Anonym (E.H) skrev 2024-09-06 06:00:49 följande:
Är det möjligt att genomgå en vf utan gynundersökningar?
Som rubriken lyder, måste man utstå vaginala undersökningar under en förlossning?
I mitt baggage finns en del sexuellt trauma vilket lett till bl a en ordentlig förlossningsrädsla. Jag har varit på samtal, och om jag vill kan jag få ett planerat ks.
Men det känns som att samhället ser ned på en om man önskar detta, samtidigt som man matas med information om att vf är bättre.
Jag skulle eventuellt kunna tänka mig försöka men utan vaginala undersökningar. Jag förstår att de vill kolla hur öppen man är etc, men det går inte om de måste föra in sina fingrar.
Snälla, inga svar om att jag inte kommer att tänka på det då, att man längtar efter bebisen istället etc. Jag mår så dåligt över detra att jag inte känner någon längtan eller kärlek till barnet än. Det arbetet får vänta tills efter han är född. (Är snart i 7:nde månaden).
Tycker du är jätteduktig som ställer frågan och tänker igenom dina alternativ. Bra kämpat.
Det går att ha en VF utan undersökning, men det innebär också att du förklarar ingående VARFÖR du vill ha det på det sättet. Det kan bli så att du har ett långt värkarbete och då blir det skiftbyte mellan läkare och sköterskor, så är du bara tydlig med vad du vill och varför (och skriver ett förlossningsbrev med instruktioner) så går det att ha en förlossning på det sättet. Med det sagt talar vi om en förlossning där allt går bra, vid komplikationer kan situationen bli något annat och då måste du vara tydlig med att du behöver mycket information om vad som sker.
Du kommer också få ta ställning till mediciner och liknande och får du tex epidural så kommer du känna mindre, vilket i ditt fall också kan vara positivt men det kan också göra att du känner dig utelämnad. Så var väldigt tydlig i din dialog med sjukvården.
Jag erbjöds att testa ha en VF med igångsättning för att känna att jag har kontroll med möjligheten att gå över till KS om jag upplevde att situationen med förlossning triggade för mycket. I mitt fall gick det över till KS ändå för barnet låg i säte och vändningsförsöket misslyckades. Men det var skönt att ha alternativet för jag kände som du att det är bättre för barnet och jag ville inte att min trauma skulle göra det svårare för barnet i livet liksom, men lita på att du känner din kropp bäst och ha en tydlig dialog med sjukvården.
Lycka till.