• Anonym (Annie)

Skillnad i kubresultat mellan syskon?

Någon som gjort kub och fått helt skilda resultat på kub mellan syskon där båda/alla barnen ändå fötts friska?

Vad kan egentligen skillnaden bero på så länge man inte ändrat livsstil helt? Åldern drar ju ner litegrann men..

• Svar på tråden Skillnad i kubresultat mellan syskon?
  • Anonym (Lisa)

Jag har fått det. När jag väntade första barnet fanns inte KUB än (2006). Andra barnet (2016) var jag 28, minns tyvärr inte exakta siffror men tror det var runt 1:2000 nånting. Tredje barnet (33) fick jag 1:19800 och fjärde (36) 1:1200. Mina tre första är friska och fjärde föds i februari om allt går som det ska.

Barnmorskan förklarade skillnaden mellan tredje och fjärde med åldern , att både blodprov och nackspalt (1,5 mm) var jättebra men åldern drar ner.. var lite orolig eftersom det var så stor skillnad. Jag väger 4-5 kg mer också. Men jag vet inte. Innan jag väntade andra barnet var jag rökare så vet inte om det spelade någon roll. 

Jag är nästan 100 på att det här är mitt sista barn men om jag skulle få ett till vill jag nog göra NIPT istället för KUB eller bara be att få veta om det är hög eller låg risk , inga siffror så man slipper jämföra med sig själv och andra. Min kompis som är i min ålder fick förresten samma som jag den här gången. Det låter ju helt rimligt att åldern drar ner men har läst här om nån 40-åring som fick 1:20 000 så förstår inte riktigt hur det går ihop. 

• Anonym (Annie)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-25 20:26:35 följande:

Jag har fått det. När jag väntade första barnet fanns inte KUB än (2006). Andra barnet (2016) var jag 28, minns tyvärr inte exakta siffror men tror det var runt 1:2000 nånting. Tredje barnet (33) fick jag 1:19800 och fjärde (36) 1:1200. Mina tre första är friska och fjärde föds i februari om allt går som det ska.

Barnmorskan förklarade skillnaden mellan tredje och fjärde med åldern , att både blodprov och nackspalt (1,5 mm) var jättebra men åldern drar ner.. var lite orolig eftersom det var så stor skillnad. Jag väger 4-5 kg mer också. Men jag vet inte. Innan jag väntade andra barnet var jag rökare så vet inte om det spelade någon roll. 

Jag är nästan 100 på att det här är mitt sista barn men om jag skulle få ett till vill jag nog göra NIPT istället för KUB eller bara be att få veta om det är hög eller låg risk , inga siffror så man slipper jämföra med sig själv och andra. Min kompis som är i min ålder fick förresten samma som jag den här gången. Det låter ju helt rimligt att åldern drar ner men har läst här om nån 40-åring som fick 1:20 000 så förstår inte riktigt hur det går ihop. 

Tack för utförligt svar!

Också läst om 40-åringar som fått 1:20000, men fattar inte hur det är mögligt heller..

Det låter ju som att åldern gör sitt, men känns ändå som att nackspalten är det som väger tyngst eller. Du hade samma mått på 3an och 4an?
  • Anonym (Li)

Ja, jag fick typ 1/90 med första (och blev jätterädd) och sen runt 1/20 000 med andra. Ingen aning om varför . Båda friska.

• Anonym (Annie)
    Anonym (Li) skrev 2024-08-25 21:41:54 följande:

Ja, jag fick typ 1/90 med första (och blev jätterädd) och sen runt 1/20 000 med andra. Ingen aning om varför . Båda friska.

Ingen skillnad i livsstil? Olika mått på nackspalten?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Annie) skrev 2024-08-25 20:57:24 följande:
    Tack för utförligt svar!

Också läst om 40-åringar som fått 1:20000, men fattar inte hur det är mögligt heller..

Det låter ju som att åldern gör sitt, men känns ändå som att nackspalten är det som väger tyngst eller. Du hade samma mått på 3an och 4an?
    Ja precis , förstår inte hur det är möjligt eftersom de räknar in åldern och det verkar som att man hamnar i en annan åldersgrupp när man är 35+.

Med 3:an var det 1,9 mm och 4:an 1,5 så till och med bättre med 4:an. Var orolig för att blodproverna kanske var dåliga så jag ringde och pratade med en barnmorska där jag hade gjort KUB. Hon sa att blodproverna var jättebra men att det var åldern.. så jag vet inte. Med 2:an minns jag faktiskt inte måtten.. blev inte orolig då , hade ju inget att jämföra med och hade inte läst så mycket om vad man kan få för siffror, nöjde mig med att det var låg risk. Men båda 2:an och 3:an är ju som sagt helt friska :) Och 4:an vet jag ju inte än såklart. 
  • Anonym (S)

4 barn och resultaten har vart olika. De tre äldsta barnen var det låg sannolikhet. Typ 1 på 20000 

Sista barnet var sannolikheten 1 på 172 på down syndrome så blev erbjuden NIPT. Provsvaren då visade sig vara normala och barnet har inga kromosomavvikelser. 

Vet inte varför svaren visade annorlunda denna gång. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (S) skrev 2024-08-26 00:05:34 följande:

4 barn och resultaten har vart olika. De tre äldsta barnen var det låg sannolikhet. Typ 1 på 20000 

Sista barnet var sannolikheten 1 på 172 på down syndrome så blev erbjuden NIPT. Provsvaren då visade sig vara normala och barnet har inga kromosomavvikelser. 

Vet inte varför svaren visade annorlunda denna gång. 

Till stor del ålder kanske? Fast beror ju på hur gammal du är och hur långt det är mellan barnen. Vad jag har förstått delas man in i olika åldersgrupper.
    Jag fick 1:19800 när jag var 33 och väntade tredje barnet och nu bara 3 år senare fick jag 1:1200. Enligt barnmorskan var det mest åldern som drog ner eftersom jag är över 35 nu. Men jag är ingen expert , går bara efter vad min barnmorska sa. 

Skönt att allt var bra på NIPT iallafall! 

• Anonym (S)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-27 11:37:46 följande:

Till stor del ålder kanske? Fast beror ju på hur gammal du är och hur långt det är mellan barnen. Vad jag har förstått delas man in i olika åldersgrupper.
    Jag fick 1:19800 när jag var 33 och väntade tredje barnet och nu bara 3 år senare fick jag 1:1200. Enligt barnmorskan var det mest åldern som drog ner eftersom jag är över 35 nu. Men jag är ingen expert , går bara efter vad min barnmorska sa. 

Skönt att allt var bra på NIPT iallafall! 

Fick mina barn när jag var 28 år, 32 år, 33 år och 34 år. Ja NIPT var bra fick dessutom veta könet på bebis flera veckor innan RUL eftersom dom såg det på NIPT resultatet 
  • Anonym (Annie)

Jag kan liksom inte se nåt logiskt med att jag med två friska barn fick 1:20000 och nackspalt på 1,5 och 1,7, och sen nu 1:51 med nackspalt på 2,6 mm. I mitt huvud är jag ?säker? på att något inte står rätt till även fast jag fått tillbaka svar på fosterprov som normalt,. Det är något med hjärtat..

Svar på tråden Skillnad i kubresultat mellan syskon?