• Anonym (Sämst handledare)

Dottern övningskör, jag behöver pepp som handledare!

Ja, nu är det dags för dottern att äntligen ta körkort. Hon är nyss fyllda 18 och vi båda har gått handledarutbildningen. Vi har varit ute ett par gånger och jag är så nervös. Jag stressar upp mig och tycker det är så jobbigt. Naturligtvis säger jag inget till henne men jag ser inte fram emot att vara hennes handledare då jag inte tycker jag är en bra sådan.

Jag behöver pepp från er! Klarar man att slappna av eller det är bara att lida sig igenom varje lektion? 

• Svar på tråden Dottern övningskör, jag behöver pepp som handledare!
  • Fjäril kär

Ta hjälp av teoriboken.  Har hon inte kört särskilt mycket är det perfekt att utgå ifrån basic övning från boken. 
    Titta gärna igenom i förväg på vad ni ska öva på så är både du och hon förberedd på vad ni konkret ska göra när ni åker ut.  

Åk ut till typ industriområde och öva så har ni inte så mycket trafik och inga stressmoment. 

På så sätt minskar ni stressen och du blir mer van på att handleda. 

Sen kan ni ger ut i trafiken och köra på riktigt  

• Tow2Mater

Det blir bättre ju mer vana de får. Vi kör nu med 15-åringen, och man får lära sig att inte yppa allt utan bara knipa ihop munnen och hålla tummarna. Som ovan säger, börja där det är mindre trafik och spar motorvägen till senare. Och beröm det de gör extra bra.

• Anonym (Anna)
    Tow2Mater skrev 2024-08-07 18:31:33 följande:

Det blir bättre ju mer vana de får. Vi kör nu med 15-åringen, och man får lära sig att inte yppa allt utan bara knipa ihop munnen och hålla tummarna. Som ovan säger, börja där det är mindre trafik och spar motorvägen till senare. Och beröm det de gör extra bra.

16 måste man väl vara innan man får övningsköra??
  • Tom Araya

Har du svårt att slappna av kanske du inte ska vara handledare.

Hur genomför lägger du upp övningarna?

Själv fick jag traggla med hanteringen av bilens funktioner på tomma industriparkeringar i flera veckor innan jag fick börja köra på väg och i början var det bara vägarna i industriområdet.

Du har ansvaret att göra henne mogen för varje nytt moment innan det uppstår en sådan trafiksituation. På så vis kan det kännas lugnare att ge sig ut i trafiken med någon som övningskör.

• Anonym (S)

Kör hon på körskola? För det är ju inte du som ska lära henne köra bil, då är risken stor att det blir väldigt omständligt! Ni ska ju egentligen bara träna på det hon lärt sig på lektionen, ungefär som läxor i skolan. Följ med på en körlektion, det fick man här i alla fall! Se hur de arbetar! Prata med köräraren om hur ni lägger upp det på bästa sätt!
    Börja som sagt på större parkeringar, kanske något industriområde. Och ta sen steg för steg. Jag tyckte det mesta föll sig ganska naturligt faktiskt. Det blir automatiskt att man gör mera avancerade saker ju mera man kan!
    MEN.... Känner du dig enbart nervös och inte upplagd för det alls så strunta i det! Tonåringen kommer känna hur orolig du är, och då blir det bara osämja! Finns det någon annan vuxen att köra med?
    Men som sagt, låt körskolan dra det tunga lasset!
    Lycka till!

• Tom Araya
    Anonym (S) skrev 2024-08-07 18:56:40 följande:

Kör hon på körskola? För det är ju inte du som ska lära henne köra bil, då är risken stor att det blir väldigt omständligt! Ni ska ju egentligen bara träna på det hon lärt sig på lektionen, ungefär som läxor i skolan. Följ med på en körlektion, det fick man här i alla fall! Se hur de arbetar! Prata med köräraren om hur ni lägger upp det på bästa sätt!
    Börja som sagt på större parkeringar, kanske något industriområde. Och ta sen steg för steg. Jag tyckte det mesta föll sig ganska naturligt faktiskt. Det blir automatiskt att man gör mera avancerade saker ju mera man kan!
    MEN.... Känner du dig enbart nervös och inte upplagd för det alls så strunta i det! Tonåringen kommer känna hur orolig du är, och då blir det bara osämja! Finns det någon annan vuxen att köra med?
    Men som sagt, låt körskolan dra det tunga lasset!
    Lycka till!

Skrattande

Själv körde jag en lektion på skola.
    Så jag håller inte med dig. Med rätt person/personer som handledare går det utmärkt att lära sig köra bil utan körskola.
  • Anonym (P)

Känner man sig inte väldigt säker på vad man gör är det bästa att köra på körskola och privat parallellt. Låt körskolan introducera och lära ut nya moment och sen övar ni på det hemma. (Risken finns annars att eleven lär sig fel och måste lära om för att bli godkänd.)

• cosinus

Jag är inne på tredje barnet i rad nu med 16-åringen som övningskör. Vi har gjort såhär.

när de är 16 har de fått börja köra elbilen. Första gången på en stor grusparkering men så fort de fattar gas och broms har vi gett oss ut på lugna vägar. I början har jag pratat konstant. -kör fram dit, vänta, du kan köra efter den gröna bilen, i den här korsningen får du köra före den blå men måste vänta på den röda, ser du cyklisten, kom ihåg att hålla din fil noga i kurvan så du inte klämmer bilen bredvid, o s v o s v.

de har inte läst någon teori innan vi börjat utan vi har tagit det som det kommer. Sen har de fått köra dit vi ska under drygt ett års tid. När de närmar sig 17,5 har de fått börja köra manuella bilen. Då får man återigen gå in och coacha mer för att de inte hinner båda köra och växla i början men de är iaf trafikvana.

sen har de också börjat på körskola med typ 4 månader kvar till tänkt uppkörning och då har jag alltid sagt att fråga körskolan om jag inte kan svara helt säkert på en fråga.

Jag har gillat körskola. Klart man kan utan men min likvida status överstiger min pedagogiska förmåga så för oss har det varit väldigt bra.

• Anonym (…)

Jag känner mig inte alls stressad, övningskör med två ungdomar (16 år). 

Mina tips är att inte ha så bråttom. Låt rullet på ettan få ta tid. Låt start och stopp få ta tid. Övningskör upp till 30 km/h på platser där ni kan få hur många motorstopp som helst utan att bli stressad. 

Det brukar alltid finnas områden med t.ex. större öde parkeringar, vid t.ex. idrottsanläggningar. Hitta en sån plats! 

Ju mer man kör desto enklare blir det. Så kör ofta! 

• Tow2Mater
    Anonym (Anna) skrev 2024-08-07 18:42:01 följande:
    16 måste man väl vara innan man får övningsköra??
    Där jag bor är det 15.
  • Anonym (Anna)
    Tow2Mater skrev 2024-08-07 21:10:05 följande:
    Där jag bor är det 15.

Och var bor du då?
    I Sverige gäller 16 år för b körkort
  • Tow2Mater
    Anonym (Anna) skrev 2024-08-07 23:00:34 följande:
    Och var bor du då?
    I Sverige gäller 16 år för b körkort
    Men suck, jag bor inte i Sverige. Borde tydligen inte angett åldern men tyckte det var relevant då jag ville visa att vi är många som övningskör med yngre ungdomar, och redan 2-3 år senare har ju de flesta mognat än mera, och har bättre omdöme och det borde vara lite peppande i att inte behöva vara så väldigt ängslig med en 18-åring.

På min tid fick man inte övningsköra innan 17,5 så det har tydligen sänkts till 16 sedan dess i Sverige.
  • Anonym (Sämst handledare)

Tack för alla svar!

Jag och dottern har varit ute flera gånger och kört, det går bättre men jag har fortfarande en känsla av stress. Någon undrade om hon inte kunde köra med någon annan. Nej, det kan hon inte, det är bara jag, tyvärr. 

Hon ska snart skriva in sig på körskola och sen börja ta lektioner och vi kommer träna på det som hon lär sig på körskolan.

• Anonym (Hm)

Jag övningskörde med min mamma som var konstant stressad under varje körning. Man tror att det inte märks, men det gör det. Jag kuggade otaliga gånger med henne som handledare men klarade det direkt efter att jag körde på körskola några gånger. Mitt tips till dig är inte att stressa ner, för sånt gör man inte på beställning och du har säkerligen redan försökt. Som någon tipsade om tror jag det blir utmärkt att köra på både körskola och hemma med dig. 

• Tom Araya
    Anonym (Sämst handledare) skrev 2024-08-13 06:26:12 följande:

Tack för alla svar!

Jag och dottern har varit ute flera gånger och kört, det går bättre men jag har fortfarande en känsla av stress. Någon undrade om hon inte kunde köra med någon annan. Nej, det kan hon inte, det är bara jag, tyvärr. 

Hon ska snart skriva in sig på körskola och sen börja ta lektioner och vi kommer träna på det som hon lär sig på körskolan.

Ta allt i långsam takt och börja väldigt "basic". Nöt in varje moment många gånger, som exempelvis att rulla igång från stillastående (med manuellt växlad bil). Gå vidare först när hon väldigt väl behärskar de enklare momenten. Ta fram din inneboende pedagogik.
Svar på tråden Dottern övningskör, jag behöver pepp som handledare!