Parkering vid arbetsplats
Hitta ingen bra kategori för min fråga... Jag bor långt upp i norr där kollektivtrafiken inte är helt utbredd och det är långa avstånd, så många är beroende av bil. Vår arbetsplats ska flytta till nya lokaler och det finns inga parkeringsmöjligheter. Alla parkeringar som finns har en annan hyresgäst i samma byggnad hyrt så det finns inga platser till oss övriga. De platser som finns i närområdet tillhör andra hyresvärdar som inte hyr ut till de som inte är hyresgäster hos dem. Det finns en större yta att parkera på en bit från arbetsplatsen, men där får endast företag hyra och det saknas dessutom motorvärmarstolpar och det behövs vintertid när graderna kan gå under -35.
Finns det ingen skyldighet för arbetsgivare att tillhandahålla parkeringar? Inte att det ska vara gratis, men att möjligheten i alla fall ska finnas?
På min arbetsplats är vi ett 20-tal personer som är beroende av bil och som inte kommer ha parkeringsmöjligheter. Det finns såklart parkeringar i kommunen, på andra sidan stan t ex men det är en halvtimmes promenad till arbetet i så fall och det känns orimligt. Vissa kommer ha möjlighet att åka kollektivt även om det försvårar livspusslet, men för andra är bil helt avgörande för att de ens ska kunna ta sig till jobbet.