• Anonym (Fattar inte)

Hör pulsen i vänster öra men oberäknelig

Dunk, dunk, dunk, dunk. I vänster öra. Ibland ganska lågmält, ibland nästan öronbedövande. Det har varit nästan konstant ett tag nu men det som gör mig mest fundersam är att ibland bara försvinner det helt. Jätteskönt så klart, särskilt på natten/när jag ska sova, men jag förstår inte varför. Ibland verkar ljudet nästan lägesbaserat. Om det dunkar lite svagt och jag lutar huvudet åt vänster blir det mer högljutt och om det dunkar högt och jag gör samma sak så blir det mer lågmält. Ibland har jag kopplat ljudets uppkomst, försvinnande, eller förändring med att jag gör något med huvudet, käken eller kroppen, exempelvis vrider huvudet, gäspar, nyser eller lägger mig ner. Dessa saker får mig att tro att det handlar om örat eller något mekaniskt runt omkring, men har också läst att det kan bero på högt blodtryck eller värre, en hotande hjärtattack. En dag var jag inne på det då ljudet försvann efter en promenad. Jag kan inte förklara hur jag kopplade den. 

När jag började skriva denna TS var ljudet borta, men kom tillbaka  nu när jag nös och då snöt mig. 

Är det någon som varit med om liknande och har det gått över? Hur? 

• Svar på tråden Hör pulsen i vänster öra men oberäknelig
  • Anonym (Fattar inte)

Och där slutade det igen, när jag svalde, men det brukar det inte göra, vsf jag märkt. 

• Anonym (Varför inte)

Får så med emellanåt. Speciellt om jag ätit svart o vitpeppar som jag är allergisk emot. 

• Anonym (Inte alls läkare)

Låter som att örat är lite täppt och du därför hör mer ljud inifrån kroppen. Allergi? Vax i örat? Spänd så att hörselgång eller örontrumpet blir trängre? Du har kanske ett blodkärl som ligger nära trumhinnan och i olika kroppsställningar ligger det olika nära. 

Så gissar jag. Gå till läkare om det är besvärande. 

• Anonym (När hör du det)

När hör du ljudet? Är det när du ligger ner eller är det när du är uppe och går omkring? Om du hör det när du ligger ner är det mer naturligt att höra det genom kudden till exempel.

• Anonym (jos)

Jag kan höra pulsen i öronen ibland. Har inte tänkt mer på det. Det kommer och går. Oftast när jag ligger ner tror jag, vet inte varför. Trror inte det är något att oroa sig för om man mår bra i övrigt?

• Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Varför inte) skrev 2024-08-30 04:19:14 följande:

Får så med emellanåt. Speciellt om jag ätit svart o vitpeppar som jag är allergisk emot. 

Intressant att det kommer med allergier. Jag har också allergier men kan inte koppla det till något sådant. Det är iofs sommar så jag går och är allergisk 24/7.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Inte alls läkare) skrev 2024-08-30 06:17:55 följande:

Låter som att örat är lite täppt och du därför hör mer ljud inifrån kroppen. Allergi? Vax i örat? Spänd så att hörselgång eller örontrumpet blir trängre? Du har kanske ett blodkärl som ligger nära trumhinnan och i olika kroppsställningar ligger det olika nära. 

Så gissar jag. Gå till läkare om det är besvärande. 

Det är besvärande emellanåt. En natt kunde jag inte sova pga oljudet.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (När hör du det) skrev 2024-08-30 22:50:59 följande:

När hör du ljudet? Är det när du ligger ner eller är det när du är uppe och går omkring? Om du hör det när du ligger ner är det mer naturligt att höra det genom kudden till exempel.

Det är oberäkneligt. När jag står, går, sitter, ligger, har öronen fria, har något mot öronen, när jag lutar huvudet, när jag har huvudet rakt, det finns liksom inget samband förutom ett inversivt lägessamband (om det är högljutt kan det bli svagare om jag ändrar ställning och tvärtom.)
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (jos) skrev 2024-08-30 22:56:02 följande:

Jag kan höra pulsen i öronen ibland. Har inte tänkt mer på det. Det kommer och går. Oftast när jag ligger ner tror jag, vet inte varför. Trror inte det är något att oroa sig för om man mår bra i övrigt?

Låt oss hoppas det.
  • Anonym (jos)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-08-30 23:12:48 följande:
    Låt oss hoppas det.
    Alltså har aldrig hört att det skulle va farligt, varför tror du det?
Svar på tråden Hör pulsen i vänster öra men oberäknelig