• Tom Araya

Dottern övningskör, jag behöver pepp som handledare!

Har du svårt att slappna av kanske du inte ska vara handledare.

Hur genomför lägger du upp övningarna?

Själv fick jag traggla med hanteringen av bilens funktioner på tomma industriparkeringar i flera veckor innan jag fick börja köra på väg och i början var det bara vägarna i industriområdet.

Du har ansvaret att göra henne mogen för varje nytt moment innan det uppstår en sådan trafiksituation. På så vis kan det kännas lugnare att ge sig ut i trafiken med någon som övningskör.

• Tom Araya
    Anonym (S) skrev 2024-08-07 18:56:40 följande:

Kör hon på körskola? För det är ju inte du som ska lära henne köra bil, då är risken stor att det blir väldigt omständligt! Ni ska ju egentligen bara träna på det hon lärt sig på lektionen, ungefär som läxor i skolan. Följ med på en körlektion, det fick man här i alla fall! Se hur de arbetar! Prata med köräraren om hur ni lägger upp det på bästa sätt!
    Börja som sagt på större parkeringar, kanske något industriområde. Och ta sen steg för steg. Jag tyckte det mesta föll sig ganska naturligt faktiskt. Det blir automatiskt att man gör mera avancerade saker ju mera man kan!
    MEN.... Känner du dig enbart nervös och inte upplagd för det alls så strunta i det! Tonåringen kommer känna hur orolig du är, och då blir det bara osämja! Finns det någon annan vuxen att köra med?
    Men som sagt, låt körskolan dra det tunga lasset!
    Lycka till!

Skrattande

Själv körde jag en lektion på skola.
    Så jag håller inte med dig. Med rätt person/personer som handledare går det utmärkt att lära sig köra bil utan körskola.
  • Tom Araya
    Anonym (Sämst handledare) skrev 2024-08-13 06:26:12 följande:

Tack för alla svar!

Jag och dottern har varit ute flera gånger och kört, det går bättre men jag har fortfarande en känsla av stress. Någon undrade om hon inte kunde köra med någon annan. Nej, det kan hon inte, det är bara jag, tyvärr. 

Hon ska snart skriva in sig på körskola och sen börja ta lektioner och vi kommer träna på det som hon lär sig på körskolan.

Ta allt i långsam takt och börja väldigt "basic". Nöt in varje moment många gånger, som exempelvis att rulla igång från stillastående (med manuellt växlad bil). Gå vidare först när hon väldigt väl behärskar de enklare momenten. Ta fram din inneboende pedagogik.
Svar på tråden Dottern övningskör, jag behöver pepp som handledare!