10 åring tror på tomten
Min man har en son på 10 år från ett tidigare äktenskap. Sonens mamma har varit noggrann med att sonen ska fortsätta tro på tomten varje år. Vi har spelat med trots att jag anser att han börjar bli för gammal för att vi ska fortsätta lura honom.
Han litar (på gott och ont) blint på vad föräldrarna säger och lär ut. Och verkar därför inte ta till sig när jämngamla i skolan berättat att tomten faktiskt inte är på riktigt.
Mamman är också djupt kristen och har en lågbegåvning. Sonen har av läkare fått ?diagnosen? lågbegåvad. De anser att han är ca 1-3 år efter i utvecklingen.
Han kan inte läsa en hel mening än, vilket för mig är oroväckande i hans ålder.
Mamman vägrar lägga ner energi på att lära honom läsa och andra viktiga saker, men lär gärna ut om Jesus, Adam & Eva osv.
Igår tittade vi på ett program där dom pratade om ?the big bang?, och pojken frågade mig om detta. Jag började förklara men kände att jag inte riktigt visste om det var okej av mig att ?lägga mig i? hans mammas lära om hur jorden blev till.
Det finns många såna här exempel på där jag vill lära honom ?fakta? men att det krockar med hans mammas ?tro?.
Hur hade ni gjort? Hade ni låtit mamman fortsätta på sin väg ensam, eller hade ni ?lagt er i? och berättat det ni lärt er?
Tar gärna även inputs från er föräldrar som lär ut kristendomens syn på de hela, hur ni tänker här?
Även detta med tomten.. hur påverkar det ett barn? Kommer han känna att vi ljugit för honom? Påverkar saker som detta hans redan (för honom) jobbiga diagnos?
Jag vill hjälpa honom att komma till samma intelligensnivå som hans klasskamrater, för att han inte ska få sämre självförtroende och redan nu få en tuff start i skolan och livet generellt.