• Anonym (Trött)

Överstimulerad av bonusbarn

Min sambo och jag har varit ett par i 3 år, och har bott ihop i 1 år. 
    Han har en son på 11 år sedan tidigare. Jag har inga barn. 

När jag och min kille träffades så hade han inte vårdnaden om sin son pga strulig vardag och dålig ekonomi. När han träffade mig så hjälptes vi åt att han skulle komma på fötter och han fick då tillbaka vårdnaden och har nu haft sonen varannan vecka sedan vi flyttade ihop. 

Jag var tydlig när vi träffades att jag inte har varken intresse eller energi för biologiska barn. Men att jag trots det älskar barn och tycker det är mysigt, i små doser. 
    Vi testade att ha hans son hos oss varannan vecka i några veckor och jag kände att det inte var så hemskt som jag förväntat mig. Jag hade dock ingen aning om vad jag gav mig in på. 
    Vi bestämde oss för att flytta ihop som en familj och det fungerade bra i några månader. Tänkte jag. I efterhand kan jag se att det fungerade bra för att JAG tog allt ansvar och såg till att det blev bra. 

Min sambo la över precis allt ansvar på mig. Allt från att lämna/hämta från skolan, läsa läxor, borsta tänder, leka, natta, uppfostra, städa, osv. Tillslut börjar även biomamman förvänta sig att jag ska ställa upp även på hennes veckor. 

Då detta blev en för stor omställning i mitt liv så gick jag in i en djup depression/utmattning. Jag sa ifrån och förklarade att allt detta ansvar inte kan läggas på mig. Ingenting förändrades. Såg inte jag till att pojken la sig i tid så satt han uppe till efter midnatt när han somnade i soffan. Det är bara ett exempel. 
    Tillslut när jag verkligen inte orkade mer så satte jag mig på tvären och släppte allt ansvar helt. För att visa min poäng så lät jag pappan göra precis allt själv. Och nu många månader senare så har det blivit bättre. 

Men TYVÄRR har den här tiden då jag blivit så utmattad av detta barn så har mitt agg riktats mot barnets beteende och allt han gör får mig överstimulerad DIREKT. Självklart gör jag allt i min makt för att inte visa detta. Men ju längre tiden går så blir det svårare och svårare att ?hålla masken?. Jag har kommit på mig själv att undermedvetet undvika barnet. Vet jag att han ska komma så ser jag till att ha någonting utanför hemmet att göra. Jag drar mig undan och kan sitta i badrummet i timmar för att jag inte klarar av det. 

Barnet behöver extremt mycket uppmärksamhet och bekräftelse konstant. Han måste alltid låta antingen med grejer eller bara göra jobbiga läten för att man ska se honom. Han går efter mig från rum till rum. ibland lägger jag mig och låtsas sova för att få vara ifred. Då smyger han in och står över mig och tittar på mig. Länge. Sitter jag någonstans så måste han sätta sig tätt intill så han iallafall nuddar med någon kroppsdel. Och jag får krypningar i hela kroppen. Jag kan ibland bara stänga in mig och storgråta för att jag inte klarar av den konstanta beröring och uppmärksamhet som han kräver. 
    Han har inga vänner och är därför alltid hemma, och lyssnar inte på när jag säger att det är dags att sova. Så han är uppe längre än mig på kvällarna. Vilket innebär att jag aldrig (varannan vecka) får någon egentid att ladda mitt tålamod. Därför har tålamodet försvunnit för länge sen.. 

Jag är så trött och får sån grov ångest över att jag VILL ge honom allt han behöver. Men jag kan inte. Jag har inte kapaciteten. Och det äter upp mig inifrån. 

Jag känner mig som en slav hemma som ska ta ?mitt ansvar? som bonusförälder, men samtidigt inte har någon befogenhet att säga ifrån eller ställa krav. För jag är ju ?inte hans mamma?. 

Jag vet inte vad jag vill få ut av de här inlägget. Men jag är matt. Jag är ledsen. Jag är överkörd. Och jag behövde nog bara få ur mig det.. tack.. 

• Svar på tråden Överstimulerad av bonusbarn
  • Anonym (r)

Ni får bli särbos om du inte vill dumpa mähät för hans låga insats när du behövde honom som mest. Hade jag gjort.

• Anonym

Särbo
    Sluta använd dig själv för att alla andra ska bli nöjda

• Anonym (Lis)

Usch det låter jättejobbigt. Tycker synd om både dig och bonusspåren. Din sambo behöver göra något nu, annars är det bästa för dig nog att lämna.
    Ha inte dåligt samvete för att du bokar inneskor, fortsätt med det, du behöver avkoppling, egentid, tid med vänner mm.

• Goneril

Det fixade mannen smart, TS blev barnflicka och det var väl det som var syftet. Jag skulle flytta, omedelbart. Offra mig för någon annans barn? Finns ingen kärlek I världen som kan uppväga det.  Skaffa eget boende och flytta, helst i morgon. Jag hade heller inte velat fortsätta att träffa mannen, han får skaffa en ny barnflicka. 

• Goneril

Såg nu att TS hjälpt honom att få ekonomin på fötter, varför det? Den killen, som dessutom har en strulig son, skulle jag aldrig reflektera över. Sonen tycks ju ha något funktionshinder dessutom. Lämna! TS som är barnfri har ju ett liv att leva, yrkeskarriär, resor, vänner i stället för att passa ett jättekonstigt barn som inte ens hans mor orkar med, uppenbarligen. "Står och stirrar på mig när jag sover", lite otäckt, måste jag säga. Undrar hur du kom på tanken att flytta ihop med hans far, TS?

• Dexter dot com

Men var är pojkens pappa när pojken söker din uppmärksamhet, inte lyssnar på dig när du ber honom gå och lägga sig, stör dig när du går undan? Du har inget ansvar alls utan allt ansvar ligger på din sambo !
    Personligen hade jag lämnat en man som utnyttjar mig att ta hand om hans son men är han bra för övrigt så bli särbo och umgås på hans barnfria veckor.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Men alltså, varför ställer folk upp på sånt här? Varför är du kvar i det här förhållandet TS? Är det för pojkens skull? Jag har själv barn men skulle aldrig förvänta mig något av en ny partner, mer än att behandla barnet väl.

Du har blivit utnyttjad från början. Ändå är du kvar. Varför? Det är synd om pojken, som uppenbarligen inte får det han behöver från sina biologiska föräldrar, men DU har inget ansvar. De flesta hade dragit så fort de upptäckte att de fick ta allt ansvar, samt eventuellt gjort en orosanmälan för pojkens skull 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Om du inte vill göra slut kan ni ju bli särbos och bara träffas hans barnfria veckor, eller att du bara träffar pojken ibland. Inte bor med pojken.

Men pappan verkar ju också ha problem. Varför tar han inte bättre hand om son? Det är inte dig sonen ska klänga på i första hand, utan pappan. 

Du skriver att du är slutkörd, gråter, ibland sitter timmar på toaletten bara för att få vara ifred, men ändå är du kvar i detta? Varför? Och var är pappan när sonen följer efter dig och klänger på dig? Vad gör pappan då?

• enfunderandeman

Jag vill inte vara den personen. Men helt ärligt.
    Detta hade ju aldrig hänt. Om det inte hade med dig själv att göra, som person. Du verkar vara för snäll. Och ha svårt att sätta stopp. Vad händer då? Jo man blir utnyttjad..

Sen blir en del människor rätt "dumma" av kärleken. Det blir ologiskt och man tycker att precis ALLT är gulligt och underbart. Tills verkligheten kommer ikapp. 

Jsg tror det är runt  sjunde tråden jag sett. Med detta "problem" Du uttrycker själv att du inte vill ha biologiska barn och helst barn i små doser. Det kommer aldrig fungera med någon som har barn. Barnen kommer alltid vara första prioritering. Du kommer alltid vara i andra hand och bli åsidosatt.

Mitt råd till dig, som frivilligt barnfri man. Men även kvinnliga vänner jag har. Som valt bort barn.  Dejta aldrig, eller sluta dejta föräldrar. Män och kvinnor med barn. Oddsen är inget vidare. När man själv har noll intresse av barn. Eller väldigt lite. Vi gör det inte. Och jag har aldrig haft problem i mina tidigare relationer. Förmodligen tack vare det.

Jag skulle dock dumpa den odugling. Kan man inte ens ts hand om sitt eget barn. Då är det fan illa. Och tänk på dig själv. Du är varken hans morsa eller hans barn morsa. Du blir utnyttjad som hembiträde/nanny.

• Anonym (Linda)

Bli särbo och gör den stackars pojkens mamma (kanske även lärare) uppmärksamma på att pappan egentligen inte blivit bättre än tidigare utan att förbättringen bestod av att du var där. När du försvinner ur bilden behöver mamman finnas där i högre grad igen. 

Är mamman vettig och fungerande? 

Är pappan och pojken npf-utredda? Får pojken stöd i skolan med det sociala? Har han fritidsaktiviteter? 

Svar på tråden Överstimulerad av bonusbarn