• Pixxel

Testamente - Bevittnas

Jag har ett testamente jag måste få bevittnat av två personer. Det får inte vara någon nära släkting eller närstående och inte av dom som står med i testamentet vilket utesluter i princip alla jag känner. Banken kunde inte hjälpa till med detta.

Hur kan jag få två människor att bevittnas mitt testamente? Hur gjorde ni?

Jag känner att det är viktigt då jag inte har några barn och är ogift.

• Svar på tråden Testamente - Bevittnas
  • Anonym (D)

Inga vänner, kollegor eller grannar? 

• Pixxel
    Anonym (D) skrev 2024-08-26 22:35:46 följande:

Inga vänner, kollegor eller grannar? 

Det är ju en väldigt privat sak. Inte något man frågar vem som helst känner jag. Jag är ju en sådan som tycker det är jobbigt att be om hjälp. Jag betalar gärna en  bank eller liknande för att bevittna.
  • FuckGoggleAskMe

De som bevittnar behöver veta att det är ett testamente men de förväntas inte läsa det. 

Har själv använt grannar, vänner och kollegor för att bevittna olika saker. Senast när jag röstade (utomlands) var jag ute i sista stunden och hittade ett svenskt par på flygplatsen där jag var, och de bevittnade åt mig, för de förstod ju vad valpapperen var. Har själv bevittnat testamente åt åldrig granne jag knappt kände. 

Eftersom de inte ska läsa testamentet, kan du fråga typ vem som helst. 

• Anonym (Anna)

Glöm inte att de 2 som bevittnar ditt testamente  måste vara närvarande samtidigt och måste se när du skriver din namnteckning. De behöver inte se innehållet men måste veta att det är ditt testamente.

• Anonym (Toker)

Kan du inte gå till en 'Notarius publicus' och få den intygad om du inte har någon du känner att du kan fråga?

Det är ju någon som har ett förordnande att intyga saker och tar betalt för saken. Sen kan du ju ringa och höra efter innan så att personen du ringer har en kollega eller liknande som kan agera vittne nummer två då det är ett formkrav.

• Anonym (banken)

Är du säker på att banken inte kan vara behjälplig? Vi upprättade testamente tillsammans med bankens jurist och då var denna person samt en kollega vittnen. 

Svar på tråden Testamente - Bevittnas