• nihka

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Hur kan man kalla någon som lånat ut en bil i flera år för snål?

Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 20:47:32 följande:
    Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

Vem har betalat för skatt, försäkring, reparationer och besiktning under dessa år?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 21:15:46 följande:
    VI.
    Om ni köper bilen av honom har ni en billlig bil fram till nästa besiktning. Skatt och försäkring kan man fju å återbetalat/säga upp.
  • nihka
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 22:18:22 följande:

Vi har betalat allt bilen kostar. Skatt, försäkring, bensin, kostnader som tillkommit för att saker gått sönder ända sedan vi fick låna bilen då den redan var i väldigt dåligt skick. Nu menar han att vi ska besikta bilen och sen ska han sälja den. Då borde väl han besikta den?

Jag skulle betrakta de reperationer som gjorts under tiden ni har lånat bilen som ersättning/tack för lånet, men att en besiktning inför försäljning och alla framtida kostnader bör ligga på din sambos pappa.
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2024-09-13 16:37:40 följande:

Möjligt men hur kan pappan veta det om han inte ens frågar? Även med pressad ekonomi kan ju många trolla fram några tusenlappar. Kanske ville någon från svärdotterns familj sponsra den. 

Här verkar det ju som att pappan till varje pris vill idiotförklara sonen genom att inte ens diskutera den möjligheten.

Om man har lånat en bil under flera års tid skulle man väl ha hunnit frågat om man får köpa den.

Men nu har TS berättat att de inte vill köpa bilen utan bara är intresserade av att ha den så länge de får låna den.
  • nihka
    Anonym (S) skrev 2024-09-13 18:39:37 följande:

Skönt att folk får avreagera sig på en olycklig människa! Snacka om att vara elaka!
    Om folk tycker pappans beteende är okej så är landet bra dysfunktionellt! Vad ska gubben ens med bilen till??? Sälja?? Jaa, han skulle kunna panta burkar och få ihop samma summa som han lär få för den. 
    En normal pappa/farfar hade i alla fall förvarnat. "Ni kan ju börja se er omkring därför att jag behöver bilen då och då!". Tidigare än några dagar då. Och i normalt fall gett sonen med familj första tjing och erbjuda att köpa bilen. Han är arg och bitter över någonting nu och väljer att enbart jävlas. Kanske har ts med familj gjort något, kanske inte. Jag vet inte, ni vet inte. Men likväl är det ts som är idioten och har gjort allt fel!
    Det här liknar ju såna här lägenhetsuthyrare i andra hand som från den ena dagen till den andra fått för sig att komma hem och avbryta kontraktet och kräva att den boende försvinner. Rätt sällan familjemedlemmar....

Storyn har ändrat sig lite. Det har gått från en vecka till några dagar gällande varsel.
  • nihka
    Anonym (Nina) skrev 2024-09-14 21:55:08 följande:

Fortfarande, bilen är så skruttig att den inte kommer gå igenom besiktningen plus att ts skriver att den kommer gå sönder närsomhelst.

Så oavsett om pappan tar tillbaka den eller inte, så kommer de snart inte ha en bil att använda.

Dessutom bör de ju inte köra barnen i en så osäker bil.

En annan sak är ju att om de använder bilen till storhandling och resor, vad gör de den dagen bilen stannar långt hemifrån eller på icas parkering? Då behöver de både försöka ta sig hem plus betala bärgning av bilen och skrota den.

Ts har fortfarande inte svarat på vad planen är för bil oavsett om pappan tar hem den eller att den går sönder. Det känns väldigt konstigt att bli så arg över att bli av med en bil som bara kommer kosta dem pengar den dag den blir stående. En bil ts inte ens tycker är värd att köpa loss och som inte ens används i vardagspusslet.( En bil som de tydligen inte heller tar hand om eftersom den kommer ta flera timmar att städa.)

Bilen beskrivs av TS som en riktig skitbil som kan rasa ihop när som helst när det handlar om låna den, men oumbärlig nu och i höst/vinter när det handlar om att lämna tillbaka den.

Det går inte riktigt ihop.
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 11:38:45 följande:
    Varför skulle det inte gå ihop? Så länge den är trafiksäker är det väl inget fel att köra en gammal bil tills den rasar ihop och körs till skrotning,

Hur som helst är det väl TS som skall bedöma hur umbärlig bilen är och inte ett panel av skribenter på FL.
    Det går inte ihop för att TS verkar inte vara det minsta tacksam för att familjen har fått låna bilen i flera år för den är ju så gammal och kass och kan rasa när som helst och används hur som helst inte mycket - inget att vara tacksam för. Men när den ska tillbaka tänker hon sig att den är oumbärlig pga sjukdom och barn och ska hålla hela hösten och vintern.

Precis. Det är ju TS som sagt hur viktig bilen är fast inte så viktig att de kan tänka sig att köpa den.

Jag skulle inte låna ut en bil som kan rasa vilken dag som helst. Jag skulle inte vilja vara ansvarig och skulle inte känna mig bekväm med situationen. TS och hennes sambo har ju inga planer på att köpa och/eller fixa bilen utan tänker sig nog att de kör den till den rasar eller inte går igenom nästa besiktning  - vilket nu inträffar först. Detta är inget arrangemang jag skulle ställa mig bakom. Det låter inte alls särskilt trafiksäkert och om bilen är så risig som TS påstår kan den få körförbud om de stoppas av polis.

Jag skulle absolut gjort mig av med den.
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 14:17:12 följande:
    Storleken av hans medberoende kan väl knappast vara mer än ett par tusenlappar per år som är bilens värdeminskning. Inte något som kan finansiera lyxfällan direkt.

Att bli så förbannad över att bli 'utnyttjad' för en sån struntsumma är rätt så ynkligt i mina ögon. Man kan säkert ha synpunkter på hur väl TS och sambo borde ha förberett sig på räntestigningar, inflation, föräldraledighet, extra barn etc. men att läxa upp sin son med familj för att dom inte disponerat som man själv tycker är optimalt är rätt så osympatiskt.

Det grundläggande problemet är nog att TS kommer från en familj där man hjälper varandra, men gubben från en där man räknar kronor och ören och läxar upp varandra. 
    TS säger inte att svärfar är "förbannad". Om någon, är det väl snarare TS som är förbannad för att svärfar har bett sambon lämna tillbaka bilen.

Var berättar TS att svärfar "läxat upp" någon?

OK. Hjälper varandra. Hur har TS hjälpt svärfar?
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2024-09-19 16:35:18 följande:
    Den verkliga curlinggenerationen är nog snarare folk på min egen och denne farfars ålder, som köpte bostad för 20-30 år sedan och som politiker av alla kulörer sedan sopat banan ren för så att dom aldrig skulle uppleva annat än maximalt stigande huspriser, maximala avdrag och minimala skatter.

Det har varit Curling-Deluxe i hela systemet, men det har tyvärr också gjort svenska hushåll till världens mest skuldsatta.
    Så din slutsats är att farfar är högt skuldsatt?
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2024-09-20 09:21:02 följande:
    Nej, inte om han haft bostadskarriär i lång tid, köpt i rätt tid och dragit nytta av alla fördelar som bostadsägarna i hans generation har blivit curlade med, så borde hans skuld vara rätt så hanterbar. Det är nog mera TS/sambo som är högt skuldsatta och pressade av räntestigningar.

Det är ju inte hans fel att han haft tur, och sonen otur, och det berättigar inte sonen till någon kompensation, men jag tycker ändå att denna kontext omkring hur den historiska utvecklingen på bostadsmarknaden har varit för olika generationer, hänger samman med hur man skall bedömma situationen. Men många i tråden vill hellre se det från ett perspektiv där en skötsam äldre generation ställs mot en oansvarig, curlad yngre generation, utan att egentligen veta något om hur väl pappan och TS passar in i dessa stereotyper...
    Och hur det ligger till för farfar har du ingen aning om. Inte heller vet du hur hans sambos ekonomi ser ut.

Dessutom vet du inget om TS och graden av ansvarstagande.

TS har inte heller den fullständiga bilden kring farfars ekonomi, men menar att han är välbeställd och kör en "fet bil". Han kanske också har ett "fett" billån. Allt är bara spekulationer.
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2024-09-20 21:03:41 följande:

Tycker det är en intressant tråd bland annat för att jag inte själv bor i Sverige sedan lång tid, och inte har så bra koll på hur mentaliteten är.

Jag har alltid vetat att svenskarna ju inte är så hjärtliga familjemänniskor, lätt räknar kronor och ören med varandra. håller mycket på formalia samt att man håller varandra i schack med skötsamhet ideal, men jag trodde ändå att det skulle bli 50-50 mellan dom som tog pappans parti att ett lån är ett lån är ett lån utifrån formalia, och dom som liksom jag tycker att det var fullt rimligt av TS och sambon att se den 'lånet' av gamla bilen som en de-facto gåva från far till son i en pressad situation.

Men ju längre tråden går desto mer måste jag nog inse att jag har haft fel, det står nu 18-1 i likes i pappans favör och bara en annan debattör har velat se situationen från ett annat perspektiv än just detta att ett lån är ett lån är ett lån. Den lutheranska plikt- och skötsamhetsmoralen håller kvar svenskarna i ett järngrepp ser det ut till och familjerelationer spelar ingen större roll i sammanhanget.

Men vi har ju också World Value Survey som bekräftar samma sak att svenskarna är världens mest individualistiska och minst traditionsbundna folk, så egentligen borde jag ju inte vara förvånad.

Nu är förstås ndividualistisk och mindre traditionsbunden inte detsamma som att skita i sina barn, men du tycks ha glidit ifrån synen att man ska hjälpa sina barn inte genom att hålla dem under arnarna hela livet utan att lära dem att stå på egna ben.

TS och hennes sambo har haft en frist på flera år att skaffa en egen bil men har struntat i det så länge svärfar tillhandahållit en lösning. Nu lär de få tummen ur och skaffa sig en bil som inte riskerar att rasa ihop vilken dag som helst.
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2024-09-21 11:09:57 följande:
    Hela Sydeuropa tex.

Ta den traditionella livstilen i Grekland. Pojkar bor oftast hemma till 30 års åldern, blir verkligen försörjda med allt, och inte bara hjälpta lite grann. Förväntas inte göra något innan militärtjänsten. Flyttar först hemifrån när dom fått fast jobb som man först kan räkna med i 30års åldern. Föräldrarna förväntar sig senare att bli försörjda på samma sätt av deras barn när dessa får barnbarn, så att dom kan gå på pension i 50 års åldern och passa dessa barnbarn.

Idealet att man är vuxen när man är 18 och förväntas vara ekonomiskt självständig finns mest i Nordeuropa och speciellt i Skandinavien som konsekvens av välfärdssamhället som underminerar denna kontrakt mellan generationerna. Säkert bra på sitt sätt men tråkigt på andra.
    Och här kan du läsa om orsaker förutom starka familjeband som tydligen inte omfattar de grekiska flickorna i alls samma grad. Det är hög arbetslöshet och bostadsmarknaden med hyreskostnader som skjutit i höjden som tvingar unga att bo kvar hemma:

greekreporter.com/2020/09/07/almost-6-out-of-10-young-greek-citizens-live-with-parents/
  • nihka
    Xenia skrev 2024-09-22 01:53:56 följande:
    Det var ett jäkla tjatande om "ett lån är ett lån"! TS ställde inte frågan i någon juridisk avdelning (hon borde ställt den i avd Relationer eller kanske Moral).

Frågan handlar mer om relationer och moral än om juridik.

TS och hennes familj hade visst fog att se lånet som en gåva, eftersom farfar inte sagt tydligt "jag ska ha tillbaka bilen om två år" eller "kom ihåg att det här är ett lån och jag kräver tillbaka lånet när jag behöver det". Det handlar alltså om familjen, och därför skulle jag också trott att det var en slags gåva även om farfar inte sagt det rent ut. Han hade ju uppgivit att han inte längre vill ha besvär med den bilen.

Betr värdeminskningen så följer den automatiskt av lånet. Farfar sade ju inte "när jag vill ha tillbaka bilen får ni betala för värdeminskningen". 
    Fast det är ett lån. Framgår tydligt redan i trådstarten; "Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu."
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan