• Anonym (Magproblem)

Min mage blir inte bra (Om du är känslig läs inte detta)

Jag är en bit över 40 och går inte ut så ofta. Men efter en utekväll för drygt en månad sedan var jag tvungen att kräkas dagen efter. Sedan dess har min mage varit i uppror. Jag försöker äta snälla saker för magen som kefir och laktosfri fil bananer och annat som ska vara skonsamt för magen. Inom en halvtimme från att jag ätit någo behöver jag gå på toaletten. Konsistensen på det som kommer ut är inte betydligt lösare än tidigare. Jag fiser betydligt oftare och har även en hel del sura uppstötningar. Någon som har ett hobby läkare svar på vad jag råkat ut för? Jag brukar hålla mig borta från hälsocentraler och tycker det är lite pinsamt att komma dit och diskutera en fråga som detta.

• Svar på tråden Min mage blir inte bra (Om du är känslig läs inte detta)
  • Häegertz

Har du provat att tänka tvärtom? Iställer för "snälla" saker så tänk fiber som ger magen och tarmarna något att jobba med. Lite frön kan göra underverk. Prova en halv matsked chiafrön, en halv matsked psylliumfrön och en halv matsked linfrön ihop med ett glas vatten morgon och kväll. 

Och snälla, bara hör av dig till din vårdcentral. Mag och tarmcancer kan gå jävligt fort från lite magont till 100% död. Vilket hade kunnat undvikas.

Hoppas din mage skärper sig. :)

• Anonym (Donna)

Testa Iberogast, finns på apoteket receptfritt.
    En mirakelmedicin om du frågar mig.

• Lynx123

Gå inte för länge med det här. Vet att det är pinsamt men det är bättre att kolla upp och få hjälp.

• Anonym (Sarah)

Du kan ju ha fått i dig något olämpligt med någon bakterie tänker jag.
    Jag fick som du beskriver efter en utlandsvistelse, det höll i sig 1 månad men det var även mycket vattnigt.

Jag är intolerant mot bla gluten och värst är det med havre, blir sjukt uppblåst med gaser men behöver ej springa oftare på toa. Mot det har matsmältnings enzymer hjälpt mig.

Jag har även problem med vissa äpplen och kan då få sura uppstötningar men åt det hjälper även matsmältnings enzymer men oftast undviker jag äpplen.

Vänta inte för länge med magen, bättre att kontakta vården om det inte vänder eller hjälper med medicin ( receptfritt) be om råd på apoteket, de har ofta bra kunskaper.

• Anonym (Mariza)

Prova att äta mer Normal mat några dagar. Förstår att du vill äta skonmat men i det finns inget Som magen kan jobba med.

Jag hade samma problem som du helt plötsligt men hade ont också. Det visade sig efter en koloskopi att jag hade polyper och tarmfickor.

• Anonym (J.A.)

Jag hade liknande magproblem och det visade sig att jag hade en spolmaskinfektion. Fick göra avföringsprov som visade på maskägg. Så äckligt! Fick läkemedel och blev av med det snabbt

Svar på tråden Min mage blir inte bra (Om du är känslig läs inte detta)