• Anonym (Försöker)

Hur gör man? undrar barnet

Sonen vill så gärna kunna gå på toaletten, han kan stå framför den och hålla sin lilla penis för att kissa och han vill gärna att pappa står bredvid och kissar samtdigt. Men det kommer inget när han står där. Det är som om han inte vet HUR han skall göra för att kisset skall komma. Ändå kissar han utan problem i blöjan.

Det är samma sak när han sitter och skall bajsa. Det är roligt att sitta en stund, men det kommer inget. Det är som om han inte vet vilka muskler han skall använda och trycka med. Ändå bajsar han utan problem i blöjan.

Hur skall man göra för att förklara för honom? Jag har försök säga att han skall försöka frammana samma känsla som när han kissar i blöjan, att han skall försöka tänka att han trycker på eller att han skall öppna den lilla luckan där nere, men det blir inget. Det är som om han inte förstår själv HUR han skall göra. Hur förklarar man det?

• Svar på tråden Hur gör man? undrar barnet
  • MsM84

Det kommer såsmåningom. Antagliten tänker barn inte ?nu kissar jag? när de gör det i blöjan, det händer bara. Rinnande vatten när barnet sitter och försöker kissa har hjälpt oss då det underlättar för barnet att kissa. 

• Anonym (.)

Alla får göra som man vill och tro på det man vill men jag hade tagit bort blöjan helt. Så gjorde jag. Berättade för mitt barn att vi ska sluta med blöjan en tid innan. Sen tog jag bort den. Lät pottan stå där vi var i hemmet. Barnet hade bara kläder på överkropp och ev strumpor. När jag iakttog och såg att kiss kom sa jag ojojoj nu kommer kisset, nu springer vi till pottan vi ska kissa på pottan. Visst kom lite på golvet o benet men då fick mitt barn verkligen känna när kisset kom och blev medveten om känslan och kontrollen. Samma med bajset. Tog bara någon dag sen kopplade barnet. Sen tog vi aldrig på blöjan igen. Sedan tog vi på byxor utan underkläder. Ett steg i taget. Kortare utflykter med ombyten med och potta. 

• Anonym (Försöker)
    Anonym (.) skrev 2024-08-13 22:58:24 följande:

Alla får göra som man vill och tro på det man vill men jag hade tagit bort blöjan helt. Så gjorde jag. Berättade för mitt barn att vi ska sluta med blöjan en tid innan. Sen tog jag bort den. Lät pottan stå där vi var i hemmet. Barnet hade bara kläder på överkropp och ev strumpor. När jag iakttog och såg att kiss kom sa jag ojojoj nu kommer kisset, nu springer vi till pottan vi ska kissa på pottan. Visst kom lite på golvet o benet men då fick mitt barn verkligen känna när kisset kom och blev medveten om känslan och kontrollen. Samma med bajset. Tog bara någon dag sen kopplade barnet. Sen tog vi aldrig på blöjan igen. Sedan tog vi på byxor utan underkläder. Ett steg i taget. Kortare utflykter med ombyten med och potta. 

Den metoden funkar inte för vårt barn. Vi har försökt det.

Han har inga problem att gå till toaletten och han vet teoretiskt vad det är man skall göra där. Problemet är att han inte vet hur han skall göra det i praktiken. Han vet inte vilka signaler han skall ge till sina muskler för att få ut kiss och bajs. När han har blöjan på eller när han går utan blöja så bara kommer det.

Jag försöker säga till honom, när vi är vid toalettstolen: - Frammana nu den där känslan, det där tryckandet du gör när du kissar i blöjan. Men han får inte fram det.
  • Anonym (.)
    Anonym (Försöker) skrev 2024-08-14 20:58:51 följande:

Han har inga problem att gå till toaletten och han vet teoretiskt vad det är man skall göra där. Problemet är att han inte vet hur han skall göra det i praktiken. Han vet inte vilka signaler han skall ge till sina muskler för att få ut kiss och bajs. När han har blöjan på eller när han går utan blöja så bara kommer det.

Jag försöker säga till honom, när vi är vid toalettstolen: - Frammana nu den där känslan, det där tryckandet du gör när du kissar i blöjan. Men han får inte fram det.
    Förstår. Körde detta med vårt barn en gång innan. Då funkade det inte. Ansåg att hen inte var redo helt enkelt.  Man måste låta det komma kiss nerför benet, på golvet. Man måste låta barnet bajsa på sig, det kan hamna på golvet. Det tar tid. Kom en och annan bajskorv på golvet sista gången vi körde men vi gick all in. Tror ditt barn kommer att lösa det. Låt olyckor ske. Jag tog bort vår matta i v rummet lät hen känna allt. Det kommer gå bra tro mig. Om ditt barn kan kissa och bajsa i blöjan så fungerar kroppen som den skall. Då är ditt barn avslappnat. Har ni kört metoden och gått all in? Varit hemma i flera dagar och fokuserat endast på detta? Önskar er all lycka till
  • Anonym (S)

Blir det någon skillnad om han sitter och kissar? 

• Anonym (Lilla O)

Det gäller att se till att han får massor av chanser att träna så att han kan lära sig med någorlunda effektivt. Servera generöst med vattenmelon, juice och isglass så att ni får något att jobba med. På så sätt kan ni träna ett par gånger i timmen.

Hur gammal är han? Vet han om när han kissar och bajsar i blöjan och har han ord för det? Har han motoriken att fixa med byxor och andra kläder vid toalettbesök? 

• Anonym (Försöker)
    Anonym (S) skrev 2024-08-15 01:03:12 följande:

Blir det någon skillnad om han sitter och kissar? 

Nej.
  • Anonym (Försöker)
    Anonym (Lilla O) skrev 2024-08-15 12:03:27 följande:

Det gäller att se till att han får massor av chanser att träna så att han kan lära sig med någorlunda effektivt. Servera generöst med vattenmelon, juice och isglass så att ni får något att jobba med. På så sätt kan ni träna ett par gånger i timmen.

Hur gammal är han? Vet han om när han kissar och bajsar i blöjan och har han ord för det? Har han motoriken att fixa med byxor och andra kläder vid toalettbesök? 

Han är fyra år och det är inte det du frågar om som är problemen.
  • MsM84
    Anonym (Försöker) skrev 2024-08-14 20:58:51 följande:

Hur länge har ni försökt? När mitt första barn skulle bli torrt höll jag på att få fnatt - första dagen var det bara olyckor. Andra dagen hade han fattat det till stor del. Som sagt tror jag inte barnen är medvetna om vad de gör för att kissa eller bajsa när de har blöja utan de behöver vara utan för att inse sambanden.
  • Anonym (Kissa i varm dusch?)

Det kan vara enklare att kissa samtidigt som han tar en varm dusch.

När det kommer till bajsade så prova med fotpall så sittställningen blir bättre.

• Anonym (Carinata)

Hur går det med att sitta på pottan? Direkt från blöja till toan är nog ett för stort steg. Stå och kissa för en liten grabb är nog inte optimalt. Sitta och kissa för pojkar och män har sina fördelar. 

• Guppy

Sitt och kissa. Det är det bästa, även för killar, för att allt ska komma ut. Ta en potta, lagom höjd kanske, eller köp en extra ring till toan och en pall. Mindre risk för kiss utanför, upplevde vi i alla fall. Lycka till! ☺️

• Anonym (Försöker)
    MsM84 skrev 2024-08-18 07:59:03 följande:
    Hur länge har ni försökt? När mitt första barn skulle bli torrt höll jag på att få fnatt - första dagen var det bara olyckor. Andra dagen hade han fattat det till stor del. Som sagt tror jag inte barnen är medvetna om vad de gör för att kissa eller bajsa när de har blöja utan de behöver vara utan för att inse sambanden.
    V har försökt av och till sedan han var 8 månader. Förra sommaren jobbade vi hårt på det hela sommarlovet, men det hjälpte inte.
  • Anonym (Försöker)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-08-18 09:23:27 följande:

Hur går det med att sitta på pottan? Direkt från blöja till toan är nog ett för stort steg. Stå och kissa för en liten grabb är nog inte optimalt. Sitta och kissa för pojkar och män har sina fördelar. 

Det känns som om han är mer intresserad av att använda toalettstolen än pottan numera.
  • Anonym (Försöker)
    Anonym (Kissa i varm dusch?) skrev 2024-08-18 09:14:04 följande:

Det kan vara enklare att kissa samtidigt som han tar en varm dusch.

När det kommer till bajsade så prova med fotpall så sittställningen blir bättre.

Det där med duschen skulle man kanske kunna försöka. Ljummet vatten på händer eller fötter påstås ju göra folk kissnödiga.

(Annars känns det som om alla andra här inte riktigt förstår vad det är tådens fråga gäller.)
Svar på tråden Hur gör man? undrar barnet