Sparsam mens, är det ett tecken på tunn slemmhinna?
Jag hade sparsam mens efter missfall och operation av äggstock och var rädd för samma sak.
När vi gjorde utredning så sa de att på ultraljud såg slemhinnan bra ut vid tiden för ägglossning. De sa också att min progesteronnivå var okej (vilket den kanske var men vad jag läst mig till på gränsen till låg). Så eventuellt så hade jag normal slemhinna fram till ägglossningen men kanske inte tillräckligt progesteron för att den skulle byggas färdigt för implantation.
Men läkarna sa också att mängden mens inte behöver ha med slemhinnans tjocklek att göra överhuvudtaget.
Har haft ganska svårt att bli gravid, det har tagit ett år av aktiva försök att bli gravid de två gånger vi fått plus. Vi hade också oskyddat med inställningen att det blir om det blir ett bra tag innan vi började med ältest och försöka tajma in det. Första gången missfall och sen andra gången nu är vi i sjätte månaden 🙏
Skulle råda er att söka utredning så att ni vet läget, då kommer de ta hormonprovwr och kolla slemhinnan med ultraljud samt göra spermaprov. Och om ni vill gå vidare med ivf kan ni förmodligen få hjälp med snart (beroende på region).