• Anonym (Harig)

Lärare med flera domar

Mitt barn har en nyanställd lärare som visade sig ha flera domar gällande brott som inte är ovanliga vid gängkriminalitet. Dessa domar visas dock inte belastningsregistret när man söker jobb i skola. Som förälder tycker jag att det är lite obehagligt, de tonåringar som lejs för att utföra jobb verkar sällan ha koll eller skrupler och jag ser det absolut inte som otroligt att de skulle kunna tänka sig att kliva in på en F-6-skola om de behövde.

Rektorn verkar inte göra mycket, och kan säkert inte göra mycket då personen är fast anställd.

Är jag fånig och överdriven som känner så här? Hade ni andra tyckt att det känts obehagligt?

• Svar på tråden Lärare med flera domar
  • Anonym (H)

Hur gamla är domarna dock. Kanske var det i ungdomen och han nu bytt spår. Verkar konstigt att en gängkriminell skulle vara intresserad av att arbeta som lärare.. Relativt låg lön i förhållande till utbildningen. 

• Anonym (Harig)
    Anonym (H) skrev 2024-09-07 08:54:39 följande:

Hur gamla är domarna dock. Kanske var det i ungdomen och han nu bytt spår. Verkar konstigt att en gängkriminell skulle vara intresserad av att arbeta som lärare.. Relativt låg lön i förhållande till utbildningen. 

Den senaste är drygt ett år gammal, de innan ett par år innan.
  • Anonym (Polly)

Det är väldigt färska domar. Jag hade sett till att få ut dem och spridit (anonymt) bland föräldrarna.
    Det är hög risk att personen ägnar sig åt kriminell aktivitet bland ungdomarna. 

• Anonym (Harig)
    Anonym (Polly) skrev 2024-09-07 09:53:31 följande:

Det är väldigt färska domar. Jag hade sett till att få ut dem och spridit (anonymt) bland föräldrarna.

Jag har redan läst domarna och föga förvånande anser han sig oskyldig till allt, men lyckas ändå hamna i trubbel flera gånger till. Det känns inte helt stabilt. 

Å ena sidan är jag för att människor ska få andra chanser, men å andra sidan vill jag inte chansa när det kommer till mina barn. 

• Anonym (GD)

Vad är det för brott det rör sig om?

• Anonym (Harig)
    Anonym (GD) skrev 2024-09-07 10:11:39 följande:

Vad är det för brott det rör sig om?

Lite olika, men bland annat narkotika och ekonomiska bedrägerier/penningtvätt. 
  • Anonym (:-o)
    Anonym (Harig) skrev 2024-09-07 08:57:42 följande:
    Den senaste är drygt ett år gammal, de innan ett par år innan.
    Yikes! Han har alltså begått brott under/efter lärarutbildningen? 
  • Anonym (Natalie)

Det där känns väl inte helt schysst. Han har ju avtjänat sitt straff. Det finns ju brott som gör att man inte kan arbeta som lärare och de här tillhör inte de brotten. 

Jag tycker såklart det hade varit skillnad om han t.ex hade varit dömd pedofil men då hade han ju inte ens kunnat jobba som lärare. 

• Anonym (GD)
    Anonym (Harig) skrev 2024-09-07 10:12:41 följande:
    Lite olika, men bland annat narkotika och ekonomiska bedrägerier/penningtvätt. 
    Innehav eller försäljning, cannabis eller tyngre droger?

Jag försvarar inte cannabisbruk, använder det inte själv. 
    Men det är inte mycket att hänga upp sig på.

Vågar inte utveckla mina tankar pga anmälningsbenägenheten här i forumet.

Ekonomisk brott påverkar iaf inte barnen personen arbetar med.

Släpp det och slappna av!
  • Anonym (GD)

Såklart ska det ske anonymt, du vågar alltså inte stå för vad du gör.
    Klent.
Svar på tråden Lärare med flera domar