Anonym (Hemlig signatur) skrev 2024-08-13 20:11:09 följande:
Nej, det är inte fel. Det är du som är omodern och insnöad.
Du vurmar för gamla traditioner men traditioner fanns även innan det du propagerar för som det rätta.
Så vem är du att bestämma vad som är "rätt"?
En förlovning är ett statement, som visar att man är ett par "på riktigt". Att gifta sig kan vara enbart till nackdel beroende på var man är i livet. Varför gifta sig för att på samma bräde skriva bort allt som äktenskapet innebär?
Eller är du emot äktenskapsförord också?
Min moster var förlovad i 60 år, hade hon levt så hade hon varit 102 år idag. Hennes relation var precis, exakt lika riktig som dem som gift sig.
Till sist så måste jag kommentera ditt första påstående. Den som frågar "vill du förlova dig med mig" är lika seriös som den som vill gifta sig. Numera förlovar sig människor utan tanke på efterkommande äktenskap. Sedan kan det komma på fråga senare, men inte alls nödvändigtvis.
Du är inte särskilt hemlig, och du har använt dig av den där mostern som något slags bevis i frågan i flera decennier nu, på olika forum på nätet. Du debatterar ju ALLTID så, vad det än gäller, att du KÄNNER någon eller några - vanligen personer med fina titlar - som har gjort på det sätt som du anser vara rätt. Och sedan tror du att du har bevisat att du har rätt. Jag förstår inte hur du klarade ditt specialarbete på Chalmers..? För där kunde du väl inte åberopa dina mostrar och kontakter i överklassen?
Det är väl klart att jag inte är emot äktenskapsförord? Det har som sagt funnits sedan medeltiden. Föräldrar såg till att sådant skrevs, så att deras dotter inte skulle stå på bar backe om maken ville skilja sig och gifta om sig, när de själva inte levde längre och inte kunde hjälpa sin dotter. Att man reglerar vad som ska hända med egendomen i boet efter skilsmässa eller dödsfall, är väl inte att skriva bort själva värdet - heligheten om man så vill - i ett äktenskap? Det är bara kärleksbedragare som hävdar det, för att komma åt partnerns tillgångar. D.v.s. det handlar aldrig om kärlek från bedragarens sida ens från början.
Att det FINNS människor som gör så betyder inte att det är rätt eller seriöst. Jag tycker att sådana människor kan hitta på en egen ceremoni i stället för att urvattna andras. Typ likadana örhängen eller tatueringar. Piercingar och tatueringar brukar ju sådana människor ändå ha.
Så här säger ett proffs:
blogg.vett-och-etikett.com/frieri-vad-ska-jag-saga-vid-frieriet/
Frieri ? vad ska jag säga vid frieriet?
Fråga:
Jag har en fråga som gäller frieri. Jag har börjat planera att fria till min tjej, och det jag känner mig mest osäker på är vilken fråga man ska ställa till henne.
Finns det något rätt eller fel? Det vanliga man ser är ju att man frågar ?vill du gifta dig med mig??. Men jag tänker, frågan ?vill du förlova dig med mig??, är den fel?
Alltså, jag vill ju förlova mig med henne för att vi vill gifta oss senare, så då kanske jag ska använda ?vill du gifta dig med mig??. Du tror inte ?vill du gifta dig med mig?? blir en konstig fråga om det sen går mer än ett år tills vi gifter oss?
Svar:
Frieriet är en fråga om giftermål, som en konsekvens av detta förlovar sig en del par. Du ska alltså fråga henne om hon vill gifta sig med dig.