• Zaro

Snabbväxande buske/träd?

Tips på ovan? Som inskydd mot grannar. Gärna sådant man kan äta på något sätt, tex fläder och havtorn. Måste kunna bli ca 2 meter! Tack!

• Svar på tråden Snabbväxande buske/träd?
  • Anonym (Milla)

Beror på hur lång sträcka du tänkte. Ska den vara friväxande eller klippt?

Havtorn är en "hemsk" buske tycker jag. Nog blir den hög efter ett antal år men spretig, taggig och bären har en sträv otäck smak om man inte t ex kokar saft. dessutom måste man plantera både han- och honplantor.

Tuja kan man köpa som större plantor som man både kan klippa och forma. 

Lättast är att prata med någon på en plantskola som har kunskap.

• Anonym (Kornell)

Kornell växer som satan, över en meter per säsong. Inte ätbar dock. 

• Zaro
    Anonym (Kornell) skrev 2024-08-20 06:54:58 följande:

Kornell växer som satan, över en meter per säsong. Inte ätbar dock. 

Låter ju bra, tack! Är den tät? Så man inte ser igenom.
  • Zaro
    Anonym (Milla) skrev 2024-08-19 19:58:46 följande:

Beror på hur lång sträcka du tänkte. Ska den vara friväxande eller klippt?

Havtorn är en "hemsk" buske tycker jag. Nog blir den hög efter ett antal år men spretig, taggig och bären har en sträv otäck smak om man inte t ex kokar saft. dessutom måste man plantera både han- och honplantor.

Tuja kan man köpa som större plantor som man både kan klippa och forma. 

Lättast är att prata med någon på en plantskola som har kunskap.

Bra råd. Kanske får skippa havtorn. Tuja är jag nog inte så sugen på just nu.
    Menar du om den ska få växa som den vill?
  • Anonym (TM)

Aronia skulle kanske fungera? 

• Zaro
    Anonym (TM) skrev 2024-08-20 07:30:01 följande:

Aronia skulle kanske fungera? 

Kollar upp, tusen tack! Vad kul med flera tips!
  • Anonym (Kornell)
    Zaro skrev 2024-08-20 07:00:16 följande:
    Låter ju bra, tack! Är den tät? Så man inte ser igenom.
    Finns lite olika varianter men ja, den brukar bli väldigt frodig och tät. Speciellt om man klipper den så den inte blir för spretig i starten. Problemet är väl snarare att begränsa den.
  • Zaro

Hur nära huset kan man plantera ett träd? Riskerar rötter att tränga sig igenom marksten och hus?

• Anonym (TM)
    Zaro skrev 2024-08-20 13:25:30 följande:

Hur nära huset kan man plantera ett träd? Riskerar rötter att tränga sig igenom marksten och hus?

Ja, risken finns. Hur sannolikt det är beror väldigt mycket på trädsort. Jag skulle inte plantera ek, pil, poppel, asp, al, pil, sälg nära huset. Lättast är att googla på det träd du vill plantera. En annan aspekt att tänka på är risken om trädet, eller grenar, faller och på så sätt kan skada huset. Många träd som är relativt små när man planterar dom blir med tiden riktigt stora och då kan det bli väldigt krångligt den dagen man vill ta ner trädet. 
  • Zaro
    Anonym (TM) skrev 2024-08-20 13:55:38 följande:
    Ja, risken finns. Hur sannolikt det är beror väldigt mycket på trädsort. Jag skulle inte plantera ek, pil, poppel, asp, al, pil, sälg nära huset. Lättast är att googla på det träd du vill plantera. En annan aspekt att tänka på är risken om trädet, eller grenar, faller och på så sätt kan skada huset. Många träd som är relativt små när man planterar dom blir med tiden riktigt stora och då kan det bli väldigt krångligt den dagen man vill ta ner trädet. 
    Tack för tipset! Vad ni kan! Dum fråga men kan man inte beskära regelbundet bara apropå fallande grenar mm?
Svar på tråden Snabbväxande buske/träd?