Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Låga krav på kvinnliga poliser

Tow2Mater skrev 2024-08-17 17:45:35 följande:

Var läser du om 'att de då (enligt kraven) har hälften i styrka av en genomsnittlig man' ?

Om du läser mer om ISOKAI kraven sägs det att för en kvinna att uppnå kravet nivå 3 är en riktlinje att klara  cirka 80 kilo i marklyft och för en man att uppnå kravet nivå 6 är en riktlinje att klara  cirka 90 kilo i marklyft.

Ref t ex (pdf) 'Träningsråd till dig som ska genomföra tester av fysisk förmåga på Plikt- och prövningsverket Alexander Jansson, Sandra Krugly, Daniel Bjärsholm och Robert Torstensson, Bokförlaget idrottsforum.org' :

mau.se/contentassets/d93986701ce44b28b536053f3c1a2fac/traningsrad---fysiska-tester---plikt-och-provningsverket.pdf

80kg i mark som tjej är ju rätt mycket, 90kg för en kille är ju uppvärmning. Jag skulle bli förvånad om inte nästan alla killar över 75kg kan få upp 90 kg i mark.
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    nattuw skrev 2024-08-18 16:20:12 följande:
    Jag tvivlar på att en genomsnittlig kontorsarbetande man klara av 90 kg i mark.
    Nja det vete tusan, möjligt att gemene man är sjukt klen, men en rep med hur dålig form som helst måste de flesta lösa..

Då tänker jag mig 20-45 typ, ingen 60+ söker väl polisskolan.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Låga krav på kvinnliga poliser