Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Nyfödd bebis och intensiv hund

Kände mig manad att svara då jag både har en belgisk vallhund och nu planerar för bebis. Har två barn sedan innan också.

Har några olika tankar. Dels som någon skrev så MÅSTE hunden få träna och aktiveras, inte bara för att den ska må bra utan också för att den ska vara dräglig att leva med. 

Om det var sambons val att skaffa hunden så är det ju upp till honom att lösa det.
    Tänker att han behöver införskaffa munkorg, en STOR bur, en dagisplats, ett löpband och en Kong+ färskfoder att fylla den med+ nosgrimma.

Det upplägg vi kör nu när vi jobbar mycket och som vi tänkt fortsätta med när det kommer en bebis är hunddagis två- tre dagar i veckan, löpband de dagar vi inte orkar träna och sen en Kong eller till och med flera som man fyller med färskfoder och fryser in, och som man sen ger under dagen (uttröttande då de använder käkmusklerna mycket). 

Det du behöver göra då är bara rasta av hunden en eller två gånger mitt på dagen (använder man nosgrimma blir det mycket enklare och säkrare) och att hämta kongar från frysen en eller två gånger och ge. Sen variera mellan att låta hunden vara lös och ha munkorg, och att låta den vara i buren utan munkorg vid de tillfällen då man inte kan punktmarkera hunden och bebisen. Egentligen strider det mot lagen att hunden i en stängd bur mer än för transport men vi har det ändå då och då för att det ska vara säkert. Tex. när ungarna själva springer in och ut ur altandörren, eftersom hunden sticker annars. Viktigt att man har låtit hunden få utlopp fysiskt före och efter bara. 

• Anonym (A)

Missade att hunden varit aggressiv mot barn tidigare... Munkorg och problemhundsutredning känns primärt om han prompt måste ha kvar hunden. Om man ska försöka säga något betryggande så är det att en vallhund har mycket vakt och skärpa sig, vilket ofta riktar sig gentemot de utanför flocken. En bebis kommer ju med tiden bli del av flocken. Vår egen hund önskar exempelvis livet ur samtliga småhundar men är bästa kompis med våra katter.

Svar på tråden Nyfödd bebis och intensiv hund