• Anonym (Kratos)

Vill oppositionen ha antisemitism ?

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet hade inte vett att i kammaren applådera  när statsministern högt och tydligt fördömde antisemitismen i vårt land. Vill oppositionen att antisemitismen ska eskalera? Oppositionen tiger sig igenom kritiken och vänder sin blick. Antisemitismen får aldrig bli vardagsmat, vi vet bättre!

Drevet som fördes mot Ulf Kristerson där han överöstes med kommentaren "Heidi Fried" har nu visats sig vara obefogad. Jag upplever att drevet som oppositionen kör mot regeringen är ett sätt att tysta hatbrottet som judarna utsätts för här i Sverige. Om Heidi Fried var vid livet, hur tror ni att hon hade reagerat?

Det här är riktigt allvarligt, nästa val är helt avgörande om hur vi vill att vårt samhälle ska se ut, för vid nästa val står demokratin på spel! Tänk er för riktigt noga! Jag kommer aldrig mer lägga min röst på oppositionen!  ALDRIG!

• Svar på tråden Vill oppositionen ha antisemitism ?
  • Anonym (L)

Och att rösta på ett alternativ som stöder sig på SD är precis lika otänkbart så vad gör man?

• Anonym (Kratos)
    Anonym (L) skrev 2024-09-11 11:37:46 följande:

Och att rösta på ett alternativ som stöder sig på SD är precis lika otänkbart så vad gör man?

En viktig förutsättning för demokrati är att ha en fri och öppen debatt. Nu har vi socialdemokraterna som föreslår ID-kontroll på sociala medier i ett samhälle där offentligt anställda utsätts för tystnadskultur, hat och hot.

Man ger gärna sken av att det är SD är det största hotet, SD är det minsta hotet om man jämför hur socialdemokraterna missbrukar sin position inom statsförvaltningen.

Nu är vi på en nivå där det inte handlar om en höger eller vänsterfråga. Nu är det demokratin som står på spel, med det sagt innebär det inte en röst på SD bara man utesluter sin röst på oppositionen. 

Sverige ska inte samarbeta med auktoritära stater, det är riktigt farligt när oppositionen pusslar med sånt!

Om oppositionen inte haft nära samarbeten med auktoritära stater så hade jag inte sagt något, för då är demokratin som den ska vara. Jag saknar hur demokratin var förr och inte vad den har blivit nu.
  • Anonym (L)
    Anonym (Kratos) skrev 2024-09-11 12:05:16 följande:
    En viktig förutsättning för demokrati är att ha en fri och öppen debatt. Nu har vi socialdemokraterna som föreslår ID-kontroll på sociala medier i ett samhälle där offentligt anställda utsätts för tystnadskultur, hat och hot.

Man ger gärna sken av att det är SD är det största hotet, SD är det minsta hotet om man jämför hur socialdemokraterna missbrukar sin position inom statsförvaltningen.

Nu är vi på en nivå där det inte handlar om en höger eller vänsterfråga. Nu är det demokratin som står på spel, med det sagt innebär det inte en röst på SD bara man utesluter sin röst på oppositionen. 

Sverige ska inte samarbeta med auktoritära stater, det är riktigt farligt när oppositionen pusslar med sånt!

Om oppositionen inte haft nära samarbeten med auktoritära stater så hade jag inte sagt något, för då är demokratin som den ska vara. Jag saknar hur demokratin var förr och inte vad den har blivit nu.
    SD har INTE gjort upp med sitt nazistiska förflutna. Vitboken stoppas gång på gång. Det finns en mängd antisemistiska kommentarer från SD:are och det finns en mycket stor förklaring till varför Israel nobbar alla utsträckta händer från Sd. Du borde själv förstå varför, jag borde inte behöva förklara.
  • Anonym (Kratos)
    Anonym (L) skrev 2024-09-11 12:09:56 följande:
    SD har INTE gjort upp med sitt nazistiska förflutna. Vitboken stoppas gång på gång. Det finns en mängd antisemistiska kommentarer från SD:are och det finns en mycket stor förklaring till varför Israel nobbar alla utsträckta händer från Sd. Du borde själv förstå varför, jag borde inte behöva förklara.

Varför visar inte oppositionen att man tar avstånd från antisemitismen? Det var längesedan man gjorde det. 

oppositionen verkar ha tvärvänt i sin ställning, lika så SD som allt mer visar sitt stöd mot judarna.

Oppositionen har inte fördömt judehatet som sker helt öppen i vårt samhälle. Har oppositionen gjort sig för beroende av totalitära stater mån tro? 

Det kanske är vi som ska kleta Heidi Fried på oppositionens inlägg? 

• Anonym (L)
    Anonym (Kratos) skrev 2024-09-11 12:19:13 följande:

Varför visar inte oppositionen att man tar avstånd från antisemitismen? Det var längesedan man gjorde det. 

oppositionen verkar ha tvärvänt i sin ställning, lika så SD som allt mer visar sitt stöd mot judarna.

Oppositionen har inte fördömt judehatet som sker helt öppen i vårt samhälle. Har oppositionen gjort sig för beroende av totalitära stater mån tro? 

Det kanske är vi som ska kleta Heidi Fried på oppositionens inlägg? 

Jag har inte sagt att jag ska rösta på oppositionen. Jag har förklarat varför jag inte röstar på något alternativ som är beroende av SD. Du går till motattack istället för att bemöta argument. Pinsamt.
  • Anonym (Förstår)

Fast det handlar ju inte helt och hållet om antisemitism så jag förstår att de inte vill applådera.
    Det handlar i många fall om ett avståndstagande och ibland uttryckt motstånd mot staten Israel och vad de håller på med just nu. Det är inte antisemitism. 
    Klappar man händerna när någon säger så, så har man köpt in på deras tolkning av det som sker.

• Anonym (Kratos)
    Anonym (L) skrev 2024-09-11 12:25:11 följande:
    Jag har inte sagt att jag ska rösta på oppositionen. Jag har förklarat varför jag inte röstar på något alternativ som är beroende av SD. Du går till motattack istället för att bemöta argument. Pinsamt.
    Jaha det var inte min mening att gå till motattack. Jag ber om ursäkt.

Jag ställer frågorna enbart för att du ska få perspektiv. För nu är vi på en nivå där politik inte handlar om rasism, utan att demokratin står på spel.

Du drar paralleller att SD inte gjort upp med sitt förflutna, och jag undrar varför oppositionen inte visar sitt stöd mot det förflutna. Det enda oppositionen har gjort är att peka finger på SD men oppositionens egna tillkortakommanden är man tyst om. Nu är det regeringen som pekar finger på oppositionen och oppositionen tiger och vänder blicken. Det har blivit en tvär vändning.

Det är farligt att oppositionen tiger nu och inte säger någonting.
    Jag pratar om hur samhället ser ut i dag, och där har faktiskt SD visat en mycket bättre sida än vad oppositionen har gjort.

Israel har faktiskt börjat sträcka ut sin hand till SD, inte alla men det börja vända.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/WRwmrd/jimmie-akesson-om-kontroversiella-israelresan-ett-gott-bemotande
  • Anonym (Kratos)
    Anonym (Förstår) skrev 2024-09-11 12:57:13 följande:

Fast det handlar ju inte helt och hållet om antisemitism så jag förstår att de inte vill applådera.
    Det handlar i många fall om ett avståndstagande och ibland uttryckt motstånd mot staten Israel och vad de håller på med just nu. Det är inte antisemitism. 
    Klappar man händerna när någon säger så, så har man köpt in på deras tolkning av det som sker.

Fast talet handlade om judehatet som sker här i Sverige. "Antisemitism har ingen plats i Sverige"  Hur vill oppositionen ha det? Vill oppositionen inkludera vissa i Sverige och exkludera judarna?

Oppositionen får välja om man vill exkludera eller inkludera för annars hycklar oppositionen.

Oppositionen har tidigare nämnt att Hedi Fried var en otrolig viktig röst:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BpkAR/hedi-fried-var-en-otroligt-viktig-rost

Utnyttjar oppositionen Hedi Fried för att förvilla sina väljare?
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Kratos) skrev 2024-09-11 13:22:30 följande:
    Fast talet handlade om judehatet som sker här i Sverige. "Antisemitism har ingen plats i Sverige"  Hur vill oppositionen ha det? Vill oppositionen inkludera vissa i Sverige och exkludera judarna?

Oppositionen får välja om man vill exkludera eller inkludera för annars hycklar oppositionen.

Oppositionen har tidigare nämnt att Hedi Fried var en otrolig viktig röst:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BpkAR/hedi-fried-var-en-otroligt-viktig-rost

Utnyttjar oppositionen Hedi Fried för att förvilla sina väljare?
    Men frågan har ju aktualiserats i och med det som sker i G@za.
    Därav min åsikt att man klumpat ihop saker. Av okunskap eller med flit, ingen aning.
  • Xenia

Hedi Fried var mycket besviken på Ulf Kristerssons samarbete med SD.

Den 27 juni 2018 besökte Ulf Kristersson Hédi Frieds lägenhet i Stockholm, något som DN skildrade.

Hédi Fried, 95, föddes i Rumänien och kom till Sverige i juli 1945 efter att ha överlevt koncentrationslägret Auschwitz, där omkring en miljon judar dog under andra världskriget. Sedan dess har hon föreläst om sina upplevelser. 

? Han bedyrade att han aldrig, aldrig kommer gå med på något samröre med SD. Han lät mycket övertygande. Vi skildes åt i god vänskap, sa hon till DN efter mötet med Kristersson.

Några månader svarade även Moderatledaren på frågan kring ett samarbete med Sverigedemokraterna, ställd av Aftonbladet.

? Mina värderingar är inte SD:s, jag kommer inte samarbeta, samtala, samverka, samregera med SD, sa Ulf Kristersson till tidningen i januari 2018.
    www.expressen.se/nyheter/hedi-frieds-besvikelse-pa-kristersson-sa-naiva-/

Vad jag vet har oppositionen inte uppvisat någon antisemitism. Att kritisera Israels bombningar av civila i Gaza är inte antisemitism.

Svar på tråden Vill oppositionen ha antisemitism ?