• FörfattarAgnes

Jag söker erfarenheter om att bli gravid vid 45

Hej!

Jag håller på och skriver en bok om en singelkvinna som försöker bli gravid för första gången vid 45 års ålder. Hon har tidigare gjort en abort vid 28 års ålder. Hon kommer att använda sig av en manlig väns sperma. För att boken ska bli så verklighettrogen som möjligt vill jag nu ställa några frågor till er som varit i en liknande situation. Ni får hemskt gärna också dela med er av era erfarenheter spontant också, inte för att jag ska klippa och klistra rakt av, men för att jag ska få en inblick i hur det går till. Mina frågor just nu handlar om första besöket på fertilitetklinik.

1. Är det rimligt att anta att läkaren på första besöket på fertilitetskliniken bedömer det som tidsslöseri att försöka med insemination, utan föreslår att man går direkt på IVF, trots att patienten inte har uppvisat några tecken på infertlitet (hon har ju aldrig försökt bli med barn tidigare)?
    2. Får man fylla i ett frågefomulär om sin hälsa inför första besöket och vad är det för frågor utöver rutinfrågor (är du frisk, äter du några läkemedel, har du några ärftliga sjukdomar i familjen etc)?
    3. Hur går första besöket till? Beskriv gärna detaljerat.
    4. Hur känns första besöket?

Mycket tacksam för all info ni har. Ni får gärna också tipsa om andra trådar eller webbsidor. Varma hälsningar, Agnes

• Svar på tråden Jag söker erfarenheter om att bli gravid vid 45
  • Anonym (b)

Tänk på att hon isåfall får vända sig till Danmark. Privata inseminationer kan hon syssla med hemma men i Danmark är det ingen ide att inte göra IVF i den sitsen.

• FörfattarAgnes

Tack för ditt svar! Inga problem att vända sig till Danmark förstås. Men privata kliniker i Sverige, som tex Elivakliniken www.elivaclinic.se/, varför är inte det ett alternativ? Jag testade att kontakta dem med frågan om hur man resonerade rent allmänt i ett liknande scenario och de sa genast att jag var välkommen att boka ett läkarmöte som kostade 2000. När jag sedan sa att jag enbart ville ha information för en bok hörde de inte av sig igen.

Svar på tråden Jag söker erfarenheter om att bli gravid vid 45