• Anonym (Naiva Exet)

Pressad ekonomiskt av ex, behöver juridisk hjälp

Vart vänder jag mig?
    Barnets andra förälder vägrar under alla omständigheter betala någonting till barnet eller mig, eller ens komma med fysiska saker barnet är i behov av/föra över föräldradagar när barnet inte gick på förskola m.m.
    Börjar nu bli ohållbart, sålt allt jag kan, tömt sparkontot osv.
    Underhåll kommer inom sinom tid betalas av försäkringskassan, men jag har även fått stå och betala på ett lån barnets andra förälder tagit för att själv inte hamna hos kronofogden. Väldigt hög amortering.

Ska jag behöva lämna av barnet hos den andre, som redan nu struntar i barnets utgifter och leverne eftersom hen inte betalar för sig? Det är vad jag snart tvingas göra om jag inte vill sälja barnets enda trygghet: bostaden.

Den andra förälder tjänar mer än mig och vill mig illa, därav vägrar betala. Det är skickat till kronofogden men kommer att nekas in i det längsta och räknar inte heller med att det kommer bli någon lyckad löneutmätning heller då personen finner sig i att leva skuldsatt och kommer hitta något kryphål och slippa betala...
    Jag behöver hjälp NU. Redan stått med dessa utgifter (~10.000sek/månad) drygt 1 år. Jag vill absolut inte hamna efter ekonomiskt, för mig bekymrar det.

• Svar på tråden Pressad ekonomiskt av ex, behöver juridisk hjälp
  • Yllop

Kommunen brukar ha ekonomiska rådgivare dit man kan vända sig.

• Yllop

Kommunen brukar ha ekonomiska rådgivare dit man kan vända sig.

• Anonym (Toker)

Vill du ha 10 000kr i månaden för barnet i underhåll? Eller vill du ha hälften av det, 5 000kr? Men även det är rätt mycket om vi pratar om ett barn...

Du kan stämma honom i domstol eller ta det via försäkringskassan. Ont om bra kryphål för honom.

Nackdelen med försäkringskassan är att det bli minsta möjliga beloppet. Men du slipper tjafsa med honom och du får pengarna punktligt.

Att överföra föräldradagar kan du glömma om ni bråkar. Han har ingen sådan skyldighet.

• Anonym (P)

Är ni båda betalningsansvariga för lånet?

• Anonym (SL)

Som någon har skrivit så finns det budget och skuldrådgivare i kommunen som kan ge dig råd.

Det är nämligen mycket information som saknas, kring bland annat lånet(varför du betalar på annans lån), vad som du har skickat till KF (lånet eller underhållsbidraget?) varför du inte redan har underhållsstöd från FK (du skriver i sinom tid men varför inte omedelbart?) och om du har barnet på heltid/deltid?

Jag antar att du står på lånet, antingen själv eller som solidar eftersom du riskerar att hamna hos KF om du inte betalar.  En rådgivare kan hjälpa dig kring vad som är möjligt att göra just i din situation.

• Anonym (Naiva Exet)

Märker att jag inte var tillräckligt tydlig.
    Lånet exet har är omkring 7000kr. Sedan förväntas som förälder minst betala underhåll x2. Då både förväntas bidra.
    Jag får stå för hela kalaset för att slippa inkasso och för att barnet ska ha vad det behöver. Jag har inte råd med detta särskilt länge till. Kan inte heller ta ett extrajobb då jag ju är boendeförälder till detta (lilla) barnet. Blir en hel del vab med och 10' i månaden svider rätt fort som låginkomsttagare uppepå det.

Angående kryphål befarar jag att exet inte alls kommer hävda att det finns utrymme för löneutmätning, då man kan uppge informationen per telefon till kronofogden (så kan således säga fantasisummor) alternativt hitta på att hen har skulder privat till någon vän eller liknande för att komma undan en löneutmätning.

Så jag räknar inte med något, utan får själv betala för det tills vidare. Har alltså papper på allt, men vad hjälper det om kronofogden inte kan utmäta något och jag med står som betalningsansvarig. Vill inte själv hamna snett ekonomiskt men snart vete sjutton hur jag ska få ihop det.

• Anonym (Naiva Exet)
    Anonym (SL) skrev 2024-09-09 19:41:26 följande:

Som någon har skrivit så finns det budget och skuldrådgivare i kommunen som kan ge dig råd.

Det är nämligen mycket information som saknas, kring bland annat lånet(varför du betalar på annans lån), vad som du har skickat till KF (lånet eller underhållsbidraget?) varför du inte redan har underhållsstöd från FK (du skriver i sinom tid men varför inte omedelbart?) och om du har barnet på heltid/deltid?

Jag antar att du står på lånet, antingen själv eller som solidar eftersom du riskerar att hamna hos KF om du inte betalar.  En rådgivare kan hjälpa dig kring vad som är möjligt att göra just i din situation.

Har adderat en del information.

Angående underhåll stod barnet skrivet på en annan adress än oss föräldrar, då inget samtycke fanns till flytt. Så en lång utredning senare så kunde jag först då ansöka om underhåll, vilket i sin tur också hade lång handläggningstid. Vilket också gjort att jag stått utan underhåll alla månader barnet ej varit skriven på min adress. Först månaden efter adressändringen äger rum kan man ha rätt till underhåll. Trots att jag fick ensamt försörja barnet även föregående månader och andra föräldern inte heller hade något umgänge.
  • Anonym (Dissy)

Är bostaden verkligen barnets enda trygghet?

Ärligt talat, sälj bostaden! Köp eller hyr något mycket billigare!

Du skriver att barnet är litet, vabbålder, barn är anpassningsbara och om du gör ett nytt boende och flytt roligt, så kommer barnet vara med på noterna snabbt! Och även om inte, om flytten blir tuff, så måste du ta det vuxenbeslutet!

För bostaden är inte barnets trygghet. DU är. Och trygghet är att inte ha ont i magen för att boendet är för dyrt. Är det verkligen värt att vända på varje krona och sälja allt du äger och har, bara för att bo kvar?

Nej sälj och flytta! Det är mitt råd. Så viktigt får inte ett boende vara att det sabbar ekonomin. Och trygghet ligger aldrig i boendet utan i hemmet, och ett hem kan man skapa sig i ett nytt boende!

• Anonym (Naiva Exet)
    Anonym (Dissy) skrev 2024-09-09 20:42:58 följande:

Är bostaden verkligen barnets enda trygghet?

Ärligt talat, sälj bostaden! Köp eller hyr något mycket billigare!

Du skriver att barnet är litet, vabbålder, barn är anpassningsbara och om du gör ett nytt boende och flytt roligt, så kommer barnet vara med på noterna snabbt! Och även om inte, om flytten blir tuff, så måste du ta det vuxenbeslutet!

För bostaden är inte barnets trygghet. DU är. Och trygghet är att inte ha ont i magen för att boendet är för dyrt. Är det verkligen värt att vända på varje krona och sälja allt du äger och har, bara för att bo kvar?

Nej sälj och flytta! Det är mitt råd. Så viktigt får inte ett boende vara att det sabbar ekonomin. Och trygghet ligger aldrig i boendet utan i hemmet, och ett hem kan man skapa sig i ett nytt boende!

Nej, boendet är absolut inte dyrt. Ska jag hyra något blir det ännu dyrare per månad. Även om vi skulle hyra något litet.
    Dock det enda återstående alternativet som jag ser det för att frigöra pengar, till exets skulder som inte blir betalda och jag äts upp av de.
    Det känns så j*vla orättvist om jag ska behöva sälja vårat hem för man blir offer för ekonomisk våld.
Svar på tråden Pressad ekonomiskt av ex, behöver juridisk hjälp