• Anonym (Ts)

Hur blev första mötet mellan syskonen?

Ni med barn sedan innan, hur blev första mötet mellan syskonen? Jag menar vem passade ert/era andra barn under tiden ni var på förlossningen. Hämtade ex sambon barnet så att syskonen sedan möts hemma själva eller lämnade ex släktingen som passade barnet hemma hos er och också var med i själva mötet mellan syskonen? Eller höll det ni för er själva? Känns som jag kommer vilja vara i den stunden bara jag, sambon, dottern och bebis. 

• Svar på tråden Hur blev första mötet mellan syskonen?
  • Anonym (Linda)

Barnens mormor var med det äldre syskonet. Lillasyster föddes på kvällen så vi stannade på BB över natten och sen kom mormor och storasyster och hälsade på nästa morgon/förmiddag. Det var jättemysigt. :) 

• Anonym (I)

Barnens pappa var med storasyskonet. De kom dagen efter förlossningen och hälsade på hemma hos mig. Blev ett väldigt fint möte där storasyskonet var så stolt. 

• Anonym (Monky)

Vår första, dotter 2,5 år var med farmor medan vi var på förlossningen, vi låg kvar 3 nätter pga att bebisen (lillebror) behövde lite andningshjälp. Min man åkte hem till första barnet och farmor en stund varje dag och dag 2 tog han med sig dottern och åkte till mig och bebisen på BB. Det var typ den finaste stunden. Först såg dottern mig och ville krama mig en stund men sen frågade hon efter lillebror och han låg i sängen och sov. Hon strök honom över huvudet, gav honom napp när han gnydde, hon la en nalle vid hans sida som hon köpt och så sjöng hon för honom hela tiden medan hon strök honom 🥰 

• halvan

Barnens pappa var hemma med äldre syskonen medan jag åkte in och födde barn tillsammans med min syster som stödperson. Det gick jättebra och det var skönt för syskonet som var hemma att få vara med pappa. Bebis föddes på kvällen så jag stannade över natten och åkte hem morgonen efter. När jag kom hem med bebisen kom jag ju hem till pappa och syskon, så därför blev också första syskonmötet bara med oss fyra i familjen. Det var jättefint :) 

• Kammen320

Storasyster (då 2,5) var hos sin faster när lillebror föddes. Var på BB en natt o faster kom med dottern hem till oss samma dag vi kom hem med bebisen. Det blev ett fint första möte då storasyster försökte läsa bok för bebisen o vaggade honom i vaggan. Skulle inte blivit finare om faster inte varit där, nu blev det ju en till person som fick dela glädjen bara.

• Anonym (Linda)
    Kammen320 skrev 2024-09-16 06:06:11 följande:

Storasyster (då 2,5) var hos sin faster när lillebror föddes. Var på BB en natt o faster kom med dottern hem till oss samma dag vi kom hem med bebisen. Det blev ett fint första möte då storasyster försökte läsa bok för bebisen o vaggade honom i vaggan. Skulle inte blivit finare om faster inte varit där, nu blev det ju en till person som fick dela glädjen bara.

Så kände jag med. 
  • Elin pelin

Farmor hade storasyster, lillasyster är föddes på kvällen och mannen åkte hem när jag åkte över till bb. Nästa dag kom mannen och storasyster och hälsade på. Det är många år sedan men jag minns att storasyster tyckte om den lilla. Dock hade storasyster en "11" under näsan och gav den lilla en puss så sedan hade jag en förkyld bebis på bb...

Svar på tråden Hur blev första mötet mellan syskonen?