• Anonym (Orolig)

Orosanmälan

Ska hålla mig kort, vi har tre barn mellan åldrarna 10-2,5. Äldsta barnet har mycket vårdkontakter pga sin sjukdom, på så vis har vi alltid haft en svängdörr till vården.
    Vår 2,5 åring hade vid två olika tillfällen berättat/visat att pappa är arg och puttat mamma o mamma sagt stopp. Storasyster hade skrattat o sagt att hon pratar strunt (då del minsta sa det på fsk). Fsk gjorde en orosanmälan, med all rätt.

Grejen är dock den att ingen av oss kan ens minnas en händelse som kunnat få henne att säga det. Min man har aldrig puttat mig eller varit aggressiv mot oss. Soc ringde och ville ha dit mig omedelbart för samtal utan min man. Vi pratade och jag berättade att jag inte vet vart hon fått det ifrån och att hon berättar om liknande händelser hemma som innefattar pedagogerna. Vi pratar hemma mycket om att man ska säga stopp, inte slåss, ta hjälp av en vuxen osv. 

Dom ska höra av sig för att meddela om det läggs ner eller utredning startar. Någon som vart med om liknande? Vad händer om det startas en utredning?

• Svar på tråden Orosanmälan
  • Anonym (A)

Om det startas en utredning så blir det troligen att soc kommer vilja ha samtal med varje barn och fler gånger med er föräldrar.
    Framkommer inget oroande måste de lägga ner senast efter 3 månader, ev med en fråga om ni vill ha någon typ av stöd.
    Tror de att något brottsligt skett måste de polisanmäla och i så fall blir det ev förhör med barnen/barnet/er. Hittar inte de något som verkar kunna leda till fällande dom läggs det ner och soc har då också lättare att lägga ner.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (A) skrev 2024-08-30 09:33:17 följande:

Om det startas en utredning så blir det troligen att soc kommer vilja ha samtal med varje barn och fler gånger med er föräldrar.
    Framkommer inget oroande måste de lägga ner senast efter 3 månader, ev med en fråga om ni vill ha någon typ av stöd.
    Tror de att något brottsligt skett måste de polisanmäla och i så fall blir det ev förhör med barnen/barnet/er. Hittar inte de något som verkar kunna leda till fällande dom läggs det ner och soc har då också lättare att lägga ner.

Tack för ditt svar
  • Anonym (Hej)

Hej! Vi blev orosanmälda till soc av min systers galna ex man han ville av någon anledning hämnas eller ställa till det för oss. 

det Är sjukt obehagligt o bli kallad dit och förhörd nästan anklagande av de som jobbar där. 

men dem får in så sjukt många anmälningar som inte är något, de är experter på att syna och se igenom ifall det är allvar eller ej. Och nu i efterhand är jag jäkligt tacksam för att dem tog det på allvar för våra barns skull. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Hej) skrev 2024-08-31 08:34:03 följande:

Hej! Vi blev orosanmälda till soc av min systers galna ex man han ville av någon anledning hämnas eller ställa till det för oss. 

det Är sjukt obehagligt o bli kallad dit och förhörd nästan anklagande av de som jobbar där. 

men dem får in så sjukt många anmälningar som inte är något, de är experter på att syna och se igenom ifall det är allvar eller ej. Och nu i efterhand är jag jäkligt tacksam för att dem tog det på allvar för våra barns skull. 

Tack för ditt svar, vi fick veta att det blir en utredning då det handlar om hot och våld däremot ingen polisanmälan då det inte finns misstanke om brott. Jag vet vad utredningar har gjort med familjer innan dom blivit utredda på lösa grunder där det inte visat sig vara fara för barnen. Är väl mest orolig för hur hela familjen kommer må när detta är över.
  • Anonym (Erika)

För oss slutade det i katastrof. Men folk som är mer insatta än vi i sånt här säger att de aldrig sett soc bete sig som de gjorde mot oss, så förmodligen behöver ni inte oroa er för ngt sånt. 

Men spela för säkerhets skull in alla era samtal med dem. Det är väldigt svårt att få någon att tro på att soc ljuger mm om man inte har bevis. För anteckningar över vad som händer så att ni har koll och kan gå tillbaka och se mönster, återkommande fel, irrationellt agerande etc. 

Läs på om era rättigheter nu genast så att ni är förberedda. 

Med detta sagt: det mest troliga är att de kommer att behandla er korrekt och med respekt. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Erika) skrev 2024-08-31 09:09:21 följande:

För oss slutade det i katastrof. Men folk som är mer insatta än vi i sånt här säger att de aldrig sett soc bete sig som de gjorde mot oss, så förmodligen behöver ni inte oroa er för ngt sånt. 

Men spela för säkerhets skull in alla era samtal med dem. Det är väldigt svårt att få någon att tro på att soc ljuger mm om man inte har bevis. För anteckningar över vad som händer så att ni har koll och kan gå tillbaka och se mönster, återkommande fel, irrationellt agerande etc. 

Läs på om era rättigheter nu genast så att ni är förberedda. 

Med detta sagt: det mest troliga är att de kommer att behandla er korrekt och med respekt. 

Tack för ditt svar, får jag fråga vad som hände?
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-08-31 09:14:38 följande:
    Tack för ditt svar, får jag fråga vad som hände?

Kom ihåg att vår situation var väldigt olik er. 

Vi sökte vård för psykisk ohälsa hos barnet. En vårdgivare (som nu åtgärdats av IVO) gjorde en grov felbedömning och kontaktade soc. Barnet omhändertogs en kortare tid. Sen fick vi bo i utredningsboende. Barnet fick mycket allvarliga symtom på psykisk ohälsa, men det brydde sig soc inte om. De tvingade oss behandla barnet på sätt som vi (och barnets psykolog) såg att hen tog skada av. Men om vi inte gjorde som de sa skulle barnet omhändertas. Efter utredningen släppte de oss men påtalade in i det sista att vi var hemskt dåliga föräldrar. Sen har psykiatrin tagit över och de säger att vi är bra föräldrar till ett barn med problem som inte beror på oss. De försöker förstå nu vad som är barnets problem från början (typ sjukdom eller funktionsnedsättning) och vad som är en traumareaktion på det soc gjorde. 

Att sånt här skulle hända er är ju extremt osannolikt. Men att handläggaren är dålig på sitt jobb kan ju hända. Ni har rätt att be om en annan handläggare i så fall. Och som sagt, dokumentera allt längs vägen, även om de verkar ok i början kan det vända. Det var en socialsekreterare här på FL som skrev att den hade vissa kollegor som liksom inte tänkte själva utan bara följde mallar de har för olika situationer. Det känner vi igen och vårt problem var ju att handläggaren hade helt fel mall och vägrade släppa den. Vi skulle ju aldrig ens ha hamnat hos soc. Det är i vården vårt barn har kunnat få hjälp. 

Svar på tråden Orosanmälan