• Anonym (Arbigga)

Sluta gnälla. Engagera er istället

Förstår inte vad allt detta gnällande kommer från. Och gnäller man inte så sitter man och söker efter konspirationsteorier man kan ansluta sig till. 

Vill man att framtiden ska vara dyster?  Vill man känna sig maktlösa?

Varför inte engagera sig i någonting man tror på? Någonting man tror ska vara samhället och kommande generationer till gagn?

• Svar på tråden Sluta gnälla. Engagera er istället
  • Anonym (Citron)
    Anonym (Arbigga) skrev 2024-08-13 15:01:30 följande:
    Allt var bättre förr.
    Ingenting fungerar i Sverige.
    Vi kommer att gå under
    Sveriges ekonomi kommer att raseras
    mm

Det handlar inte om att komma med kritik. Att ha ett kritiskt tänkande, att ifrågasätta är sunt och välbehövligt. Men när man bara gnäller och inte kommer med egna alternativ är det bara väldigt irriterande.
    Så de upprepar vad de hört på nyheterna och det anser du vara gnäll.

Många har förslag på alternativ men de får inget gehör.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Det beror ju på vad det gnälls om. Det är en jäkla skillnad mellan att gnälla över småsaker, och att lufta sin frustration över att Sverige har blivit otryggare.

Det senare är också svårt för gemene man att göra något åt. Denna känsla av maktlöshet kan nog leda till mer gnäll samt en del överdrifter. T ex att Sverige kommer gå under, att inget fungerar längre osv. Det är ju en kraftig överdrift. Att Sverige har stora problem (som vi kanske inte hade behövt ha om en annan politik hade förts de senaste decennierna), är däremot varken gnäll eller konspirationsteori. Det är ju sant.

Sen beror det nog på var man jobbar. Visst har jag varit med om kollegor som gnäller konstant, på allt och inget, men jag skulle inte säga att det är ett generellt fenomen. På fikaraster diskuteras ofta allt möjligt, från världsläget till vad man ska ge barnbarnen i present. 

• Anonym (.)
    Anonym (Hubert) skrev 2024-08-13 21:50:14 följande:
    Man kan inte engagera sig i allt och tycker man att någonting är fel så har man rätt att gnälla om det utan att engagera sig mer än så i frågan.

Jag engagerar mig i barn och ungdomars idrott men förbehåller mig rätten att gnälla på såväl gängkriminalitetens utbredning som skatt och pålagor på dieselpriset - utan ytterligare åtgärd från min sida
    Ja, det känns ju konstruktivt. Eller inte. 
  • Tukt
    Anonym (Citron) skrev 2024-08-15 03:28:57 följande:
    Så de upprepar vad de hört på nyheterna och det anser du vara gnäll.

Många har förslag på alternativ men de får inget gehör.
    Ett pedagogiskt och bra exempel på gnäll!
    Anonym (.) skrev 2024-08-15 09:33:09 följande:
    Ja, det känns ju konstruktivt. Eller inte. 
    Fast man kan ju inte engagera sig i allt, eller hur? Det beror också på vad det gäller, samt vilka möjligheter man har att påverka.

Ska man inte få lufta sådant man tycker är fel, utan att det kallas gnäll? De flesta gnäller trots allt inte konstant, eller över småsaker. Men visst, gör någon det, samt ofta sprider negativ energi på arbetsplatsen t ex, får man väl påtala det, eller försöka byta samtalsämne. Men jag har aldrig träffat mer än enstaka gnällspikar på mina arbetsplatser eller i bekantskapskretsen. Men vi har kanske olika definition av vad som kan kallas gnäll.

Gällande vad man kan påverka, kan man förstås alltid påverka via röstsedeln, eller politiskt på andra sätt. Det gör många också. Resultatet ser vi i hur det politiska landskapet har förändrats på senare år, både i Sverige och i många andra länder. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-15 10:08:46 följande:
    Fast man kan ju inte engagera sig i allt, eller hur? Det beror också på vad det gäller, samt vilka möjligheter man har att påverka.

Ska man inte få lufta sådant man tycker är fel, utan att det kallas gnäll? De flesta gnäller trots allt inte konstant, eller över småsaker. Men visst, gör någon det, samt ofta sprider negativ energi på arbetsplatsen t ex, får man väl påtala det, eller försöka byta samtalsämne. Men jag har aldrig träffat mer än enstaka gnällspikar på mina arbetsplatser eller i bekantskapskretsen. Men vi har kanske olika definition av vad som kan kallas gnäll.

Gällande vad man kan påverka, kan man förstås alltid påverka via röstsedeln, eller politiskt på andra sätt. Det gör många också. Resultatet ser vi i hur det politiska landskapet har förändrats på senare år, både i Sverige och i många andra länder. 
    Man kan diskutera saker konstruktivt, försöka hitta lösningar, eller så gnäller man utan att göra något åt det. Du kanske gillar det sistnämnda, men jag tror faktiskt de flesta föredrar det förstnämnda. 

Att dag efter dag gnälla på något utan att göra något åt det är inte konstruktivt. 
    Anonym (.) skrev 2024-08-15 10:14:08 följande:
    Man kan diskutera saker konstruktivt, försöka hitta lösningar, eller så gnäller man utan att göra något åt det. Du kanske gillar det sistnämnda, men jag tror faktiskt de flesta föredrar det förstnämnda. 

Att dag efter dag gnälla på något utan att göra något åt det är inte konstruktivt. 
    Det klart att man kan diskutera konstruktivt och försöka hitta lösningar, men det är ju inte alltid det går. Hur löser gemene man det skenande gängvåldet? Klimatkrisen? Rysslands krig i Ukraina? Ska man inte kunna vara negativ till sånt utan att det gallas gnäll? Eller måste man gå ut och ställa sig på barrikaderna så fort man är missnöjd är en fråga?

Jag gillar inte gnälliga personer, men jag tror att du och jag har olika syn på vad som är gnälligt, samt kanske olika toleranströskel för gnäll.
  • Anonym (Bliven)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-15 12:17:13 följande:
    Det klart att man kan diskutera konstruktivt och försöka hitta lösningar, men det är ju inte alltid det går. Hur löser gemene man det skenande gängvåldet? Klimatkrisen? Rysslands krig i Ukraina? Ska man inte kunna vara negativ till sånt utan att det gallas gnäll? Eller måste man gå ut och ställa sig på barrikaderna så fort man är missnöjd är en fråga?

Jag gillar inte gnälliga personer, men jag tror att du och jag har olika syn på vad som är gnälligt, samt kanske olika toleranströskel för gnäll.
    snacka om hur man löser saker är inte gnäll.
  • Anonym (.)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-15 12:17:13 följande:

Gemene man behöver inte lösa dessa kriser och ingen förväntar sig att de gör det. Men att dag efter dag gnälla över det, vad syftar det till? Varför inte bara prata om det på ett sakligt sätt, varför gnälla? Och är man orolig och mår dåligt över det så sök hjälp.
  • Anonym (Arbigga)

Frågan om man måste engagera sig i allt man gnäller om är utopiskt. Självklart kan man inte ställa sig på barrikaderna i varje fråga. 

Men man behöver ju inte ens ställa sig på några barrikader för att engagera sig. Man kan försöka tänka på vad kan jag göra på egen hand i vardagen. När det gäller Klimatet så finns det massor av små handlingar som tillsammans med andras små handlingar faktiskt gör skillnad

Gäng brottsligheten kan man fundera över vad kan jag göra i mitt närområde för att hjälpa till för att göra den trygg för alla.  Samma sak där om man bara gör en liten sak så kommer den tillsammans med andras små saker att göra skillnad.

När ni diskuterar på jobbet om saker som inte fungerar som de ska, kan ni försöka snickra ihop en lösning och tillsammans vidarebefordra den till ledningen, ni kanske möts av kalla handen men ni har gjort någonting och inte bara gnällt om det

• Anonym (Bliven)
    Anonym (.) skrev 2024-08-15 14:39:53 följande:
    Gemene man behöver inte lösa dessa kriser och ingen förväntar sig att de gör det. Men att dag efter dag gnälla över det, vad syftar det till? Varför inte bara prata om det på ett sakligt sätt, varför gnälla? Och är man orolig och mår dåligt över det så sök hjälp.
    Så gjorde en bekant. Han var orolig över krig. Han pratade med psykolog för att hantera det. Han var inte gnällig alls.
Svar på tråden Sluta gnälla. Engagera er istället