• Anonym (Moral och etik)

Tillfället som gör tjuven, eller?

Ja ni har hört den, det är tillfället som gör tjuven.

Ex. något är fel på bensinmacken och det går att tanka obegränsat utan att behöva betala. Förr kunde man ganska ofta läsa om det.
    Vanligt hederliga människor passade på trots att de såklart visste att man inte får göra så.

Säg att du blir erbjuden att köpa varor för halva marknadspriset?
    Ex kläder.
    Någon erbjuder dig som klädintresserad  att köpa kläder till halva priset eller mer.

Vi säger att Peak-jackan som ligger på 4499 kronor nu hamnar på 2000 kronor, som exempel.

Skorna från Haglöfs på 1495 kronor kostar istället 600 kronor.

Jackan från Moncler för 13 papp går att köpa för 5000 kr.

Osv.

Du vet att varorna är stulna och sannolikheten att du blir indragen i något tråkigt är noll.

Skulle du fundera på att nappa?

• Svar på tråden Tillfället som gör tjuven, eller?
  • Anonym (I)

Nej. Men det är för att jag är för ängslig. Inte för att jag har moral

• Auditanne

Knappast. Skulle till en början aldrig beblanda mig med skräpfolk som säljer stulna varor. Lite värdighet har jag allt i behåll. 

• Anonym (Moral och etik)
    Anonym (I) skrev 2024-09-11 01:22:58 följande:

Nej. Men det är för att jag är för ängslig. Inte för att jag har moral

Du tänker att "tänk om det händer något som jag blir indragen i"
    Auditanne skrev 2024-09-11 01:25:06 följande:

Knappast. Skulle till en början aldrig beblanda mig med skräpfolk som säljer stulna varor. Lite värdighet har jag allt i behåll. 

Så bra. 

• Anonym (Nix)

Skulle aldrig köpa stöldgods. Det skulle kännas alldeles för sunkigt att använda dem, dels så vill man ju ibte göda kriminalitet och dels så skulle det kännas väldigt tacky att ha på sig stulna kläder, skulle inte alls kunna njuta av att ha en dyr jacka mär man vet att den är stulen och jag inte betalat för den. 

• Anonym (S)

Nej det skulle jag inte. Om det inte är från butik och det är rea. 

Jag skulle inte köpa något begagnat som är stöldbenäget utan kvitto. Tex en elsparkcykel. Skulle vilja se kvitto som stämmer överens med serienummer. 

Har blivit erbjuden en cykel som en bekant har och vill bli av med. Hon har inte.facebook och föreslog att vi kan sälja den. Det är ett soprumsfynd och jag har sagt ifrån det. Jag vill inte sälja ifall det är stöldgods. Kan ju vart någon som stal den och sedan dumpade den vid soprummet. Då vill jag inte sälja

• Mandel

Nu har jag råd att köpa nya märkeskläder om jag skulle vilja, men är totalt ointresserad av just märkeskläder/prylar så det spelar ingen roll om de är "nya" och säljs för halva priset. I en butik kanske, men absolut inte av en privatperson via en annons på säljsida.

Är helt förundrad över hur mycket kläder och prylar som är i princip i nyskick som vissa människor säljer och hur många olika annonser de lägger upp i veckan i olika säljtrådar på nätet.
    Är helt övertygad om att mycket är snattat/stöld för hur kan man annars har råd/ork att köpa exempelvis 10 par byxor i månaden och sedan sälja dem för halva priset någon vecka efter inköpet?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Bosse)

Att köpa stöldgods är väl inte vad som menas med uttrycket ?tillfället gör tjuven?. Det är ju ett medvetet val. 

• Anonym (Göran)

Jag har inga sådana kontakter. Jag är inte fixerad vid märkeskläder. Jag är inte pryltokig. 

moralen i samhället är idag inte särskilt hög. De som ska stå i främsta ledet är politiker tjänstemän poliser präster kändisar Osv 

tycker ni att de har hög moral. Tvärtom de har många gånger bristande moral och ser inga problem med att sko sig själva på andras bekostnad. 

det ?känns? i hela kroppen när man gör ?fel?.

men vad som är fel beror på uppfostran religion och på varje individ. 

sanningen och ärlighet är bra för samvetet. 

Bara för att ?eliten? är tjuvar ska man som vanlig enkel människa inte själv bli tjuv lögnaktig och egoistisk. 

mot staten känner jag inte längre någon plikt samhörighet den har svikit oss.  

att köpa stöldgods skulle jag aldrig göra. 

• Anonym (H)

Det beror på vad man pratar om.

Skulle aldrig köpa något som jag hade den minsta misstanke om att det är stöldgods. Att göda alla kriminella idioter är inte min grej.

Att tjuva från staten gör mindre ont. Skulle jag kunna smita från lite inkomstskatt skulle jag göra det. Nu har jag som vanlig anställd inte så mycket möjligheter till det men med tanke på hur mycket skatt jag betalar skulle jag faktiskt inte dra mig för det. Däremot inte pga politiker skor sig. Vår offentlighetsprincip och insyn gör att svenska förvaltning är en av de minst korrumperade i världen. Att enstaka politiker försöker sko sig rättfärdigar i min värld inte en hållning att alla fuskar och då kan jag göra det också.

När jag hade eget företag köpte jag grejer som företaget fick betala som jag använde privat, i viss utsträckning. Hade inga moraliska betänkligheter alls.

På den tiden man spelade på trav icke digitalt utan med anonyma spelkvitton kom en snubbe fram till mig och ville köpa min vinstbong. Vinstvärdet var 20.000kr om jag minns rätt och han ville köpa den för 25. Solklar pengatvätt förståss. Nej tack. Jag avböjde.

Svar på tråden Tillfället som gör tjuven, eller?