• Anonym (Ätstörd 40 plus)

Klimakteriet och viktuppgång

Vet ej om detta hör hit men ni som genomgått klimakteriet har ni alla gått upp i vikt? 

Har en ätstörning som ungdomen och tycker det hela känns tufft. Anammar en sund livsstil och med kost och träning för att att hålla min ätstörning i schack. Oroas över vad som kommer att hända?

• Svar på tråden Klimakteriet och viktuppgång
  • Fjäril kär

Det som händer i klimakteriet är att förbränningen saktar ner rejält och man går inte lika lätt ner i vikt och kan på sikt lägga på sig om man inte är uppmärksam.  Men med hjälp av hormoner så kan man ändå hålla en sund vikt.

• Anonym (Acceptant)

Jag är i förklimakteriet och har lagt på mig en del senaste åren. Men det som framförallt har hänt är att vikten omfördelats och kroppen fått en tantigare form.

Jag tänker att det är frisk och normalt att det händer. Så länge inte vikten drar iväg alltför mycket, utan håller sig inom det normala, så får man acceptera att kroppen inte längre ser ut som när man var 25.

• Anonym (HormonElla)

Mina hormoner har spårat helt i klimakteriet och jag äter konstant nu och kan knappt hejda mig.

Förr i tiden var det 2 dagar i månaden och då gick det att kompensera med att äta bra och träna övrig tid, men nu är det lite hopplöst.

Jag har alltså inte haft svårt att hålla mig smal innan jag fyllde 45, och det är inte någon långsam metabolism som gör detta (mer än högst marginellt)utan att jag vill småäta feta och goda saker hela tiden.

Hormoner styr oss mycket mer än de flesta vet om.

• Anonym (A)

Jo, jag gick upp i vikt och hade väldigt svårt att gå ner trots kost och träning.
    Efter många års intag så slutade jag med östrogen i december och har sedan dess gått ner 6 kg.

• Anonym (Ätstörd 40 plus)

Tack för alls svar! Är nyligen fyllda 48 och har inte märkt något särskilt ännu. Min mamma var tidigt i klimakteriet så antar att det är bara att vänta och se hur det blir för min del. Hon fick hormoner och mådde bättre av det. Har snarare tappat vikt men det beror nog på att jag genomgått en skilsmässa för ca 2 år sen och är väl inte riktigt läkt ännu. 

• Anonym (O)

Kvinnor i klimakteriet ska äta som man gjorde på stenåldern. Det är bästa dieten. Mycket rötter, morötter palsternacka rödbetor. Äpplen, bär, fisk o fågel. Du kan googla på det. Jag har haft samma problem som du och satt verkligen fast med kilona. Sen plötsligt när jag började med denna diet så hade jag plötsligt gått ner mer än 4 kilo på en månad. 

Svar på tråden Klimakteriet och viktuppgång