• Stevie

Barnen i förskola närmast ena föräldern

Hej!

Jag och min fru ska separera, och har köpt varsin lägenhet och inflytt är om ca 2 månader. Barnen kommer behöva byta förskola eftersom vi byter kommun båda två.

Mamman vill ha barnen skrivna hos sig och även att dom går i förskola precis vid hennes bostad.

Jag tänker att det mest rimliga är att dom ska gå någonstans mellan oss. Vi kommer bo ca 10 minuter med bil ifrån varandra. Mamman menar att det vore det sämsta för barnen eftersom dom i så fall skulle gå i en förskola där alla andra barn bor i ett annat område än våra, vilket jag kanske kan köpa.

Hur som helst, till min fråga - Om barnen går i förskola och senare även skola i närheten av mamma, kommer dom känna sig mindre "hemma" hos mig då? Vi har en jättefin kontakt i övrigt men jag är rädd att det kommer kännas hemma hos mamma eftersom det är närmast skolan osv, medans när dom är hos mig kommer det kännas som dom åker bort och vi behöver ta bil till förskolan osv. Vad tror ni?

• Svar på tråden Barnen i förskola närmast ena föräldern
  • Anonym (Förskollärare och mamma till 3)

Ni får bortse vad som är bäst för er.
    Det bästa för barnen är att gå i förskola/skola där de bor .
    Sen om det är hos dig eller mamman får ni komma överens om.
    Det blir lättare för dem att träffa kompisar och ta sig till och från skolan när de blir större.

Bra kontakt kan den andre föräldern ha ändå.

• Anonym (J)

Jag är uppvuxen lite så. Haft fin kontakt och boende oavsett. Däremot var ju kompisarna närmast ena föräldern, så när vi tog oss runt och styrde mer själva spenderades nog eftermiddagar på pappaveckor hos kompisar och mamma minst lika mycket, och lite bökigare att åka om man sen ville ses kvällstid.

Men iom att det inte är så långt och lägenheterna är köpta är ju det ni har att förhålla er till. Att barnet inte ska ha nära någon är inte en bättre lösning bara för rättvisa, tänker jag. 

• Anonym (Em)

Absolut bäst för barnen att bo så nära skolan som möjligt hos ena föräldern. Jag bodde med gångavstånd till barnens skola, men det var ingen större skillnad, kände sig lika mycket hemma på båda ställena. Även hos pappan så tog barnen med sig vänner hem eller träffade kompisar efter skolan. Är det bara 10 min bort med bil så spelar ju det ingen roll. I tonåren typ i 8:an började däremot yngsta barnet stanna kvar hemma hos mig och hälsade på hos pappan kanske varannan helg, orkade inte bo vv längre.

• Anonym (xxx)

Det du kan göra är att skapa bra kontakt med grannarna som har barn, så att när barnen är hos dig, så har de kompisar att leka med. Och 10 min med bil är inte långt, så barnen kan ju leka med kompisarna i mammans kvarter även när de är hos dig.

• Stevie

Tack för alla svar! Låter som det kan bli bra ändå! Ska tillägga att barnen är 4 och 5 så leka med andra är hyfsat begränsat än så länge, men det blir väl mer i skolåldern

• FruFarfalle

just nu har vi att bonusbarnet (12 år) går i skolan i mammans kommun men har börjat en sport i vår kommun för att få kompisar här med. Funkar fint (det var vi som flyttade). 
    jag skulle prioritera närhet till en förälder och välja där det finns bäst förskola och skolor. Men är det bara 10 minuter med bil mellan er är det kanske ändå okej gång/cykelavstånd till bra skolor emellan er? 

• Anonym (xxx)
    Stevie skrev 2024-08-30 17:27:34 följande:

Tack för alla svar! Låter som det kan bli bra ändå! Ska tillägga att barnen är 4 och 5 så leka med andra är hyfsat begränsat än så länge, men det blir väl mer i skolåldern

Då har du tid att bygga en bra relation till dina barn. Och den försvinner inte för att de vill vara med kompisar. 
Svar på tråden Barnen i förskola närmast ena föräldern