• Anonym (Anonymajaja)

Försökt gå ner i vikt men går upp?

Okej, som rubriken lyder, försökt i några månader gå ner i vikt nu! just nu ligger ja på 66kg för en månad sedan låg jag på 67kg, väger mig nästan varje vecka för o hålla lite koll, igår vägde jag mig så stod de fortvarande 67kg på kvällen så tänkte okej men jag väger mig på morgonen o nu står de 66,5! plus att den veckan som varit nu har jag ätit mindre kaloriunderskott än vad jag normalt brukar göra! brukar äta runt 1500- 2000kcal per dag då jag gör av men mycket mer! Men denna veckan är de knappt så de blivigt 1000kcal då de vart mycket jobb o mycket med barnen hit o dit!  men endå ingen större skillnad på vågen! någon som har någon idé på vad detta kan bero på? Äter Så hälsosamt jag kan o är inte gravid! 

• Svar på tråden Försökt gå ner i vikt men går upp?
  • Anonym (Min kcal)

Jag väger som du och mitt basbehov är typ 1850kcal när man lever normalt, tar nån liten promenad men utan träning. Så om jag ska ner äter jag 1400. Och då försöker jag även få in några km jogg de flesta dagarna. Ett kilo kroppsfett är ca 7000 kcal så om man ligger på ett underskott på 450 kcal plus kanske jogga 15-30 min ger ytterligare 250 kcal betyder det att man går ner ca 1 kg på 10 dagar. Äter man 2000 kcal och inte tränar går man inte ner i vikt. Jag är ganska muskulös och ser slimmad ut kring 60-62 kg. 

Det tar typ 2-3 månader att förändra kroppen från 67 till 61 kg om man håller hårt i den planen och sen kanske äter lite gotte på lördagarna tex. Vad man nu mår bra av. 

• Anonym (Lea)

Jag tycker 67 kg är normalvikt. Ingen idé att banta. Du kan få anorexia. Skulle i sådana fall rekommendera att du går till en psykolog eller till mandometer då sånt oftast sitter i psyket att man måste gå ner i vikt hela tiden trots att man är fin som man är. 

• Anonym (d)

hormoner då du antagligen är kvinna?

• baam77

Du ska inte äta mindre mat du ska äta annat mat istället. Du får inte köra med svältdiet.  

• Lynx123

Kanske satsa mer på styrketräning men att ligga på högre kaloriintag. Då får du muskler samtidigt som du ser mer slimmad ut.

• Anonym (Väldigt lågt?)

Jag tränar iofs dagligen och mycket men jag tycker så lite som 1000 kcal då skulle jag inte mår bra alls.

Jag väger 43kg (155) och äter 1800-1850 kcal om dagen, lite mindre 1700 om jag ser fet ut i spegeln (Jag brukar titta väldigt noga) och lite mer 2000-2100 om jag ser mager ut.   

• Anonym (pop)
    Anonym (Lea) skrev 2024-08-18 14:59:47 följande:

Jag tycker 67 kg är normalvikt. Ingen idé att banta. Du kan få anorexia. Skulle i sådana fall rekommendera att du går till en psykolog eller till mandometer då sånt oftast sitter i psyket att man måste gå ner i vikt hela tiden trots att man är fin som man är. 

Att dra till med att TS kan utveckla anorexia är lite väl magstarkt. Inget av det hon skriver tyder på att hon skulle ligga i riskzonen och de flesta som går ner i vikt, oavsett metod, utvecklar inte anorexia eller någon annan ätstörning.

67 kg är inte en hög vikt nej, men beroende på hur lång man är kan det vara så att man skulle må och trivas bättre med några kilon mindre utan att för den sakens skull bli utmärglad eller att det skulle vara ohälsosamt om man gör det på ett vettigt sätt.
Svar på tråden Försökt gå ner i vikt men går upp?