• Anonym (Arbigga)

Sluta gnälla. Engagera er istället

Förstår inte vad allt detta gnällande kommer från. Och gnäller man inte så sitter man och söker efter konspirationsteorier man kan ansluta sig till. 

Vill man att framtiden ska vara dyster?  Vill man känna sig maktlösa?

Varför inte engagera sig i någonting man tror på? Någonting man tror ska vara samhället och kommande generationer till gagn?

• Svar på tråden Sluta gnälla. Engagera er istället
  • Tukt

Kan nog vara bra att ge exempel på vad du menar med "gnäll" och hur det också skiljer sig från "kritik". Lättare att diskutera då.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Arbigga)
    Tukt skrev 2024-08-13 11:34:20 följande:

Kan nog vara bra att ge exempel på vad du menar med "gnäll" och hur det också skiljer sig från "kritik". Lättare att diskutera då.

Med gnäll menar jag,

Allt var bättre förr.
    Ingenting fungerar i Sverige.
    Vi kommer att gå under
    Sveriges ekonomi kommer att raseras
    mm

Det handlar inte om att komma med kritik. Att ha ett kritiskt tänkande, att ifrågasätta är sunt och välbehövligt. Men när man bara gnäller och inte kommer med egna alternativ är det bara väldigt irriterande.
  • Anonym (Bliven)
    Anonym (Arbigga) skrev 2024-08-13 15:01:30 följande:
    Med gnäll menar jag,

Allt var bättre förr.
    Vi kommer att gå under
    mm

Det handlar inte om att komma med kritik. Att ha ett kritiskt tänkande, att ifrågasätta är sunt och välbehövligt. Men när man bara gnäller och inte kommer med egna alternativ är det bara väldigt irriterande.
    Jag håller med, den sortens gnäll är så otroligt destruktivt.

Ganska ofta kan gnället bero på personen själv, men flyttas bort och personen som lider får det att handla om att andra ska ta ansvar för denne. (Behöver inte ens vara människor med eget incitament ens)

Ibland kan gnället handla om dubbelbestraffning av någon (grupp) ett sätt att på ett toxiskt sätt sprida missnöje.

Ibland kan gnället kombineras med "lätta" lösningar, såsom att om alla invandrare försvinner från Sverige så kommer (infoga valfri åsikt här) att bli bra.

Dvs helt orimliga saker där det eviga gnället får första platsen, i stället för att se problematiken från ett här och nu-perspektiv, och vad som kan göras, vad personens egen del är i det hela.
  • Tukt
    Anonym (Arbigga) skrev 2024-08-13 15:01:30 följande:
    Med gnäll menar jag,

Allt var bättre förr.
    Vi kommer att gå under
    mm

Där håller jag såklart  med dig. Men frågan är om den gruppen är förmögen till något annat än att just gnälla. Och så har det ju alltid varit. Det som skiljer är ju att de fått så mycket mer "yta" att sprida sitt gnäll på.
  • Anonym (Bliven)
    Tukt skrev 2024-08-13 15:59:45 följande:
    Där håller jag såklart  med dig. Men frågan är om den gruppen är förmögen till något annat än att just gnälla. Och så har det ju alltid varit. Det som skiljer är ju att de fått så mycket mer "yta" att sprida sitt gnäll på.
    Jag tror att dessa människor har kapacitet att kunna förändras. De behöver bli medvetna om att sitt beteende.
  • Anonym (Arbigga)
    Tukt skrev 2024-08-13 15:59:45 följande:
    Så är det nog men när jag lyssnar på vad man pratar om i fikarummet blir jag ibland mörkrädd.  Teorier om allehanda konspirationer man tagit för att vara sanning. Gnäll om än det ena än det andra men själva har de ingen metod eller lösningar på problemen de säger sig uppleva.

När man ställer kritiska frågor till dem bemöts man av total tystnad och menande blickar. 

Håller svenska folket på att bli fördummade? eller? 
  • Postman
    Anonym (Arbigga) skrev 2024-08-13 17:36:22 följande:
    Så är det nog men när jag lyssnar på vad man pratar om i fikarummet blir jag ibland mörkrädd.  Teorier om allehanda konspirationer man tagit för att vara sanning. Gnäll om än det ena än det andra men själva har de ingen metod eller lösningar på problemen de säger sig uppleva.

När man ställer kritiska frågor till dem bemöts man av total tystnad och menande blickar. 

Tror inte folk har blivit fördummade direkt men det finns så mycket att läsa på internet så folk vet inte vad de ska tro längre eller lita på. Sen är det många som bara rör sig i forum och miljöer med likasinnad, de utsätter sig knappt aldrig för andra med andra åsikter. Många idag är också bekväma, det är lätt till att gnälla. 
  • Postman
    Anonym (Arbigga) skrev 2024-08-13 17:36:22 följande:

Många nysvenskar läser helt andra nyheter än oss infödda + att de inte har gått i skola med samma allmänbildning. Vi har många nationaliteter på min arbetsplats och man baxnar ibland vad de kan vräka ur sig. 
  • Anonym (Bliven)
    Postman skrev 2024-08-13 17:58:58 följande:
    Många nysvenskar läser helt andra nyheter än oss infödda + att de inte har gått i skola med samma allmänbildning. Vi har många nationaliteter på min arbetsplats och man baxnar ibland vad de kan vräka ur sig. 
    Ovan är ett exempel på gnäll.
Svar på tråden Sluta gnälla. Engagera er istället