• Mammanochlivet

Frågor om skuldsanering vid föräldrarledighet

Hej! 

Lite frågor till er som har erfarenhet av skuldsanering hos kronofogden. Jag har försökt googla mitt svar, men får inte riktigt de svar jag är ute efter. 

Jag funderar på att söka sanering då jag och min sambo ska separera, vilket gör att jag inte kommer kunna betala alla mina lån. Har försökt till samlingslån men får inga erbjudanden. Har ett barn och ett till påväg. Det funkar verkligen inte med sambon trots många försök, så snälla inga kommentarer om varför vi skaffar barn och sen separerar.. ibland funkar det helt enkelt inte. 

Jag har vanligtvis en lön på 36000kr innan skatt, men nu blir jag föräldraledig och kommer gå på föräldrapeng, tänker att jag vill kunna vara hemma länge med barnet, så kanske tar ut penning för 5 dagar, det blir 19700kr innan skatt enligt försäkringskassan. 

Kommer ha en hyra på 11500kr sen andra tillägg på det. Sedan har jag alla mina utgifter för lånen som ligger på ca 14000kr. Ni ser ju själva att pengarna inte kommer räcka till. Därför kommer dom givetvis förfalla och så småningom hamna hos kronofogden. 

Så jag undrar om det finns någon som har nån sorts erfarenhet av detta. 

Vad händer under en löneutmätning, speciellt när man får en ersättning från försäkringskassan? 

Kommer dom hem till en och vill samtala eller se om de kan inkassera något? 

Hur lång tid tog det för er att få en beviljad skuldsanering? 

Och vad hade de för krav? Alltså vad ville de veta osv.. 

Tack på förhand

• Svar på tråden Frågor om skuldsanering vid föräldrarledighet
  • Erkki

Om du förväntar dig bidrag och eller skuldsanering får du räkna med att ta full föräldrapenning. Man förväntas alltid göra sitt innan ngn annan ska hjälpa så räkna med 7 dagar veckan. 

• Anonym (Lisa)

Du får plocka ut mer föräldrapenning, sedan tillkommer väl barnbidrag och underhåll. Byt till billigare bostad. 

Kontakta konsumentrådgivaren i din kommun, så får du också hjälp. 

• Anonym (Granbarr)

För att bli beviljad skuldsanering krävs det att  du har gjort allt DU kan göra för att lösa situationen . 
    Full föräldrapenning 7 dagar i veckan 
    Han tar sin föräldrapenning eller ger dig extra dagar 
    Jobbar så mycket du kan för att maxa inkomst 
    Flytta till billigare boende 
    Lagt upp avbetalningsplaner 
    Sänka månadskostnad 
    Söka alla bidrag du har rätt till 
    Om det ändå slutar med minus har du gjort vad du kunnat och KF ser att du ansträngt dig. 

• Jemp

Skuldsanering och löneutmätning är ju inte samma sak.

Tar du 7 dagar i veckan har du 8000 ytterligare in före skatt. Har du kollektivavtal har du rätt till extra pengar från arbetsgivarens försäkringar. Under föräldraledigheten verkar du ev kunna få bostadsbidrag. Plus barnbidrag och underhåll då. 

Att spara dagar när man inte har råd är ju inte riktigt ett alternativ. 

Föräldraledighet är ju också en begränsad period, i jämförelse med vad man mig veterligen tittar på vid skuldsanering. 

• Agda90
    Mammanochlivet skrev 2024-09-06 10:33:27 följande:
    Frågor om skuldsanering vid föräldrarledighet

Hej! 

Lite frågor till er som har erfarenhet av skuldsanering hos kronofogden. Jag har försökt googla mitt svar, men får inte riktigt de svar jag är ute efter. 

Jag funderar på att söka sanering då jag och min sambo ska separera, vilket gör att jag inte kommer kunna betala alla mina lån. Har försökt till samlingslån men får inga erbjudanden. Har ett barn och ett till påväg. Det funkar verkligen inte med sambon trots många försök, så snälla inga kommentarer om varför vi skaffar barn och sen separerar.. ibland funkar det helt enkelt inte. 

Jag har vanligtvis en lön på 36000kr innan skatt, men nu blir jag föräldraledig och kommer gå på föräldrapeng, tänker att jag vill kunna vara hemma länge med barnet, så kanske tar ut penning för 5 dagar, det blir 19700kr innan skatt enligt försäkringskassan. 

Kommer ha en hyra på 11500kr sen andra tillägg på det. Sedan har jag alla mina utgifter för lånen som ligger på ca 14000kr. Ni ser ju själva att pengarna inte kommer räcka till. Därför kommer dom givetvis förfalla och så småningom hamna hos kronofogden. 

Så jag undrar om det finns någon som har nån sorts erfarenhet av detta. 

Vad händer under en löneutmätning, speciellt när man får en ersättning från försäkringskassan? 

Kommer dom hem till en och vill samtala eller se om de kan inkassera något? 

Hur lång tid tog det för er att få en beviljad skuldsanering? 

Och vad hade de för krav? Alltså vad ville de veta osv.. 

Tack på förhand

Ta kontakt med budet och skuldrådgivaren i din kommun. De kan svara på frågor om skuldsannering, hjälpa dig med en budget osv. 
  • Mammanochlivet
    Jemp skrev 2024-09-06 12:42:15 följande:

Skuldsanering och löneutmätning är ju inte samma sak.

Tar du 7 dagar i veckan har du 8000 ytterligare in före skatt. Har du kollektivavtal har du rätt till extra pengar från arbetsgivarens försäkringar. Under föräldraledigheten verkar du ev kunna få bostadsbidrag. Plus barnbidrag och underhåll då. 

Att spara dagar när man inte har råd är ju inte riktigt ett alternativ. 

Föräldraledighet är ju också en begränsad period, i jämförelse med vad man mig veterligen tittar på vid skuldsanering. 

Oj okej! Men om man tar ut föräldrarpenning 7 dagar i veckan så har jag bara ca 6-7 månader hemma med bebis. jag förstår såklart att de vill att man gör allt man kan, men bebis får inte ens börja förskola innan 1 år.. Det där med kollektivavtal har jag kollat upp men har tydligen inte rätt till det då jag inte vart anställt som tillsvidare 1 år, utan bara 11 månader, så det var ju typiskt drygt! 

Men tack för ditt svar. 

• Mammanochlivet
    Agda90 skrev 2024-09-06 12:45:29 följande:
    Ta kontakt med budet och skuldrådgivaren i din kommun. De kan svara på frågor om skuldsannering, hjälpa dig med en budget osv. 
    Ja jag tänkte göra det. Ville först se om någon här varit i liknande situation. Tack :)
  • Mammanochlivet
    Erkki skrev 2024-09-06 10:40:23 följande:

Om du förväntar dig bidrag och eller skuldsanering får du räkna med att ta full föräldrapenning. Man förväntas alltid göra sitt innan ngn annan ska hjälpa så räkna med 7 dagar veckan. 

Okej. Tokigt, då får man ju inte så mycket tid hemma med bebis.
  • Anonym (Mamman)

480 dagar är mer än ett år.
    tror 90 är lägstanivådagar.

• Jemp
    Mammanochlivet skrev 2024-09-06 16:00:50 följande:

Oj okej! Men om man tar ut föräldrarpenning 7 dagar i veckan så har jag bara ca 6-7 månader hemma med bebis. jag förstår såklart att de vill att man gör allt man kan, men bebis får inte ens börja förskola innan 1 år.. Det där med kollektivavtal har jag kollat upp men har tydligen inte rätt till det då jag inte vart anställt som tillsvidare 1 år, utan bara 11 månader, så det var ju typiskt drygt! 

Men tack för ditt svar. 

Pappan får ju givetvis vara hemma resten då. 
Svar på tråden Frågor om skuldsanering vid föräldrarledighet