• Anonym (Varför?)

Folk online och i FB grupper?

Jag ska erkänna på en gång. Jag använder sociala medier mycket begränsat. Och läser mest nyheter och lite här på FB och en annan sida om katter.

Min systerdotter sysslar mycket med sådant och hänger mycket på FB och är med i olika grupper. 

Måste säga att jag blev lite smått chockad. När hon visade mig några av dessa.

Hör det till vardagen att folk bara tror på vad som helst som skrivs. Utan att tänka på att det kan finnas flera versioner av en historia. Folk kan ljuga. Och det här med just skyldigheter och rättigheter. Att man hänger ut personer med namn, utseende och privata saker. Att det faktiskt kan grunda sig i förtal, hörsägen. Och polisanmälas? Att det är brott i sig.. Jag förstår inte dessa individer riktigt. 

Är detta vanligt överlag på FB? Vet inte om jag vill att hon ska syssla med sådant och vara medlem. Tycker det verkar högst olämpligt och som att det mest sprids rykten, I dessa? Av det hon visat mig.

• Svar på tråden Folk online och i FB grupper?
  • Anonym (Varför?)

* FL

• Anonym (Tyvärr)

Svar, ja.  Mitt intryck om jag ska vara helt krass. Det är inte direkt det skarpaste som samlas där. Vilket indirekt lämnar svar på din fråga om dessa förstår att dom begår eventuella brott. Vet inte ens om dom är så insatta i juridik eller judiska termer.

Tänk folk i en småstad, det är dom som hänger i dessa .
    Det är oftast dom som skvallrar mest. Och har ett sådant behov. Finns väl inte mycket göra i dessa antar jag.

Kommer inte ihåg exakt, men det var väl någon by/liten stad. Där det blev rättegång emot några som hade skrivit om någons son i en sådan grupp. Det var inte bara det. Grejor som hänt utanför med. Men förtal fanns med åtalspunkt. Och dom blev dömda för det och annat.

Så nej mest WT människor och lågbegåvat som samlas i dessa. Och postar sitt content. Brorsan jobbar med IT. Och har berättat en del med. Håll dig till nyheter och katterna. Och se till att din systerdotter gör något vettigare. Tar upp en fin hobby istället.

• Anonym (Undvik)

Hej!

Mitt råd är att undvika dessa. Då det sprids mycket lösa rykten och folk bryter och begår alla möjliga brott utan att ens veta vad som håller på med.

Polisanmäl om du ser några orättigheter och ta skärmdumpar är mitt råd.  

• Anonym (Varför?)

Tack för svaren, konstigt att inte fler svarat. Kanske folk som känner igen sig lol. Hoppas dom själva inser allvaret i det. Kan ju faktiskt handla om att oskyldiga människor drabbas med.

Jag tror jag ska ta ett allvarligt samtal med min systerdotter om det här med vad för skyldigheter och rättigheter man har. Angående det ni nämner om förtal, hänga ut personer och hörsägen Eller be min syster. Så hon inte hamnar i någon knipa själv.

Svar på tråden Folk online och i FB grupper?