• Anonym (Densomintefanns)

Sjukintyg efter missfall?

Hej

Jag undrar om någon fått/begärt sjukintyg efter ett missfall? Under veckan gjorde jag en medicinsk abort efter ett ma i syftet att få ut alla rester osv. 😭 Jag mår varken speciellt bra fysiskt då jag blöder mycket, yrslig och extremt trött och inte heller psykiskt mår jag särskilt bra. Gråtmild och ångestladdad.. 💔Arbetar som förskollärare och vill inte få ett blodbad i barngrupp. Jag har redan varit hemma denna vecka, men det känns som att ett par dagar till vore bra. 

Vem kontaktade ni i sådana fall? Gynmottagningen eller vårdcentral? 🤔 

• Svar på tråden Sjukintyg efter missfall?
  • Anonym (Liz)

Du borde kunna få sjukintyg från där du gjorde ingreppet. Så jag hade ringt dem i första hand.

Anonym (Liz) skrev 2024-09-07 17:40:19 följande:

Du borde kunna få sjukintyg från där du gjorde ingreppet. Så jag hade ringt dem i första hand.

Hej 

Jag får försöka se om jag kan få tag på dem imorgon. 👍 
  • Anonym (Hedda)

Jag fick sjukintyg via mödravården.

Någon som vet hur man kan ordna detta om det är på en helg? Genomförde aborten på ett sjukhus. Avdelningen har stängt över helgen och jag vågar inte vara borta från jobbet på måndag utan ett intyg. 

• Anonym (r)

har ni någon lätt/jourakut?

Hej!

Jag fick tag på gynavdelningen där aborten genomfördes och har fått ett intyg på två veckor. Stannar nog bara hemma en vecka till då jag tror att det ska räcka för att hämta mig tillräckligt för att gå tillbaka till arbetet igen. Tänkte om någon undrar liknande framöver 😊. 

• Anonym (Liz)
    Anonym (Densomintefanns) skrev 2024-09-08 10:02:29 följande:

Hej!

Jag fick tag på gynavdelningen där aborten genomfördes och har fått ett intyg på två veckor. Stannar nog bara hemma en vecka till då jag tror att det ska räcka för att hämta mig tillräckligt för att gå tillbaka till arbetet igen. Tänkte om någon undrar liknande framöver 😊. 

Vad bra ts! Och jag tycker att du ska vara hemma de 2 veckorna. Det är ju inte bara kroppen som ska läka. Glömde i mitt första inlägg att beklaga ditt ma.
    Anonym (Liz) skrev 2024-09-08 10:20:06 följande:
    Vad bra ts! Och jag tycker att du ska vara hemma de 2 veckorna. Det är ju inte bara kroppen som ska läka. Glömde i mitt första inlägg att beklaga ditt ma.
    Hej!

Det var så otroligt skönt att de lyssnade och var så förstående på gynavdelningen 😊. Nej, det är nog den själsliga biten som är värst just nu. Längtat i en evighet, fått plus och sen en ofostrig graviditet. Tack, och tack för din input i tråden 💕. 
  • Anonym (:))
    Anonym (Densomintefanns) skrev 2024-09-08 10:02:29 följande:

Hej!

Skönt att du fick det så du kan gå tillbaka när du känner dig redo. 

Jag minns när det hände oss att när jag väl var tillbaka på jobbet så var det så skönt att ha något annat att tänka på, men man ska fortfarande ta det i sin takt ❤️

Önskar all lycka till att nästa gång går vägen ❤️

Svar på tråden Sjukintyg efter missfall?