• Anonym (Less)

16-åring med mini wife syndrome ska få ett syskon

Min man har tre barn sen tidigare, jag har ett. 16-åringen är hans yngsta och dessutom den enda flickan. Hon är väldigt possessive gällande honom. Markerar konstant när jag är med att pappa är hennes, gosar och pillar på honom. Jag blir så obekväm att jag måste titta bort. Utöver detta så har hon en rad andra ocharmiga egenskaper, hon är en besserwisser av rang, och dessutom både bossig och snål. För att nämna några. Nu ska hon snart få reda på att hon ska få ett syskon, en lillasyster. Hur tror ni att hon kommer reagera? 

• Svar på tråden 16-åring med mini wife syndrome ska få ett syskon
  • Körsbärsdalen

Du känner henne bättre än alla här, vad tror du? Vad vill du egentligen diskutera i tråden? Att du har världens sämsta styvdotter eller..? Eller vill du ha råd kring hur ni bör bete er om hon har en dålig relation? Eller vad?

• Anonym (Q)

Jag tänker att termen mini-wife-syndtome är skapad av kvinnor som vill bestämma i en familj där man har en tonårig flicka som tar för mycket utrymme.

• Anonym (tonårsmamma)

Det är ganska så vanligt att tonåringar inte gillar när deras föräldrar får nya barn i början.
    Det kan bero på många saker, dom tycker att det är pinsamt att tänka att föräldrar har sex eftersom det blir uppenbart även om dom vet det.
    Det kan vara åldern, har din man tre barn och den yngsta är 16 är väl den äldsta 19-20? och din man då lite äldre som pappa till en bebis.
    Många ungdomar är fortfarande beroende av sina föräldrar, dom är inte vuxna men på väg i vuxenvärlden men behöver sina föräldrar även när dom är i frihetsprocessen ifrån föräldrarna och då kan dom känna att det blir jobbigt med en bebis.
    En del ungdomar som får syskon tycker att det är roligt men många bryr sig inte om småsyskonet och många tycker att det är pinsamt i början men det ändras oftast med tiden.
    I ert fall vet vi inget om föräldrarnas separation, hur den gick till, hur längesen den var, är dottern otrygg och känslig, osäker och 16 år kan vara en känslig ålder, mycket händer med hormoner, tonåren med allt som händer, kompisar och gymnasieskola mm, kanske pappa är hennes trygghet just nu.

Du verkar inte ha höga tankar om din kommande bebis syster, måste vara jobbigt för din man att vara i mitten. Ni borde som dom vuxna kunna prata om det så att 
    det inte blir sämre när bebisen kommer.

• Anonym (Ja precis)
    Anonym (Q) skrev 2024-08-11 07:54:32 följande:

Jag tänker att termen mini-wife-syndtome är skapad av kvinnor som vill bestämma i en familj där man har en tonårig flicka som tar för mycket utrymme.

En kvinna som känner att hennes roll som sin mans kvinna är hotad av en tonåring kan inte vara speciellt bra på att vara hustru tänker jag spontant. 
  • Anonym (Ser mycket sådant)
    Anonym (Ja precis) skrev 2024-08-11 10:49:02 följande:
    En kvinna som känner att hennes roll som sin mans kvinna är hotad av en tonåring kan inte vara speciellt bra på att vara hustru tänker jag spontant. 
    Mm
    Många är även svartsjuka på att deras bonusbarn vill ha uppmärksamhet. En del för att mannen haft en kvinna innan dem ( vilket går ut över barnet/n). Eftersom barnet/n är en ständig påminnelse om att mannen haft en liv innan henne.
  • Tecum
    Anonym (Ja precis) skrev 2024-08-11 10:49:02 följande:
    Å andra sidan är en 16-åring gammal nog för att veta hur man uppför sig och acceptera att pappan har rätt till ett kärleksliv. 

Hon lär inte gilla att få ett syskon men det är pappans uppgift att tala klarspråk med henne.
  • Anonym (Less)
    Tecum skrev 2024-08-11 10:58:44 följande:
    Å andra sidan är en 16-åring gammal nog för att veta hur man uppför sig och acceptera att pappan har rätt till ett kärleksliv. 

Hon lär inte gilla att få ett syskon men det är pappans uppgift att tala klarspråk med henne.
    Tack! Jag har försökt att hålla mig undan och agera så respektfullt jag kan. Och när han själv tagit upp vissa beteenden så är jag noggrann med att förhålla mig så neutral som möjligt, men ändå föra fram min åsikt. Jag fattar ju känsligt det är med ens barn. Eller kan vara, snarare, jag har inga problem med konstruktiva åsikter kring mitt eget.
  • Anonym (Q)
    Tecum skrev 2024-08-11 10:58:44 följande:

Pappan ska vara tydlig mot dottern, men det är även pappans ansvar att ta in en ny kvinna i lagom tempo och att dotterns behov ändå, med rim och reson, går före den nya kvinnans. Det behöver man även vara rak med mot sin nya kvinna.

Så har jag tänkt.
  • Anonym

Alla dessa styvfamiljer där två familjer ska tussas ihop i samma bostad.
    Och när det inte bli bra så är det de hemska ungarnas fel. Såklart!

• Anonym (Malus)

Ja du ts, det kommer att bli utmaningarnas utmaning.
    Hur kom ni ens på tanken att skaffa en gemensam unge när ert malusliv inte fungerar utan en skrikande bebis???

Svar på tråden 16-åring med mini wife syndrome ska få ett syskon