• Anonym (Anonym)

    10 åring tror på tomten

    Min man har en son på 10 år från ett tidigare äktenskap. Sonens mamma har varit noggrann med att sonen ska fortsätta tro på tomten varje år. Vi har spelat med trots att jag anser att han börjar bli för gammal för att vi ska fortsätta lura honom. 
    Han litar (på gott och ont) blint på vad föräldrarna säger och lär ut. Och verkar därför inte ta till sig när jämngamla i skolan berättat att tomten faktiskt inte är på riktigt. 
    Mamman är också djupt kristen och har en lågbegåvning. Sonen har av läkare fått ?diagnosen? lågbegåvad. De anser att han är ca 1-3 år efter i utvecklingen. 
    Han kan inte läsa en hel mening än, vilket för mig är oroväckande i hans ålder. 
    Mamman vägrar lägga ner energi på att lära honom läsa och andra viktiga saker, men lär gärna ut om Jesus, Adam & Eva osv. 
    Igår tittade vi på ett program där dom pratade om ?the big bang?, och pojken frågade mig om detta. Jag började förklara men kände att jag inte riktigt visste om det var okej av mig att ?lägga mig i? hans mammas lära om hur jorden blev till. 

    Det finns många såna här exempel på där jag vill lära honom ?fakta? men att det krockar med hans mammas ?tro?. 


    Hur hade ni gjort? Hade ni låtit mamman fortsätta på sin väg ensam, eller hade ni ?lagt er i? och berättat det ni lärt er? 


    Tar gärna även inputs från er föräldrar som lär ut kristendomens syn på de hela, hur ni tänker här? 


    Även detta med tomten.. hur påverkar det ett barn? Kommer han känna att vi ljugit för honom? Påverkar saker som detta hans redan (för honom) jobbiga diagnos? 
    Jag vill hjälpa honom att komma till samma intelligensnivå som hans klasskamrater, för att han inte ska få sämre självförtroende och redan nu få en tuff start i skolan och livet generellt. 

  • Svar på tråden 10 åring tror på tomten
  • Core

    Jag är helt övertygad om att barn blir fördummade och brister i källkritiskt tänkande om vi lurar in dom i såna här villfarelser. Visst, så länge de tror naturligt på tomten, fine, men när de börjar ifrågasätta är man ute på djupt vatten om man säger att barnet har fel i sina observationer 

    Det var väl vid 5-6 årsåldern de började bli skeptiska hemma hos mig har jag för mig. Snacka om att göra barnen en björntjänst om jag stått på mig, sagt att han visst är riktig! Liten sak kanske många tänker, men det är starten till att bli en person som betalar för Aftonbladet plus 😂

  • Anonym (Anonym)

    Skrattar högt åt Aftonbladet plus kommentaren! och håller med till fullo! Tack! 

  • Anonym (Tomtemor)

    Jag ogillar att man lurar barn att tomten finns öht, oavsett ålder. 


    Vad gäller religiösa inslag i uppfostran tänker jag att det är något du och pappan får komma överens om hur ni ska hantera.

    En kul grej jag såg en gång var en tidslinje med bigbang-teorin som en linje och första mosebok som en parallell.

    I begynnelsen var ordet. Jorden var öde och tom. Och så sa Gud: varde ljus. (Ja, du vet berättelsen) När det blev ljus var big bang. Sen skapas land och hav. Sen kommer vattenlevande djur och sen landlevande. Efter ett tag dyker människan upp. Jag är inte ett dugg religiös, men det finns flera likheter mellan bigbangteorin och den kristna skapelseberättelsen. 

  • Jemp
    Tomten hade jag inte brytt mig om.
    Gällande evolutionen behöver du ta den diskussionen med pappan. Jag anser visserligen att grunden måste vara att lära sig vetenskapen, men som sagt, det behöver tas med föräldrarna först.

    Sen är det ju en sak att lära honom saker (och det ska man göra!), men hans funktionsnedsättning försvinner ju inte av det. 
  • Anonym (S)

    Om barnet är lågbegåvat finns det inget du kan göra för att få honom till samma nivå som sina klasskamrater. Det är ett livslångt tillstånd. 

    Du kan inte heller begära av hans mamma som även hon är lågbegåvad att hon ska lära ut viktiga saker på ett intelligent sätt. Det är ju som att kritisera en person med brutet ben för att hon inte kan springa. 

    Du måste först och främst sätta dig in i barnets situation och förstå vad detta handikapp innebär i praktiken. 

    Det är en person som du helt utelämnar i ditt inlägg. Barnets pappa. Jo, förresten du nämner honom en gång. Barnets pappa har ju valt att skaffa barn med den här kvinnan och fått ett barn som uppenbarligen har ärvt sin begåvningsnivå från henne. Han måste ju någon gång under dessa tio år ha funderat på hur han ska bemöta hennes moderskap och hur han kan kompensera för detta. 

    Vi talar om ett barn som inte ens kan läsa. Detta med tomten kan väl ändå inte vara prio ett? 

  • Anonym (Syfte med fostran)

    Jag tänker att man har ett väldigt ansvar som förälder/vuxen kring barn som inte riktigt har samma förutsättningar som andra att förstå världen. För man blir inte mer normal och begåvad av att bli ledsen och få sina illusioner krossade 

    Däremot behöver man alltid i fostran stötta barn i att tolka världen och att lära sig mer. 

  • Anonym (...)

    Jag är inte kristen men hela min mans släkt är, det jag har sagt angående allt som rör evolution och kristendom är att "vi tror olika men det jag tror på är xxxx" ofta har det då kommit följdfrågor som vad farmor tror på och jag har förklarat lite kort men sagt att jag inte vet så mycket och det är bättre att fråga farmor"

    Tomten, tandfen, påskharen, jag kommer ihåg när jag började tvivla på dessa, det var väl kompisar som sa men man ville fortsätta tro ändå, i den åldern visste min son att det var farfar som klätt ut sig men han hade fortfarande hopp och tro om att det fanns en riktigt tomte, det finns ingen jag känner som blivit besviken på föräldrarna för någon lögn, det tillhör barndomen, jag är dock fullt medveten om att en del ser detta som att man ljuger för barnen, och jag respekterar det, alla gör som dom vill för min del

  • Anonym (Anonym)

    Barnets pappa är väldigt osäker i sin papparoll och vill själv aldrig ta beslut utan att antingen jag eller barnets mamma okejar eller håller med. Därför är det svårt att prata med honom och få konkreta svar. Han vill inte trampa mamman på tårna och tänker att allt hon gör är för barnets bästa, vilket hon gör. Men tyvärr blir det inte alltid det bästa. 
    Frågan om tomten och tex kristendomen är såklart inte prio 1, men att pojken behöver lära sig läsa osv är ingenting jag behöver fråga i ett forum för att få svar på. Det har jag bra koll på själv. 


    Min fråga är egentligen om detta är någonting som hämmar hans förmåga att utvecklas och lära sig. Och också, hur andra föräldrar ser på när en styvförälder kommer in och lär ut någonting man själv inte valt att lära sitt barn. 
    Jag har själv inga biologiska barn och kan därför själv inte svara på den frågan.. 
    Mina frågor är i all välmening då jag blir orolig att pojken ska utveckla dålig självkänsla, depression, prestationsångest osv.
    Jag har levt med denna pojke i flera år och alltid rättat mig efter hans mamma men ibland tycker jag att det kanske stjälper mer än hjälper. Men det är svårt att hitta sin egen roll som styvmamma och behöver då ibland input utifrån. Och vilket forum är bättre än familjeliv.se för dessa frågor? 😁

    Gällande att han har en lågbegåvning förstår jag inte går att komma ifrån, men man får ju inte göra det värre än det är bara för det tänker jag. Enligt mig så behöver han ännu mer stöd och ännu mer repetitioner pga detta, inte mindre? eller?

  • Anonym (Anonym)

    Tow2Mater, 
    det tror jag absolut inte jag har gjort. Däremot har jag tagit på mig rollen som extramamma varannan vecka när han bor hos oss och behöver de vuxnas kärlek och omvårdnad. 

    Vill du utveckla hur du kom fram till den slutsatsen? Har inte en dömande ton i min fråga, mer av ren nyfikenhet. 

  • Anonym (Lågstadielärare)

    Jag undervisar mina lågstadieelever om Big bang, evolutionen, osv. Oftast får jag någon fråga om hur det stämmer med Bibeln/Koranen, och svarar då att vetenskapsmännen har kommit fram till att det är som jag berättar, men att ordningen är samma som i religionen. Där står det i och för sig första dagen, andra dagen, osv, men jag tänker att de kanske menade typ "det första som hände, det andra som hände, osv". Det brukar alla tycka är ok förklaring.
    Angående de första människorna, säger jag att ingen kan ju veta vad de hette, och att det är svårt att avgöra vilka som "gills" som människor. Då tar jag fram några bilder vi pratat om tidigare, och de får säga vilken de tycker. Australipithecus gills alltid som apa enligt dem, och neanderthalarna som människor, men däremellan tycker de olika, och förstår hur svårt det är att säga vilken som var den första människan. 
    Jag brukar också säga att människor som tror på Gud ju tror att Gud påverkar indirekt, och då skulle det ju kanna vara han som gjorde att det faktiskt blev så att några djur gick upp på land, att några apor blev bra på att använda redskap, osv. 
    Sorry för långt(rörigt svar, men de här resonemangen har fått alla elever att förstå, ingen har blivit sur, och alla föräldrar nöjda! 

  • Anonym (Anonym)

    Tack för ditt toppen svar lågstadieläraren ❤️

  • Tow2Mater
    Anonym (Lågstadielärare) skrev 2024-08-14 19:31:06 följande:

    Jag undervisar mina lågstadieelever om Big bang, evolutionen, osv. Oftast får jag någon fråga om hur det stämmer med Bibeln/Koranen, och svarar då att vetenskapsmännen har kommit fram till att det är som jag berättar, men att ordningen är samma som i religionen. Där står det i och för sig första dagen, andra dagen, osv, men jag tänker att de kanske menade typ "det första som hände, det andra som hände, osv". Det brukar alla tycka är ok förklaring.
    Angående de första människorna, säger jag att ingen kan ju veta vad de hette, och att det är svårt att avgöra vilka som "gills" som människor. Då tar jag fram några bilder vi pratat om tidigare, och de får säga vilken de tycker. Australipithecus gills alltid som apa enligt dem, och neanderthalarna som människor, men däremellan tycker de olika, och förstår hur svårt det är att säga vilken som var den första människan. 
    Jag brukar också säga att människor som tror på Gud ju tror att Gud påverkar indirekt, och då skulle det ju kanna vara han som gjorde att det faktiskt blev så att några djur gick upp på land, att några apor blev bra på att använda redskap, osv. 
    Sorry för långt(rörigt svar, men de här resonemangen har fått alla elever att förstå, ingen har blivit sur, och alla föräldrar nöjda! 


    Hur har föräldrar uttryckt sin nöjdhet över denna förklaring?
  • Tow2Mater
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-14 19:27:56 följande:

    Tow2Mater, 
    det tror jag absolut inte jag har gjort. Däremot har jag tagit på mig rollen som extramamma varannan vecka när han bor hos oss och behöver de vuxnas kärlek och omvårdnad. 

    Vill du utveckla hur du kom fram till den slutsatsen? Har inte en dömande ton i min fråga, mer av ren nyfikenhet. 


    Av allt du skriver i TS verkar barnet ha en mamma och en 'extramamma' som vill bestämma, ingen pappa. Vill han aldrig ta beslut utan att antingen du eller barnets mamma okejar eller håller med borde han ju träna på att ta ansvar och fatta beslut och uppfostra sitt barn. Prata med honom, och låt bli att axla hans roll. Du kan ju lära barnet läsa och räkna om inte skolan lyckas med det. Låt bli att ta på dig att 'lära ut' kontroversiella saker som religion, sex och politik.
  • Anonym (Lågstadielärare)
    Tow2Mater skrev 2024-08-14 20:17:48 följande:
    Hur har föräldrar uttryckt sin nöjdhet över denna förklaring?
    Jag tror inte att några föräldrar varit med just under de lektionerna, och de exemplen är lite förkortade och bara exempel, utifrån vad barnen frågar om, och vad vi har tagit upp tidigare. Med att föräldrarna var nöjda menar jag mer generellt, och att barnen aldrig har kommit tillbaka och sagt att deras föräldrar minsann sa xxx... 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Lågstadielärare) skrev 2024-08-14 19:31:06 följande:

    Jag undervisar mina lågstadieelever om Big bang, evolutionen, osv. Oftast får jag någon fråga om hur det stämmer med Bibeln/Koranen, och svarar då att vetenskapsmännen har kommit fram till att det är som jag berättar, men att ordningen är samma som i religionen. Där står det i och för sig första dagen, andra dagen, osv, men jag tänker att de kanske menade typ "det första som hände, det andra som hände, osv". Det brukar alla tycka är ok förklaring.
    Angående de första människorna, säger jag att ingen kan ju veta vad de hette, och att det är svårt att avgöra vilka som "gills" som människor. Då tar jag fram några bilder vi pratat om tidigare, och de får säga vilken de tycker. Australipithecus gills alltid som apa enligt dem, och neanderthalarna som människor, men däremellan tycker de olika, och förstår hur svårt det är att säga vilken som var den första människan. 
    Jag brukar också säga att människor som tror på Gud ju tror att Gud påverkar indirekt, och då skulle det ju kanna vara han som gjorde att det faktiskt blev så att några djur gick upp på land, att några apor blev bra på att använda redskap, osv. 
    Sorry för långt(rörigt svar, men de här resonemangen har fått alla elever att förstå, ingen har blivit sur, och alla föräldrar nöjda! 


    Skulle bli riktigt förbannad om jag fick höra att mina barn hade en lärare som under en lektion som ska vara byggd på vetenskap kommer med öppningar om intelligent design. 
  • Anonym (Tomten)

    Klart att tomten finns på riktigt, hur skulle jag annars ha fått julklappar varje jul i 60 år?

Svar på tråden 10 åring tror på tomten