• Sectumsempra

Tips på att få ett spädbarn att somna själv?

Hej

Jag och min sambo fick vårat första barn nu i februari i år. Vi kämpade länge med att göra henne van vid att kunna sova själv ibland i spjälsängen (hon vägrade väldigt länge och det var bara för oss att gilla läget), vilket dröjde till det att hon var cirka 4,5 månader gammal.

Vi försöker nu lära henne/åtminstone se till så att hon så småningom får den goda vanan att kunna somna själv utan större hjälp. I 99,9 procent av fallen behöver hon hjälp (antingen mat, vaggning, sitta i en gunga som vi har för henne eller att vi bär henne i sele).
    Enligt några på vårat lokala BVC ska barn börja kunna somna på egen hand nu. 
    Har ni några tips på hur vi sakta men säkert kan underlätta så att vår dotter kan somna själv?

• Svar på tråden Tips på att få ett spädbarn att somna själv?
  • Anonym (Nä)

Varför måste hon kunna det när hon är så liten? Det kommer med tiden.

• Jårdi

Varför kämpar ni emot hennes behov av att vara nära er som hon så tydligt visar att hon har? 

• Anonym (Mia)

Sova hela natten av Anna Wahlgren. Camilla Läckberg har bla använt filosofin på sina barn. Skaffa dig en egen uppfattning innan du blir påhoppad. 

• Faile

Ni sover väl tillsammans? Varför måste hon lära sig sova själv? 

I 9 månader har hon legat inbäddad och hört dina hjärtslag. Det tar tid att lära sig vara ensam, att somna ensam, att söva sig själv ensam. 

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile

Jag ska förtydliga. Jag tycker alltså inte hon behöver eller ska sova ensam om hon inte vill/klarar det. Ni får turas om. Sovmorgon varannan dag . 

Sluta jiddra, börja trolla!
Svar på tråden Tips på att få ett spädbarn att somna själv?