• SamuelR

Vigselring

Hej på er! Jag har köpt en vigsel ring till min flickvä men undrar på vilket sätt ja ska ge henne det! Liksom förlovnings ring går man på knä ex..
    ja har inga erfarenhet dumma frågor finns inte hoppas ja! 

nån som har tips på hur ja kan framföra det på ett fint sätt än ?vanligt?

kram//

• Svar på tråden Vigselring
  • Cathariiina
    EnAnonumius skrev 2024-08-13 16:11:13 följande:
    Du nu var det som så att på 1800-talet så var trolovning faktiskt juridiskt bindande...

Så nej det handlar inte om något som du svamlar om här att man sa till prästen att att barnet avlats under "äktenskapslöften"..
    ...som sagt: det gick även att påstå det efteråt (när barnet var fött) och skriva under papperen då. 
  • Cathariiina
    Anonym (Goda råd) skrev 2024-08-13 16:30:08 följande:
    Exakt, kan de kanske ge sig eller starta en egen tråd, fuckgoogle och catarina - det är ju till ingen hjälp här.

Till TS:
    Jättefint att du köpt en ring!
    De sedvanor du behöver veta om här (vilket inte är tjafset om stockholmsäktenskap) är att man snarare frågar sin partner om den andra vill förlova sig med en, eller gifta sig. I den stunden blandar man inte in någon ring.

Bäst är att fråga på ett enkelt och spontant sätt, när man känner av känslan själv, utan att planera så mycket.

Framförallt inte när den andra personen på något sätt kan känna sig pressad!

Att ha köpt en ring i förväg är en mer amerikansk tradition som vi har lärt oss via filmer. Det ger ju den man frågar mindre alternativ, man kan bara säga ja eller nej.

En fråga, utan ring, kan besvaras på många sätt, att man blir glad av frågan, att man vill fundera på det, att man gärna vill ha frågan igen men om ett halvår osv.

Då står inte den som köpt ringen där som ett fån.

Säger hon ja så går man glada i hågen till guldsmedaffären och köper två likadana ringar eftersom ni båda ska ha varsinn.

Det är en fin tradition att först förlova sig, kanske är den lite på utdöende. Man visar genom förlovningen att man har för avsikt att gifta sig (om man sedan gör det eller ej är en annan sak).

Vad ska du nu göra med ringen du har köpt?
    Jag föreslår att du byter in den mot ett tilgodokvitto på förlovningsringar.

Din tjej kommer att bli lika glad för frågan, där hon kan svara som hon vill. Sedan kan ni göra det hur romantiskt sombhelst på er förlovningsdag, då ni byter ringarna med varandra.
    Lycka till!
    Fast det är HELT fel att fråga "vill du förlova dig med mig?". Då visar mannen att han inte förstår att förlovning är ett försteg till äktenskapet, och hans fråga binder till INTET. Den riktiga frågan är "Vill du gifta dig med mig?", och svarar tjejen då "ja" så är paret förlovade. Ring eller inte. 

Vill man vara modern och hipp och jämställd, så föreslår jag att man i stället för att urvattna tradtionerna låter bli dem helt, och bara för in samtalet på eventuellt äktenskap genom att ta upp olika juridiska och ekonomiska utfall vid separation eller dödsfall, om man lever som sambos eller gifta.  
  • Cathariiina
    Cathariiina skrev 2024-08-13 19:40:17 följande:
    Fast det är HELT fel att fråga "vill du förlova dig med mig?". Då visar mannen att han inte förstår att förlovning är ett försteg till äktenskapet, och hans fråga binder till INTET. Den riktiga frågan är "Vill du gifta dig med mig?", och svarar tjejen då "ja" så är paret förlovade. Ring eller inte. 

Vill man vara modern och hipp och jämställd, så föreslår jag att man i stället för att urvattna tradtionerna låter bli dem helt, och bara för in samtalet på eventuellt äktenskap genom att ta upp olika juridiska och ekonomiska utfall vid separation eller dödsfall, om man lever som sambos eller gifta.  
    Tillägg till detta: även kvinnan kan ta upp frågan om ekonomisk-juridiska för- och nackdelar med äktenskap till diskussion, men bara mannen kan fria i den traditionella bemärkelsen. Det går alldeles utmärkt att komma överens om att man ska gifta sig, utan något som liknar ett traditionellt frieri överhuvudtaget. 
  • Anonym (Hemlig signatur)
    Cathariiina skrev 2024-08-13 19:40:17 följande:

Nej, det är inte fel. Det är du som är omodern och insnöad.

Du vurmar för gamla traditioner men traditioner fanns även innan det du propagerar för som det rätta.
    Så vem är du att bestämma vad som är "rätt"?

En förlovning är ett statement, som visar att man är ett par "på riktigt". Att gifta sig kan vara enbart till nackdel beroende på var man är i livet. Varför gifta sig för att på samma bräde skriva bort allt som äktenskapet innebär?

Eller är du emot äktenskapsförord också?

Min moster var förlovad i 60 år, hade hon levt så hade hon varit 102 år idag. Hennes relation var precis, exakt lika riktig som dem som gift sig.

Till sist så måste jag kommentera ditt första påstående. Den som frågar "vill du förlova dig med mig" är lika seriös som den som vill gifta sig. Numera förlovar sig människor utan tanke på efterkommande äktenskap. Sedan kan det komma på fråga senare, men inte alls nödvändigtvis.
  • EnAnonumius
    Cathariiina skrev 2024-08-13 11:34:09 följande:
    Det skrev jag ju redan, att det berodde på att fadern hade varit med till prästen och yttrat att barnet avlats under äktenskapslöfte. Han tog alltså på sig ansvaret. Det fanns dock en skillnad, om jag inte missminner mig alldeles, mot barn födda inom äktenskap, nämligen att trolovningsbarnen enbart ärvde sin far som individ. Inte sina övriga släktingar på hans sida (t.ex. farföräldrar), om fadern var bortgången. De hörde nämligen inte till släkten. 

Och då är det ju bra att ingen har hävdat att trolovningsbarnen kunde ärva från övriga släkten.

Fast saken är den.
    Skall du fortsätta att komma med felaktiga påståenden (se inlägg #11) om att det är;  "Det gällde bara en del fattiga fabriksarbeterskor vars karlar inte hade något arv att bry sig om ändå, samt även några bohemiska kvinnor i konstnärskretsar. "?

När det står i även SVT länken som du använder
    följande.

"Margareta Matovic menar att kvinnorna var mer rationella och pålästa än vi kanske tidigare anat. Mannens målsmanskap över hustrun var knuten till vigseln enligt 1736 års giftermålslagstiftning.

-Den kvinna som själv förtjänade sitt levebröd och saknade hemgift stod varken under fadern eller någon annan mans kontroll, berättar Margareta Matovic.

Och hon var inte alltid så benägen att ställa sig under en mans kontroll när hon hade eget jobb och tjänade ihop till sitt levebröd. Så lagstiftningen spelade också en roll i samlevnads formerna."

https://sverigesradio.se/artikel/1868746

Som sagt, vem ville förlora sin myndighet?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Cathariiina
    Anonym (Hemlig signatur) skrev 2024-08-13 20:11:09 följande:
    Nej, det är inte fel. Det är du som är omodern och insnöad.

Du vurmar för gamla traditioner men traditioner fanns även innan det du propagerar för som det rätta.
    Så vem är du att bestämma vad som är "rätt"?

En förlovning är ett statement, som visar att man är ett par "på riktigt". Att gifta sig kan vara enbart till nackdel beroende på var man är i livet. Varför gifta sig för att på samma bräde skriva bort allt som äktenskapet innebär?

Eller är du emot äktenskapsförord också?

Min moster var förlovad i 60 år, hade hon levt så hade hon varit 102 år idag. Hennes relation var precis, exakt lika riktig som dem som gift sig.

Till sist så måste jag kommentera ditt första påstående. Den som frågar "vill du förlova dig med mig" är lika seriös som den som vill gifta sig. Numera förlovar sig människor utan tanke på efterkommande äktenskap. Sedan kan det komma på fråga senare, men inte alls nödvändigtvis.
    Du är inte särskilt hemlig, och du har använt dig av den där mostern som något slags bevis i frågan i flera decennier nu, på olika forum på nätet. Du debatterar ju ALLTID så, vad det än gäller, att du KÄNNER någon eller några - vanligen personer med fina titlar - som har gjort på det sätt som du anser vara rätt. Och sedan tror du att du har bevisat att du har rätt. Jag förstår inte hur du klarade ditt specialarbete på Chalmers..? För där kunde du väl inte åberopa dina mostrar och kontakter i överklassen?

Det är väl klart att jag inte är emot äktenskapsförord? Det har som sagt funnits sedan medeltiden. Föräldrar såg till att sådant skrevs, så att deras dotter inte skulle stå på bar backe om maken ville skilja sig och gifta om sig, när de själva inte levde längre och inte kunde hjälpa sin dotter. Att man reglerar vad som ska hända med egendomen i boet efter skilsmässa eller dödsfall, är väl inte att skriva bort själva värdet - heligheten om man så vill - i ett äktenskap? Det är bara kärleksbedragare som hävdar det, för att komma åt partnerns tillgångar. D.v.s. det handlar aldrig om kärlek från bedragarens sida ens från början. 

Att det FINNS människor som gör så betyder inte att det är rätt eller seriöst. Jag tycker att sådana människor kan hitta på en egen ceremoni i stället för att urvattna andras. Typ likadana örhängen eller tatueringar. Piercingar och tatueringar brukar ju sådana människor ändå ha. 

Så här säger ett proffs:

blogg.vett-och-etikett.com/frieri-vad-ska-jag-saga-vid-frieriet/

Frieri ? vad ska jag säga vid frieriet?

Fråga:
    Jag har en fråga som gäller frieri. Jag har börjat planera att fria till min tjej, och det jag känner mig mest osäker på är vilken fråga man ska ställa till henne.

Finns det något rätt eller fel? Det vanliga man ser är ju att man frågar ?vill du gifta dig med mig??. Men jag tänker, frågan ?vill du förlova dig med mig??, är den fel?

Alltså, jag vill ju förlova mig med henne för att vi vill gifta oss senare, så då kanske jag ska använda ?vill du gifta dig med mig??Du tror inte ?vill du gifta dig med mig?? blir en konstig fråga om det sen går mer än ett år tills vi gifter oss?

Svar:
    Frieriet är en fråga om giftermål, som en konsekvens av detta förlovar sig en del par. Du ska alltså fråga henne om hon vill gifta sig med dig.

• Cathariiina
    EnAnonumius skrev 2024-08-13 21:28:51 följande:
    Och då är det ju bra att ingen har hävdat att trolovningsbarnen kunde ärva från övriga släkten.

Fast saken är den.
    Skall du fortsätta att komma med felaktiga påståenden (se inlägg #11) om att det är;  "Det gällde bara en del fattiga fabriksarbeterskor vars karlar inte hade något arv att bry sig om ändå, samt även några bohemiska kvinnor i konstnärskretsar. "?

När det står i även SVT länken som du använder
    följande.

"Margareta Matovic menar att kvinnorna var mer rationella och pålästa än vi kanske tidigare anat. Mannens målsmanskap över hustrun var knuten till vigseln enligt 1736 års giftermålslagstiftning.

-Den kvinna som själv förtjänade sitt levebröd och saknade hemgift stod varken under fadern eller någon annan mans kontroll, berättar Margareta Matovic.

Och hon var inte alltid så benägen att ställa sig under en mans kontroll när hon hade eget jobb och tjänade ihop till sitt levebröd. Så lagstiftningen spelade också en roll i samlevnads formerna."

https://sverigesradio.se/artikel/1868746

Som sagt, vem ville förlora sin myndighet?
    Jag kan förstå att man inte ville förlora sin myndighet, men detta skulle då vägas emot att i stället förlora sitt sociala anseende, att bli kallad alla möjliga fula ord som t.ex. "sköka", att de gifta kvinnorna tyckte att de var finare, och att barnen omnämndes som "horungar" och blev illa behandlade i skolan o.s.v..

De tidiga kvinnosakskvinnorna, som tog detta med självbestämmande och myndighet på stort allvar (jag säger inte att det är fel), brukade välja att leva ensamma i stället. Alltså de avstod både man och barn. Kanske tyckte de att det var värt det, kanske tyckte de när det var för sent att de betalat ett dyrt pris för sin självständighet? Vem vet.

Jag hade nog i det läget lärt känna min fästman mycket väl innan jag tog steget, så att jag visste att han var en man som inte skulle utnyttja sin myndighet över mig till att skada mig. Men att bli utan barn hade jag inte velat. Och inte att bli ogift mor heller.
  • Johan70

Man byter vigselringar vid ceremonin. Gifter man sig i kyrkan, välsignar prästen ringarna när paret står vid altaret och sedan sätter man på sig ringarna.

Cathariiina skrev 2024-08-13 21:50:21 följande:
    Du är inte särskilt hemlig, och du har använt dig av den där mostern som något slags bevis i frågan i flera decennier nu, på olika forum på nätet. Du debatterar ju ALLTID så, vad det än gäller, att du KÄNNER någon eller några - vanligen personer med fina titlar - som har gjort på det sätt som du anser vara rätt. Och sedan tror du att du har bevisat att du har rätt. Jag förstår inte hur du klarade ditt specialarbete på Chalmers..? För där kunde du väl inte åberopa dina mostrar och kontakter i överklassen?

Det är väl klart att jag inte är emot äktenskapsförord? Det har som sagt funnits sedan medeltiden. Föräldrar såg till att sådant skrevs, så att deras dotter inte skulle stå på bar backe om maken ville skilja sig och gifta om sig, när de själva inte levde längre och inte kunde hjälpa sin dotter. Att man reglerar vad som ska hända med egendomen i boet efter skilsmässa eller dödsfall, är väl inte att skriva bort själva värdet - heligheten om man så vill - i ett äktenskap? Det är bara kärleksbedragare som hävdar det, för att komma åt partnerns tillgångar. D.v.s. det handlar aldrig om kärlek från bedragarens sida ens från början. 

Att det FINNS människor som gör så betyder inte att det är rätt eller seriöst. Jag tycker att sådana människor kan hitta på en egen ceremoni i stället för att urvattna andras. Typ likadana örhängen eller tatueringar. Piercingar och tatueringar brukar ju sådana människor ändå ha. 

Så här säger ett proffs:

blogg.vett-och-etikett.com/frieri-vad-ska-jag-saga-vid-frieriet/

Frieri ? vad ska jag säga vid frieriet?

Fråga:
    Jag har en fråga som gäller frieri. Jag har börjat planera att fria till min tjej, och det jag känner mig mest osäker på är vilken fråga man ska ställa till henne.

Finns det något rätt eller fel? Det vanliga man ser är ju att man frågar ?vill du gifta dig med mig??. Men jag tänker, frågan ?vill du förlova dig med mig??, är den fel?

Alltså, jag vill ju förlova mig med henne för att vi vill gifta oss senare, så då kanske jag ska använda ?vill du gifta dig med mig??. Du tror inte ?vill du gifta dig med mig?? blir en konstig fråga om det sen går mer än ett år tills vi gifter oss?

Svar:
    Frieriet är en fråga om giftermål, som en konsekvens av detta förlovar sig en del par. Du ska alltså fråga henne om hon vill gifta sig med dig.

Så du vet vad mitt riktiga nick är? Så bra, då jag aldrig använt det i detta sammanhang. Grattis till din unika förmåga.
    Jag har inte heller varit i diskussionsforum i decennier, blev medlem här på FL för fem år sedan och har inte heller diskuterat detta i något annat forum.

Så, du har noll koll. Det bevisade du precis. Tungan ute

Jag känner inte en endaste kotte med någon fin titel. Är en helt vanlig person utan flashiga vänner eller bekanta. Återigen, du har absolut noll koll.

Jag tror ingenting, jag bara visar vissa träskallar att de har fel. Inte mer än så.

Haha, ja det finns sådana människor. Och den gamla traditionen är för länge sedan passé. Inget fel i att följa gamla traditioner, det säger jag då rakt inte. Men lika lite fel är det att göra som många moderna människor gör idag.

Och på tal om proffs...

"Det som förr hette trolovning och senare förlovning var en bekräftelse på att ett par hade beslutat sig för ett liv tillsammans.

"Förlovningen var ett löfte samt ett beslut om äktenskap och efter det att mannen friat till kvinnan förlovade man sig. Idag är det annorlunda, det är snarare ett tecken på att två människor hör samman och kan därmed också på ett enkelt sätt avslutas. ""

vett-och-etikett.com/allt-om-vett-och-etikett/stora-dagar/forlovning/

Johan70 skrev 2024-08-13 22:23:49 följande:

Man byter vigselringar vid ceremonin. Gifter man sig i kyrkan, välsignar prästen ringarna när paret står vid altaret och sedan sätter man på sig ringarna.

Min erfarenhet efter att ha gift mig i kyrkan två gånger (blev änka vid ung ålder) hade vi bara en ring, min.
    Mina män hade bara sina förlovningsringar, med vigseldatum ingraverat efter förlovningsdatumet.

Sen kan man ju ha vigselringar båda två ändå, det är ju inget som hindrar det. Numera kan man göra lite mer som man vill och känner för.
  • Johan70
    Anonym (Hemlig signatur) skrev 2024-08-14 20:03:29 följande:
    Min erfarenhet efter att ha gift mig i kyrkan två gånger (blev änka vid ung ålder) hade vi bara en ring, min.
    Mina män hade bara sina förlovningsringar, med vigseldatum ingraverat efter förlovningsdatumet.

Sen kan man ju ha vigselringar båda två ändå, det är ju inget som hindrar det. Numera kan man göra lite mer som man vill och känner för.
    Ja, det traditionella är att båda har förlovningsringar och kvinnan dessutom vigselring, men man kan som sagt göra annorlunda och svaret är ändå detsamma till trådstartaren: det är vid vigselceremonin som ringen ges.
  • EnAnonumius
    Cathariiina skrev 2024-08-13 19:32:41 följande:
    ...som sagt: det gick även att påstå det efteråt (när barnet var fött) och skriva under papperen då. 
    Vilken DEL av "trolovade barn blev registrerade som äkta barn" hade du absolut svårast att fatta?

Man behövde ju knappast påstå något till prästen, som du svamlar, om här.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Cathariiina
    EnAnonumius skrev 2024-08-15 13:23:42 följande:
    Vilken DEL av "trolovade barn blev registrerade som äkta barn" hade du absolut svårast att fatta?

Man behövde ju knappast påstå något till prästen, som du svamlar, om här.
    Nu var det förhoppningsvis inte BARNEN som var trolovade... Tomte Även om det förekom på medeltiden, när livet var kort och man så tidigt som möjligt ville ordna sina barns framtida trygghet. Du syftar antagligen på "trolovningsbarn". 

Det fanns både och; "riktiga" trolovningsbarn, samt fall där föräldrarna antingen inte registrerat sin trolovning eller inte varit trolovade på riktigt när barnet föddes, och än mindre när barnet avlades. Men sedan kom de ändå överens om att ljuga för prästen, för att ge sina barn en bättre status. Det krävdes alltså inte en officiell registrering av trolovningen, utan de kunde säga att äktenskapslöfte från mannens sida förelegat när de avlade barnet.

Som en liten passus, så var detta ett stort problem i de krigförande länderna under WWI. Ogifta kvinnor födde barn, och påstod sedan att det var någon stupad rikemansson som var pappan, och krävde arvsrätt för sitt barn då de påstod att paret varit hemligt trolovade. DNA-tekniken fanns inte heller då, det fanns bara blodprovsanalys (som kunde utesluta att en viss man var fadern, men inte bevisa att en annan man var det) samt morfologisk analys (som bara kunde ge en fingervisning, inga bevis). En del av dessa stridigheter mellan den ensamma mamman och den stupade soldatens föräldrar hamnade även i domstolen.
Svar på tråden Vigselring