• Anonym (Qenoi)

Social fobi tar över, hjälp

Jag har inte alls gjort så mycket Detta år; reflekterat mycket, inte sett någon glädje till något jag gillar. har pratat med psykolog som menar att jag måste ändra tankesätt och utsätta mig. Mycket handlar också kring hur jag blivit behandlat av olika människor. Kanske måste jag ändra hela mitt liv. 

Nu är tiden här och jag ska åka på en lång flygning Med en gammal bekant, känner ingenting? men samtidigt känner jag mig jätte nervös för det kommer vara jätte mycket folk hela tiden och det blir för mycket intryck. Jag saknar mitt gamla jag, aldrig haft dessa problem innan. :( 

Så jag går runt och oroar mig för allt möjligt men framförallt alla folksamlingar som jag inte är van. Under resan kommer jag behöva vara mycket själv.

och nej jag tar ingen medicin för detta, det har varit med mig sedan mars och har inte träffat en enda vän sedan dess. 

• Svar på tråden Social fobi tar över, hjälp
  • Anonym (Ee)

Jag tror att det är positivt att du inte har haft problemen tidigare! Tror att det är enklare att förändra en fobi än ett personlighetsdrag.

Försök utsätta dig för sociala situationer inför resan. Börja med något litet och trappa upp. Du klarar det!

• Anonym (Ee)

Om du behöver så finns det väldigt mild medicin att prova, t ex lergigan. Ssri är bra mot social fobi men det tar några veckor + upptrappning innan den har full effekt

Svar på tråden Social fobi tar över, hjälp