• Sandralinnea123

Kejsarsnitt

Hej!
    Jag har precis blivit beviljad kejsarsnitt & är så peppad & vill veta allt..
    Jag kommer förlösas på östra sjukhuset i slutet av november & tänker om de är någon som har erfarenhet av kejsarsnitt på östra ? 

Vad behöver man ha hemma efter kejsarsnitt & vad är bra att packa med till bb osv? 

Hur har era kejsarsnitt varit över lag? 

• Svar på tråden Kejsarsnitt
  • cutepenguin

Jag hade planerat kejsarsnitt med mina tvillingar och snittades i maj. Det är verkligen det bästa jag gjort! Allt gick så otroligt smidigt och snabbt. Hade svårt att gå efter snittet MEN inte på grund av att det gjorde ont utan för att jag blev otroligt yr och spydde (pga yrseln) och det har med sannolikhet att göra med att jag förlorade väldigt mycket blod. Men det är som sagt en riktigt bra upplevelse i efterhand! 

Eftersom jag var relativt orörlig efter snittet satt jag mest i sängen. Sambon fick springa och hämta mackor, mat och dryck samt ta hand om bebisarna. Men en vattenflaska med sugrör (!) skulle jag rekommendera. Köp även hem större bindor om du blöder mycket och silikontejp så att du kan tejpa snittet (om du vill) när du tagit bort förbandet. Annars var mycket jag köpte hem onödigt så som förlossningsbindor (kastade alla då jag inte blödde så pass mycket). Däremot var nättrosor eller engångstrosor som är större toppen efteråt, tyckte dom var väldigt sköna men funkar lika bra med vanliga lite större trosor. 

• Sandralinnea123
    cutepenguin skrev 2024-09-16 14:37:12 följande:

Jag hade planerat kejsarsnitt med mina tvillingar och snittades i maj. Det är verkligen det bästa jag gjort! Allt gick så otroligt smidigt och snabbt. Hade svårt att gå efter snittet MEN inte på grund av att det gjorde ont utan för att jag blev otroligt yr och spydde (pga yrseln) och det har med sannolikhet att göra med att jag förlorade väldigt mycket blod. Men det är som sagt en riktigt bra upplevelse i efterhand! 

Eftersom jag var relativt orörlig efter snittet satt jag mest i sängen. Sambon fick springa och hämta mackor, mat och dryck samt ta hand om bebisarna. Men en vattenflaska med sugrör (!) skulle jag rekommendera. Köp även hem större bindor om du blöder mycket och silikontejp så att du kan tejpa snittet (om du vill) när du tagit bort förbandet. Annars var mycket jag köpte hem onödigt så som förlossningsbindor (kastade alla då jag inte blödde så pass mycket). Däremot var nättrosor eller engångstrosor som är större toppen efteråt, tyckte dom var väldigt sköna men funkar lika bra med vanliga lite större trosor. 

Va skönt att du haft en fin upplevelse hoppas min blir likadan 🙂 ska också få tvillingar därför jag får snitt. 

Okej har tänkt skippa förlossnings bindor & köra vanliga typ natt bindor & i värsta fall får väl sambon gå in på apoteket & köpa när de är dags att åka hem 😊

Hur länge stannade ni på bb innan ni åkte hem? 
  • Anonym (snitt)

Nu fick jag förvisso ett urakut snitt som var lite traumatiskt. Det som hände efteråt som jag inte hade en aning om är att tarmarna flyttas omkring rejält när de gräver ut bebisen. = Dagen efter ligger man och fiser som en hel blåsorkester. Jag tyckte det var så pinsamt!

Sen tog det typ upp till ett år innan det slutade göra ont att nysa/hosta/skratta. Gjorde rejält ont i snittet. 13 år senare så har jag fortfarande dålig känsel runt ärret. Känns som tandläkarbedövning i huden. Annars om jag ska jämföra med den vaginala förlossningen 3 år senare så hade jag precis lika ont efter det, fast på andra ställen. 

Viktigt att försöka röra på sig så mycket som möjligt så snart man kan och sen sakta försöka bygga upp magmusklerna igen.

• Anonym (Hm)

Har gått igenom två planerade snitt som båda har varit väldigt bra. Första var en dröm. Allt var så lugnt, musik i operationssalen och liten blödning. Andra var jobbigare för mig mentalt, men själv ingreppet gick egentligen väldigt bra. Var uppe och gick efter några timmar och kateten drog dom ut dagen efter på båda snitten, och droppet lika så. Det var en bra upplevelse överlag. Skulle ALDRIG välja någon annan väg. 

• cutepenguin
    Sandralinnea123 skrev 2024-09-16 15:36:06 följande:
    Va skönt att du haft en fin upplevelse hoppas min blir likadan 🙂 ska också få tvillingar därför jag får snitt. 

Okej har tänkt skippa förlossnings bindor & köra vanliga typ natt bindor & i värsta fall får väl sambon gå in på apoteket & köpa när de är dags att åka hem 😊

Vad roligt! Lycka till 😍❤️ 

Ja, jag ångrar att jag inte gjorde så. 

Vi stannade 2 nätter. Födde på måndag morgon och fick åka hem onsdag lunch! Hade gärna stannat hela onsdagen också men tror det var ont om platser så kändes lite påtvingat att åka hem så fort. Sen mådde ju jag och barnen bra, men för min egen skull hade det varit skönt 😂 

• Sandralinnea123
    cutepenguin skrev 2024-09-17 10:30:18 följande:

Vad roligt! Lycka till 😍❤️ 

Ja, jag ångrar att jag inte gjorde så. 

Vi stannade 2 nätter. Födde på måndag morgon och fick åka hem onsdag lunch! Hade gärna stannat hela onsdagen också men tror det var ont om platser så kändes lite påtvingat att åka hem så fort. Sen mådde ju jag och barnen bra, men för min egen skull hade det varit skönt 😂 

Ja ska bli spännande 🥰

Ja okej haha får se hur länge man stannar kvar då ☺️
  • Anonym (V)
    Sandralinnea123 skrev 2024-09-16 15:36:06 följande:

Du kommer behöva förlossningsbindor första dygnet/dygnen eftersom du har avslag även om du gjort snitt  Men förlossningsbinda eller inte är en petitess jämförelsevis med allt annat så jag hade inte oroat mig för en sådan liten sak. 

Jag har gjort ett snitt och det gick väldigt smidigt och jag fick min bebis på bröstet direkt efteråt och kunde börja amma på en gång. Det gjorde ont efteråt i några dagar men sedan har jag aldrig haft några smärtor eller komplikationer. 
  • Sandralinnea123
    Anonym (V) skrev 2024-09-22 00:36:06 följande:
    Du kommer behöva förlossningsbindor första dygnet/dygnen eftersom du har avslag även om du gjort snitt  Men förlossningsbinda eller inte är en petitess jämförelsevis med allt annat så jag hade inte oroat mig för en sådan liten sak. 

Jag har gjort ett snitt och det gick väldigt smidigt och jag fick min bebis på bröstet direkt efteråt och kunde börja amma på en gång. Det gjorde ont efteråt i några dagar men sedan har jag aldrig haft några smärtor eller komplikationer. 
    Min syster har fött vanligt dock på östra & då får man förlossningsbindor på plats därför jag tänkte att man kanske inte behöver köpa hem ☺️

Okej va skönt att höra om en till som de gått bra för 😊
  • cutepenguin
    Anonym (V) skrev 2024-09-22 00:36:06 följande:

Jag behövde långt ifrån förlossningsbindor och blödde inte speciellt mycket mer än en vanlig mens, för min del räckte vanliga bindor och jag fick kasta alla förlossningsbindor jag hade köpt. Dom två första dygnen när jag var på sjukhuset hade jag förlossningsbinda, men det hade inte behövts. 

• Anon0141

Orkar inte läsa igenom alla kommentarer, men är det någon som beskrivit nack/axel/ryggont? Jag hade svinont efter kejsarsnittet! Jag önskar jag skrivit upp smärtan, men tror jag behövde hjälp i och ur sängen etc i 2 veckor. Klättrade bokstavligen på väggarna första dagarna för det gjorde så ont. Och smärtan när en fis drar förbi snittet var olidlig. Jag gjorde akut kejsarsnitt och hade önskat föda vaginalt dock.

• Anon0141
    Anon0141 skrev 2024-09-22 13:21:27 följande:

Orkar inte läsa igenom alla kommentarer, men är det någon som beskrivit nack/axel/ryggont? Jag hade svinont efter kejsarsnittet! Jag önskar jag skrivit upp smärtan, men tror jag behövde hjälp i och ur sängen etc i 2 veckor. Klättrade bokstavligen på väggarna första dagarna för det gjorde så ont. Och smärtan när en fis drar förbi snittet var olidlig. Jag gjorde akut kejsarsnitt och hade önskat föda vaginalt dock.

Oooo! Och ett tips jag fick av en kompis som gjort kejsarsnitt: håll en kudde mot ärret när du behöver nysa/hosta 😅
Svar på tråden Kejsarsnitt