• Anonym (Sommarlyssnaren)

Ditt sommarprat på P1

Du blir överraskande uppringd av Bibi Rödöö på Sveriges Radio och hon berättar att du har blivit utvald till att sommarprata i P1. Vad kommer ditt sommarprat att handla om och hur lägger du upp din berättelse för att fånga lyssnarna? Det finns ju en mängd olika sätt att leverera en berättelse men hur gör du för att göra det intressant direkt och för att hålla kvar mig som lyssnare i 1.5 timme?

Själv ser jag mig som en rätt bra berättare och tror nog att jag skulle kunna bygga upp en historia på ett sätt som snabbt fångar lyssnarnas intresse och håller kvar dom under hela mitt prat. Men....jag har ingen historia att berätta. Det är mitt problem. Jag upplever att jag inte har något av intresse att berätta. Så inget innehåll....bara omslagspapper. 

Vad skulle du komma med?

• Svar på tråden Ditt sommarprat på P1
  • Anonym (T)

Förlossninsskador som förbises av svensk sjukvård. Hur mycket man måste ligga på för att ens få det bekräftat, att sedan bli lämnad åt sitt öde mer ellee mindre. Det är min historia tyvärr men skulle lätt kunna prata en hel dag om det.

• Anonym (J)

I sann sommarpratsanda skulle nog min uppväxt kunna göra ett ganska bra program, Ihop med egen personlig utveckling. 

Det är jag dock alldeles för privat för (och vill dessutom skydda närstående från), så det hade nog mest troligt blivit kring mitt yrke alternativt om naturkänsla. 

• Aniiee

Jag hade i första hand tackat nej. Om det inte är en möjlighet i detta fiktiva scenario så skulle jag kunna prata om både min barndom i Sverige, min barndom i Japan, att växa upp med funktionsnedsatta föräldrar, mitt jobb som resande kock, mitt liv som och min kamp för gsrm, livet med autism och min förkärlek till berättande genom visuella, re/aktiva media.

Men som sagt...

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
    Anonym (T) skrev 2024-08-08 23:23:47 följande:

Förlossninsskador som förbises av svensk sjukvård. Hur mycket man måste ligga på för att ens få det bekräftat, att sedan bli lämnad åt sitt öde mer ellee mindre. Det är min historia tyvärr men skulle lätt kunna prata en hel dag om det.

Det kan nog vara ett ämne som intresserar och engagerar många. 
    Hur skulle du lägga upp ditt prat för att fånga så mycket intresse som möjligt?
    Anonym (J) skrev 2024-08-08 23:50:21 följande:

I sann sommarpratsanda skulle nog min uppväxt kunna göra ett ganska bra program, Ihop med egen personlig utveckling. 

Det är jag dock alldeles för privat för (och vill dessutom skydda närstående från), så det hade nog mest troligt blivit kring mitt yrke alternativt om naturkänsla. 

Ok. Och hur gör du det intressant för oss att lyssna på då?
    Aniiee skrev 2024-08-14 01:05:15 följande:

Jag hade i första hand tackat nej. Om det inte är en möjlighet i detta fiktiva scenario så skulle jag kunna prata om både min barndom i Sverige, min barndom i Japan, att växa upp med funktionsnedsatta föräldrar, mitt jobb som resande kock, mitt liv som och min kamp för gsrm, livet med autism och min förkärlek till berättande genom visuella, re/aktiva media.

Men som sagt...

Det här låter helt klart som material för en intressant lyssning.
    Och samma fråga till dig...hur skulle du lägga upp ditt fiktiva prat? Hur skulle din inledning låta som får folk att stanna upp och börja lyssna? Skulle ditt slut vara tweekat på något spännande sätt?
  • Anonym (Anna anakonda)

Jag vill inte prata om detta offentligt   med hänsyn till mina vuxna barn...men.

Gick det att göra anonymt så skulle jag berätta om livet med en våldsam, alkoholiserad man.
    Historien om från förslaget till den fällande domen i hovrätten, samt om vägen tillbaka till ett normalt liv.

• Cereal Killer
    Jag skäms för att säga det men jag har aldrig lyssnat på ett sånt där sommarprat. Men spontant tänker ja att jag kanske skulle ta upp olika personliga minnen jag har och väva ihop det med intressanta fakta om hur våra hjärnor fungerar och lite filosofiska frågor. Tex ta upp en komisk situation som uppstod när jag och en anhörig skulle återberätta en händelse och det visade sig att våra minnen skiljde sig totalt trots att vi delat upplevelsen, och sedan förklara det biologiskt och filosofera en del kring hjärnan och minnen och medvetandet? Jag skulle kunna ta upp ett extremt tidigt minne jag har (är det äkta eller en efterhandskonstruktion, hur vet man?), minnen jag tycker att jag borde ha men som inte verkar registreras (hur sjutton kom jag till jobbet, jag var ju hemma? Har jag fått Alzheimer?)? En blandning av mina personliga upplevelser, lite intressant vetenskap och allmänna funderingar över min egen existens, typ...
  • Aniiee
    Anonym (Sommarlyssnaren) skrev 2024-08-15 17:55:19 följande:
    Det här låter helt klart som material för en intressant lyssning.
    Och samma fråga till dig...hur skulle du lägga upp ditt fiktiva prat? Hur skulle din inledning låta som får folk att stanna upp och börja lyssna? Skulle ditt slut vara tweekat på något spännande sätt?
    Ingen aning. Jag är absolut inte bra på sånt. 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
Svar på tråden Ditt sommarprat på P1