• Anonym (Em)

Var ska barnen vara skrivna?

Efter separationen fortsatte barnen att vara skrivna hos sin pappa eftersom det var jag som flyttade ut. Nu vill jag helst att de är skrivna hos mig istället (bl a för att få deras post hit). 

Vi har gemensam vårdnad och har barnen lika många dagar per månad. Vad avgör var barnen ska vara skrivna om föräldrarna har olika åsikt om saken?

• Svar på tråden Var ska barnen vara skrivna?
  • Anonym (lena)

Om pappan bor kvar där ni bodde tillsammans, blir det svårt för dig att ändra folkbokföring, nästan omojligt. 

• Anonym (Em)
    Anonym (lena) skrev 2024-08-31 20:16:34 följande:

Om pappan bor kvar där ni bodde tillsammans, blir det svårt för dig att ändra folkbokföring, nästan omojligt. 

Problemet är att post glöms bort och/eller inte vidarebefodras till mig. Jag har alltid varit den som haft hand om planeringen osv. Pappans skäl till att de ska vara skrivna där är mer känslomässiga. Är det kört ändå?
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-01 08:22:07 följande:
    Problemet är att post glöms bort och/eller inte vidarebefodras till mig. Jag har alltid varit den som haft hand om planeringen osv. Pappans skäl till att de ska vara skrivna där är mer känslomässiga. Är det kört ändå?
    Vad är det för post som kommer till barnen? Är det tex tandläkare och läkartider kan du ju lägga ditt telefonnummer för påminnelser och även kolla med dem om de kan skicka till dig istället/också.
    Är det tex idrottsinformation och dylikt kan du ju höra av dig till föreningarna och be dem skicka till din adress istället.

Så mycket post brukar ju inte komma till barn så du kan ju försöka lösa det med de ställen som skickar ut den.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Cilla) skrev 2024-09-01 08:26:59 följande:
    Vad är det för post som kommer till barnen? Är det tex tandläkare och läkartider kan du ju lägga ditt telefonnummer för påminnelser och även kolla med dem om de kan skicka till dig istället/också.
    Är det tex idrottsinformation och dylikt kan du ju höra av dig till föreningarna och be dem skicka till din adress istället.

Så mycket post brukar ju inte komma till barn så du kan ju försöka lösa det med de ställen som skickar ut den.
    Båda barnen har t ex vårdkontakter där de bokade tiderna inte syns på 1177. Fick precis reda på en tid genom sms-påminnelsen som kom. Men ska se om de kan skicka dubbla brev hädanefter! 

Men är väl också en känsla av att ha kontroll på det viktiga. Jag kan ju inte känna till all typ av post som kan tänkas skickas till pappan nu och i framtiden. Hade känts tryggt att veta att jag får det viktiga
  • Anonym (Em)

Mamman till min nuvarande sambos barn öppnar all post och skickar skärmdumpar till honom. Önskar att mina barns pappa gjorde likadant om barnen ska vara fortsatt skrivna där.Tyvärr kan post ligga någon månad

• Fontana

Eventuellt kan du anmäla "Särskild postadress" för barnen.:

https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7844.4.3dfca4f410f4fc63c86800014755.html

A
    nmälan görs till Skatteverket och ansökan måste skrivas under och godkännas av båda vårdnadshavarna.

Den Särskilda postadressen når myndigheter, banker och försäkringsbolag med flera, däremot inte de flesta privata aktörer (idrottsföreningar, skolor osv.) Jag vet inte hur det är med sjukvård och tandläkare.

Ring och prata med Skatteverket om detta är en möjlig lösning, eller skicka bara in en ansökan om Särskild Postadress och se vad som händer.

Folkbokföringen påverkas inte av den särskilda postadressen. 

För ett antal år sedan hjälpte jag några äldre släktingar med ekonomi och annat, och fick då det mesta av deras post hem till mig. (Jo, släktingarna hade godkänt det.)

• Anonym (lena)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-01 08:22:07 följande:
    Det är kört. Skatteverket tar inte hänsyn till detta. Om du tycker att pappan brister i sin föräldraroll kontakta soc, man kan vända sig till tingsrätten och tingsrätten kan då bestämma vem ska vara boende förälder. Men det är en lång process och du måste de besvisa att pappan har brister. Den enda som du kan göra för att ändra fölbokföring snabbt är att ordna så att barnen bor  några fler dagar i  månaden hos dig än hos sin pappa.
  • Anonym (Em)
    Anonym (lena) skrev 2024-09-01 13:25:04 följande:
    Det är kört. Skatteverket tar inte hänsyn till detta. Om du tycker att pappan brister i sin föräldraroll kontakta soc, man kan vända sig till tingsrätten och tingsrätten kan då bestämma vem ska vara boende förälder. Men det är en lång process och du måste de besvisa att pappan har brister. Den enda som du kan göra för att ändra fölbokföring snabbt är att ordna så att barnen bor  några fler dagar i  månaden hos dig än hos sin pappa.
    Vill ogärna dra det så långt just nu. Ska försöka lägga till en extra adress där det går istället
  • Anonym (M)

Socialtjänsten gav oss frågan vem som klarar av att ge den andre informationen. Och den lotten för inte på min exman med psykisk ohälsa om jag säger så....

Pga situationen sköter jag vårdkontakt skola mm
    Tungt men de var tyngre att leva med mitt x

Svar på tråden Var ska barnen vara skrivna?