Frågor om skuldsanering vid föräldrarledighet
Hej!
Lite frågor till er som har erfarenhet av skuldsanering hos kronofogden. Jag har försökt googla mitt svar, men får inte riktigt de svar jag är ute efter.
Jag funderar på att söka sanering då jag och min sambo ska separera, vilket gör att jag inte kommer kunna betala alla mina lån. Har försökt till samlingslån men får inga erbjudanden. Har ett barn och ett till påväg. Det funkar verkligen inte med sambon trots många försök, så snälla inga kommentarer om varför vi skaffar barn och sen separerar.. ibland funkar det helt enkelt inte.
Jag har vanligtvis en lön på 36000kr innan skatt, men nu blir jag föräldraledig och kommer gå på föräldrapeng, tänker att jag vill kunna vara hemma länge med barnet, så kanske tar ut penning för 5 dagar, det blir 19700kr innan skatt enligt försäkringskassan.
Kommer ha en hyra på 11500kr sen andra tillägg på det. Sedan har jag alla mina utgifter för lånen som ligger på ca 14000kr. Ni ser ju själva att pengarna inte kommer räcka till. Därför kommer dom givetvis förfalla och så småningom hamna hos kronofogden.
Så jag undrar om det finns någon som har nån sorts erfarenhet av detta.
Vad händer under en löneutmätning, speciellt när man får en ersättning från försäkringskassan?
Kommer dom hem till en och vill samtala eller se om de kan inkassera något?
Hur lång tid tog det för er att få en beviljad skuldsanering?
Och vad hade de för krav? Alltså vad ville de veta osv..
Tack på förhand