• Anonym (J)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Det verkar ju finnas gott om anledningar för honom att ta tillbaka bilen i alla fall. 

• Anonym (J)
    Xenia skrev 2024-09-12 22:13:22 följande:
    Ja, om man får låna en gammal bil i flera år av en nära släkting, är det rimligt att räkna det som en gåva.

Men det vimla avmissunnsamma och inte särskilt släktkalas här på Familjeliv...1
    Så förälderns generositet att i flera år låna ut en bil bemöts inte bara med otacksamhet och glåpord om snålhet, tillbakalämnade av en bil i sämre skick utan dessutom tycker du det är rimligt att de, utan diskussion, förutsätter att de FÅTT bilen och låter bli att lämna tillbaka den?
  • Anonym (J)
    Xenia skrev 2024-09-13 13:01:18 följande:
    Var har jag skrivit att de inte  ska lämna tillbaka bilen ? Det måste de förstås göra. Jag ifrågasätter bara farfars motiv.

Vadå "i sämre skick" ? Bilen är över 20år gammal och sonen och sambon har använt den i  några år. 
    Du skrev att det var rimligt/troligt att de sett bilen som en gåva.

Sämre skick: de har besiktigat bilen under tiden de använt den. Nu vill de inte köpa loss den med resonemanget att det är orimligt när den inte kommer gå igenom besiktningen. 

Personligen brukar jag vara noggrann med att lämna tillbaka saker jag lånat. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-15 21:05:01 följande:

Vi ska köpa en egen bil Förstås. Handlar inte om det.

Men att som farfar skriva ett sms att han ska ha tillbaka den om några dagar sen skicka en lista på allt som ska göras innan han får tillbaka den och säga jag hämtar den imorgon kl 5 det är fan inte okej. Inte mitt i inskolning och med sjuka barn. Det är elakt!

Han har utöver bilen aldrig gett oss eller våra barn någonting inte ens vid födseln och behöver så inte göra heller men bilen behöver han inte utan han tänka sälja den för några tusen. Trots att han vet att vi går på knäna och nu inte har en bil att skjutsa våra barn till träningar etc.

Han kunde åtminstone låta oss få några veckor och köpa en ny bil först. Nej förjävligt. Men han kan inte räkna med oss sen och så är det med det men han skiter i allt förutom sin nya tjej så det spelar nog ingen roll.

Varför ska ni köpa en bil ni knappt använder om ni har så dålig ekonomi?
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan