• Anonym (Hjälp)

Cancerbesked?

Cancerbesked?

Hej behöver svar som har nyligen varit nära någon med cancer eller bröstförändring. 

min mamma har en knöl på bröstet sens 8 månader tillbaka (typ) 
    har mått otrolig trött och ont i kroppen senaste tiden pga jobb 
    gjorde prover den här veckan 
    fick svar två dagar efter att om 10 dagar är hon kallad till läkarbesök och att hon ska ta med en närstående till svar på hennes prover. 

har en dålig magkänsla, är orolig och det är jag som ska följa med. 

om läkaren ber om att ta med närstående är det alltid ett tyngre och dåligt besked? Eller kan det vara en ofarlig knöl? 

någon som har gått igenom nåt liknande? 

tacksam för svar

• Svar på tråden Cancerbesked?
  • Lynx123

Närstående ska nog med för att de ännu inte fått in resultaten och själva inte vet. Därför är det alltid bra om någon följer med OM det skulle vara cancer. Även om det skulle vara det så finns det jättebra behandlingar nuförtiden. Kram

• Godochglad

Jättebra att du kommer med och stöttar. Prata i förväg om vad som är din roll. Ska du ställa frågor eller vara tyst? Ska nu åka hem tillsammans efteråt? 

En annan sak som du kan göra som närstående är att lyssna noga på vad läkaren säger, och anteckna. Fråga om du inte förstår. Be läkaren upprepa och klargöra, om ni kommit överens om det.

Om det är ett jobbigt besked ni får är det svårt att ta in fakta och det blir lätt missförstånd. Huvudet blir mos. Men det här med vård är komplicerat och det är mycket att sätta sig in i. Omöjligt för den som är sjuk. Jättebra om en närstående stöttar i detta. 

• Ängeln Min

Jag fick följa med min pappa för han skulle ta med en anhörig.
    Jag hade en dålig magkänsla och tyvärr hade jag rätt.
    Han hade fått cancer.

Svar på tråden Cancerbesked?