• Anonym (Besten)

Försvara Sverige

Om man är en patriot/ nationalist så engagerar man sig i försvaret i Sverige vid krig/ krigshot, antingen genom att axla gevär eller ta hand om sårade/ markservice.

Tankegångar om det påståendet? Håller ni med/ eller inte? Är det möjligt att vara en nationalist utan att vara beredd på att försvara Sverige? Förklara varför i så fall

• Svar på tråden Försvara Sverige
  • Anonym (Wtf)

1. Patriotism är inte samma sak som nationalism
    2. det är en fråga för nationalisterna

• Anonym (Besten)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-08-23 14:53:40 följande:

1. Patriotism är inte samma sak som nationalism
    2. det är en fråga för nationalisterna

1 Du förstår säkert vad jag menar
    2 ja, det är en fråga för de som kallar sig för nationalister, men även för andra som har en åsikt.

Det är en diskussionstråd
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Besten) skrev 2024-08-23 14:49:35 följande:
    Försvara Sverige

Om man är en patriot/ nationalist så engagerar man sig i försvaret i Sverige vid krig/ krigshot, antingen genom att axla gevär eller ta hand om sårade/ markservice.

Tankegångar om det påståendet? Håller ni med/ eller inte? Är det möjligt att vara en nationalist utan att vara beredd på att försvara Sverige? Förklara varför i så fall

Förutsatt att man är nationalist och patriot för landet Sverige i så fall. Jag tror att det finns många olika inriktningar inom nationalismen. En hel del nationellt sinnade kanske inte alls vill försvara det som deras lands stat representerar och en del av dem skulle kanske kunna tänka sig att strida mot befintlig stat, deras anhängare och vad de representerar. Så jag tror att man kan vara nationalist utan att nödvändigtvis försvara sitt land om det står under en regering som inte överensstämmer med de nationellas ideal om hur landet ska styras. Om landet dessutom skulle bli invaderat av en etniskt närbesläktad folkgrupp vars politiska övertygelser överensstämmer med de inhemska nationellas, kanske de till och med skulle ställa sig på deras sida. Vad gäller patrioter skulle jag tro att de är beredvilliga att strida för sin hembygd eller hemland.
  • Anonym (Besten)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-23 15:26:52 följande:
    Förutsatt att man är nationalist och patriot för landet Sverige i så fall. Jag tror att det finns många olika inriktningar inom nationalismen. En hel del nationellt sinnade kanske inte alls vill försvara det som deras lands stat representerar och en del av dem skulle kanske kunna tänka sig att strida mot befintlig stat, deras anhängare och vad de representerar. Så jag tror att man kan vara nationalist utan att nödvändigtvis försvara sitt land om det står under en regering som inte överensstämmer med de nationellas ideal om hur landet ska styras. Om landet dessutom skulle bli invaderat av en etniskt närbesläktad folkgrupp vars politiska övertygelser överensstämmer med de inhemska nationellas, kanske de till och med skulle ställa sig på deras sida. Vad gäller patrioter skulle jag tro att de är beredvilliga att strida för sin hembygd eller hemland.

Jag förstår att vissa känner sig förvirrade, vissa som kallar sig för svenska nationalister vill i stället förstöra Sverige. 

Jag anser inte att det är en korrekt definition på en nationalist. 

Anonym (Besten) skrev 2024-08-23 15:36:05 följande:

Jag förstår att vissa känner sig förvirrade, vissa som kallar sig för svenska nationalister vill i stället förstöra Sverige. 

Jag anser inte att det är en korrekt definition på en nationalist. 

Det kan man så klart tycka, precis som en del av de nationellt sinnade menar att det rör sig om att bygga upp landet. Det finns olika inriktningar inom nämnda ism. Jag är inte så mycket för politiska ismer, men det är det lilla jag känner till.
  • Anonym (Besten)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-23 16:16:55 följande:
    Det kan man så klart tycka, precis som en del av de nationellt sinnade menar att det rör sig om att bygga upp landet. Det finns olika inriktningar inom nämnda ism. Jag är inte så mycket för politiska ismer, men det är det lilla jag känner till.

Aktivt sympatisera med andra länder i händelse av krig eller konflikt i Sverige (t om motståndarlaget) torde vara definitionen på terrorism, inte nationalism.

Man kan pyssla med uppbyggande av landet inom ramarna för staten, arbeta med det som finns s a s.

Idag så verkar det finnas anti-nationalistiska krafter som strävar efter en försakande av Sverige i nationalismens namn. Dvs manipulativ propaganda via fearmongering. Det klassiska "söndra och härska" 

• KillBill
    Anonym (Besten) skrev 2024-08-23 14:49:35 följande:
    Försvara Sverige

En tjänsteman hos Sverigedemokraterna, ett parti som både  brukar beskriva som som patrioter och nationalister, blev nyligen påkommen med att spridit Putinvänlig propaganda och önska att Vladimir Putin ska invadera Sverige. Att man säger sig vara patriot/nationalist behöver nog inte betyda något alls när det kommer till viljan av att försvara Sverige. 

www.expressen.se/nyheter/sverige/avslojades-i-sds-trollfabrik-hyllar-putin/

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tukt

Förstår inte vad patriotism och nationalism har med försvaret av Sverige att göra.
    De flesta vill försvara Sverige, inte bara dessa grupper.

Anonym (Besten) skrev 2024-08-23 16:26:44 följande:

Aktivt sympatisera med andra länder i händelse av krig eller konflikt i Sverige (t om motståndarlaget) torde vara definitionen på terrorism, inte nationalism.

De bägge begreppen utesluter nog inte varandra. Pangermanister exempelvis bryr sig nog inte så mycket om landet som sådant, snarare har de en etnisk, kanske till och med organisk syn som utgångspunkt.

Man kan pyssla med uppbyggande av landet inom ramarna för staten, arbeta med det som finns s a s. 

Ja visst, det låter dock inte nödvändigtvis som nationalism. Det är ungefär som att en demokrat skulle bo i en diktatur och arbeta med att stödja den, för att den personen dessutom råkar vara exempelvis patriot. Eller att en anarkist skulle stödja etatism. 

Idag så verkar det finnas anti-nationalistiska krafter som strävar efter en försakande av Sverige i nationalismens namn. Dvs manipulativ propaganda via fearmongering. Det klassiska "söndra och härska" 

Finns säkert sådant med. Jag tror inte att nationalister sätter ett likhetstecken mellan nationen och dess styrelseskick.
Svar på tråden Försvara Sverige