• Anonym (student)

Plugga och jobba samtidigt?

Hej hej! Jag kommer att studera heltid på universitet i höst och jag tänkte försöka jobba lite samtidigt. Hur mycket jobb är rimligt att kombinera med studier? Jag förstår att det är individuellt men tänkte på ett ungefär...

Är det någon som pluggat och jobbat samtidigt? Hur gjorde ni? Tog ni fullt studielån?

Jag behöver verkligen jobba lite för att få ihop ekonomin... är inte jättesugen på ett ta fullt csn-lån heller...

/blivande student

• Svar på tråden Plugga och jobba samtidigt?
  • Anonym (Snäckan)

Jag pluggar på universitet och tog fullt CSN lån till en början och ska också börja extrajobba nu till hösten. Många som gör det men viktigt att planera plugget så att man inte ligger efter. Från person till person. 

• Anonym (Heltid)

Jag läste en kandidat på distans (enkel utbildning, beteendevetenskap), kunde då jobba heltid och tog inget lån alls. Men det som var avgörande för att jag skulle kunna det var ju dels att utbildningen inte var så "tung" och att man kunde styra sin tid mycket själv, jag jobbade treskift och kunde byta till mig kvällar/nätter när det var obligatoriska moment dagtid samt att jag inte hade barn eller dylikt att ta hänsyn till resten av tiden. Hade ändå tid att unna mig lite utekvällar och så, men levde inte direkt något vilt studentliv. 

• Anonym (CSN)

Angående lån, ta så mkt du får, och behöver du inte pengarna så spara dom. Billigare lån finns inte, och de kan behövas till bostad senare. 

• Anonym (Mamma)

Hur mycket du klara av att jobba är ju inget vi kan svara på.
    Men jag har en dotter 19 år som ska plugga, såhär tänker vi.
    Inga egna barn, sambo som tar tid.
    Nära till Universitetet.
    Bor och äter gratis.
    Jobb 1 helg/ månad plus när det passar.

• BuoBä

Det varierar väldigt mellan utbildningar hur mycket schemalagt det är och hur mycket tid man måste lägga själv på kvällar och helger. Jag skulle råda dig att ta det lite lugnt med jobb i början och känna in hur mycket just din utbildning kräver. 

• Anonym (Vera)

Det varierar beroende på vilken utbildning du går och hur lätt du har för dig. Jag jobbar ett pass i veckan på krogen (21:00-03:00) och det fungerar bra. 

• Aliona

Det går inte att säga, det beror så mycket på vilken utbildning, vilket jobb och hur lätt man har för universitetsstudier. Jag har gjort alla varianter - pluggat 150-200%, pluggat heltid och jobbat halvtid, pluggat halvtid och jobbat heltid, båda pluggat och jobbat heltid samtidigt, pluggar-jobbat-haft barn och bara pluggat. Du får prova dig fram. 

• Anonym (plus)

Stämmer in i kören. Det är svårt att säga. Men sen också beroende på en själv och utbildningen kan det vara olika tufft och olika svårt att kombinera i olika perioder, så man måste vara flexibel om man ska både plugga och jobba.

• Anonym (M)
    Anonym (CSN) skrev 2024-08-12 10:21:30 följande:

Angående lån, ta så mkt du får, och behöver du inte pengarna så spara dom. Billigare lån finns inte, och de kan behövas till bostad senare. 

Det är inte speciella smart om man vill studera vidare sedan... eller en helt annan utbildning.
Svar på tråden Plugga och jobba samtidigt?