Inlägg från: Anonym (Eh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eh)

Nyfödd bebis och intensiv hund

eelinas skrev 2024-09-02 18:55:37 följande:
    Nyfödd bebis och intensiv hund
    Hejsan allihopa.
    Jag och sambon fick förra veckan vårt första barn ihop.
    Han har en Belgisk vallhund sedan tidigare som är 3 år gammal, hunden har extremt mycket energi, har reagerat aggressivt mot barn och bebisar tidigare, väldigt hoppig osv.
    Sambon har sagt flera gånger att han ska träna hunden men det blir aldrig av, han menar att vi kan göra det samtidigt som bebisen är här.
    Han har varit på pensionat sedan förlossningen och vi hämtar honom på torsdag och jag är livrädd att något ska hända min bebis.
    Nästa måndag börjar sambon arbeta igen och jag blir ensam hemma med en nyfödd bebis och hans hund som jag inte litar på.
    Vet inte vad jag ska göra. Han vill absolut inte omplacera hunden men det är inte rättvist för mig att jag ta ansvar för hans hund.
    Kanske inte är rätt forum men behöver skriva av mig.
    Vad hade ni gjort i denna situationen?
    Flyttat. 
    En otränad hund med aggressionshistorik mot bebisar är inget jag hade haft vid mitt barn. 

Vad gör ni den dagen hunden biter barnet?
  • Anonym (Eh)
    eelinas skrev 2024-09-02 19:17:53 följande:

När barn har gått förbi helt oprovocerat har han hoppat mot dem och visat tänderna, det har hänt vid 3 tillfällen.
    Våra vänner fick barn i Januari, när han träffade bebisen var det samma sak. Visade tänderna och hoppade mot bebisen, när min sambo höll i barnet blev hunden helt galen och såg ut som han var redo att attackera.

Och du funderar på att ha denna hund hemma med din nya bebis?

Jag hade givit sambon ett ultimatum. Hunden eller familjen. Och inte någonsin varit ensam med hund och bebis.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Vov) skrev 2024-09-02 19:12:49 följande:

Hur har hunden betett sig aggressivt mot barn?

Har man en så aktiv hund skulle jag säga att det är djurplågeri och misskötsel att inte träna o aktivera den. Alla hundar behöver träna men det där är en mkt aktiv ras. Vad tänker han när han inte tränar den??

Tror hunden skulle må mkt bättre i ett hem som bryr sig om den på riktigt och ger den aktiveringen som behövs. Omplacera!

Verkligen. En sån hund behöver ju jobba.
Svar på tråden Nyfödd bebis och intensiv hund