• Anonym (Mitt enda vackra)

Gelnaglar på LSS boendearbetsplats?

Jag jobbar på ett LSS boende för funktionshindrade.
    Jag är ledsen för jag får inte längre ha mina gelnaglar. De är korta och naturliga.
    Men det är enligt någon hygienregel.
    Har jobbat där i 7 år, ingen har klagat förrän nu när vi har en ny sjuksköterska.
    Har ni som jobbar på liknande samma regler?

• Svar på tråden Gelnaglar på LSS boendearbetsplats?
  • Anonym (Suck)

Så du är sur över att någon klagat, över att du inte följer reglerna? 

Kanske borde du följa reglerna istället. 

• Anonym (Pro)

Det är ju löjliga regler så jag skulle oxå vara sur

• Anonym (Myran)

Ja så har det alltid varit. Inom vården finns det hygienkrav och där är ett att inga nagellack eller konstgjorda material får finnas på naglarna. Finns att läsa på socialstyrelsen och deras föreskrifter. Föreskrifter du har accepterat att följa genom att börja jobba där. www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/regler-och-riktlinjer/foreskrifter-och-allmanna-rad/konsoliderade-foreskrifter/201510-om-basal-hygien-i-vard-och-omsorg/

Helt rätt av sjuksköterskan att se till att det följs och att det inte funkas. Allt för att minska smittspridning och där är god handhygien det viktigaste.

• Anonym (Myran)
    Anonym (Pro) skrev 2024-09-08 08:31:54 följande:

Det är ju löjliga regler så jag skulle oxå vara sur

Löjliga regel? Hade du sagt samma sak om det var du eller någon annan av dina anhöriga som drabbas av sjukdom pga att den anställda har en dålig hygien eller använder saker som gör att risken för bakerietillväxt på händerna ökar?
  • Anonym (Pro)
    Anonym (Myran) skrev 2024-09-08 09:04:44 följande:
    Löjliga regel? Hade du sagt samma sak om det var du eller någon annan av dina anhöriga som drabbas av sjukdom pga att den anställda har en dålig hygien eller använder saker som gör att risken för bakerietillväxt på händerna ökar?
    Skulle inte tro att korta gelenaglar tar död på ngn
  • mammatill6
    Anonym (Pro) skrev 2024-09-08 09:18:39 följande:
    Skulle inte tro att korta gelenaglar tar död på ngn
    Då har man riktigt dålig koll på basala hygienen. Det kan bli en riktig bakeriahärd i och under fakenaglar som absolut kan orsaka skada om man har otur. Detta vet man ju om om man är utbildad. Är man inte utbildad är detta bara ett tydligt exempe på varför det är så viktigt med utbidning.
  • Anonym (X)

Varför har du gelnaglar om du jobbar inom vården? Har det varit otydliga regler innan?

• Anonym (Pro)
    mammatill6 skrev 2024-09-08 09:28:56 följande:
    Då har man riktigt dålig koll på basala hygienen. Det kan bli en riktig bakeriahärd i och under fakenaglar som absolut kan orsaka skada om man har otur. Detta vet man ju om om man är utbildad. Är man inte utbildad är detta bara ett tydligt exempe på varför det är så viktigt med utbidning.
    Skulle nog tro att vanliga naglar oxå kan samla på sig bakterier. Nu hade hon ju korta naglar ändå 
  • Anonym (Mitt enda vackra)

Jag sätter ju handskar på om jag ska göra nåt hygieniskt.

• Anonym (J)

Du arbetar inom vården och det ska vara renligt. Därför har man sådan teglet. Passar det inte så byt. Det är sådana regler överallt inom vården.

Svar på tråden Gelnaglar på LSS boendearbetsplats?