Inlägg från: Anonym (Bippo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bippo)

Voxra - erfarenheter?

Min läkare vill att jag ska ta voxra, men är väldigt osäker efter som jag har bipolär och jag har fattat det som att v kan utlösa episoder? Nån som vet/som har erfarenhet av detta?

Vill även gärna ha alla andra erfarenheter av denna medicin, biverkningar osv.

Tack!

• Svar på tråden Voxra - erfarenheter?
  • Anonym (Bippo)
    Anonym (Bippo) skrev 2024-09-01 08:40:31 följande:
    Voxra - erfarenheter?

Min läkare vill att jag ska ta voxra, men är väldigt osäker efter som jag har bipolär och jag har fattat det som att v kan utlösa episoder? Nån som vet/som har erfarenhet av detta?

Vill även gärna ha alla andra erfarenheter av denna medicin, biverkningar osv.

Tack!

Alltså, det är jag - inte min läkare - som är osäker
  • Anonym (Bippo)
    Anonym (Bipolär2) skrev 2024-09-01 13:23:00 följande:
    Voxra är i sig en bra medicin. Har man bipolärsjukdom så kan det tyvärr dra iväg snabbt som den.
    Jag började med 150 mg och funkade bra i ca 14 dagar..
    Men sedan drog det och jag hamnade i hypomani.
    Jag var tvungen att sätta ut den för att komma ner på backen igen.
    Jag skulle aldrig ta den igen men prata med din läkare. De är proffs.
    Går du på affektiva eller är det en vc som vill sätta in den?
    Hm ja, det är ju precis detta jag är rädd för... och ja, du har väl rätt i att min läkare är proffs och vet vad hon talar om (det är på affektiva - en vc-läkare hade jag absolut inte litat på i det här fallet). Tycker bara att det verkar konstigt.
  • Anonym (Bippo)
    Anonym (Ångestgurkan) skrev 2024-09-01 13:34:29 följande:

Jag är inte bipolär utan äter som antidepressiva.
    Voxra är kanon för mig.

Hade sjukt illamående och huvudvärk i början (typ en vecka) men sen dess har jag inte märkt av några biverkningar.

Började på 150mg, äter nu 300mg.

Men bara en vecka alltså? Det kan man ju kanske stå ut med om det funkar bra sen. Inga problem m förstoppning? Det är det jag är mest rädd för (bortsett fr att det ska utlösa en (hypo)mani då.
  • Anonym (Bippo)
    Anonym (Ångestgurkan) skrev 2024-09-01 13:34:29 följande:

Jag är inte bipolär utan äter som antidepressiva.
    Voxra är kanon för mig.

Hade sjukt illamående och huvudvärk i början (typ en vecka) men sen dess har jag inte märkt av några biverkningar.

Började på 150mg, äter nu 300mg.

Såg först nu ditt nick. Tycker du att voxran funkar mot din ångest också?
  • Anonym (Bippo)
    FtS70 skrev 2024-09-01 13:53:34 följande:

Vilka mediciner tar du i övrigt? Att enbart ta Voxra i ditt fall låter olämpligt.

Lamotrigin, quetiapin och mirtazapin - fast vi letar alltså efter nåt annat än mirtazapin eftersom jag blir så sjukt trött av dwn. Det blir jag iofs av quetiapinet också, men det sitter inte i på alls samma sätt som mirtan
  • Anonym (Bippo)
    Anonym (A) skrev 2024-09-01 14:32:25 följande:

Har du någon stämningsstabiliserande medicin? Jag tär bipolär och tar både cymbalta och voxra ihop med quetiapin och olanzapin. Sertralin blev jag däremot hypomanisk av.

Ja - lamotrigin och quetiapin. Hm, det låter ju ändå lugnande. Kanske är det så min läkare tänker då - att jag har skydd fr mina stämningsstabiliserare
  • Anonym (Bippo)
    Anonym (Ångestgurkan) skrev 2024-09-01 19:10:08 följande:
    Nope. Har inga biverkningar alls nu (som jag vet om i alla fall haha). 

Jag har testat en del olika medicin men Voxra har varit överlägset bäst.
    Härligt att höra! Kanske ska våga mig på att testa trots allt...
  • Anonym (Bippo)
    Anonym (Ångestgurkan) skrev 2024-09-01 19:12:02 följande:
    Nja, men min ångest är från barndomstrauman och stress orsakad av att jag är autistisk i en värld inte anpassad för mig. Så där tror jag ingen antidepp skulle hjälpa. Vid min ångest tar jag behovsmedicin istället för den är inte sådär "allmän" utan (nästan) alltid situationsbaserad.
    Ah, ok. Jag beklagar...
  • Anonym (Bippo)
    FtS70 skrev 2024-09-01 19:21:02 följande:
    Då är jag lugnare. Dem enda fall jag känner till att Voxra utlöst mani är när det verkat på egen hand
    Ok, ja, jag börjar mer o mer tänka att det nog är pga mina stämningsstabiliserare som min läkare vågar sig på att testa voxra. Jag har liksom bara inte tänkt på det innan haha.
  • Anonym (Bippo)
    Anonym (Vex) skrev 2024-09-01 21:26:21 följande:

Fick Voxra utskrivet mot depression. Fick en rätt rejäl kick av dem. Började gå en mil om dagen, tappade all sockersug och drack bara vatten, var motiverad till mycket, kunde fokusera. Det planade ut efter ett par veckor/månad och jag var allmänt piggare. Nu några år senare känner jag ingenting av dem längre.

Menar du att de inte funkar längre (så att du alltså återfallit i depression), lr menar du att de numera mer verkar i det tysta, så att säga? 
Svar på tråden Voxra - erfarenheter?