När sker ägglossning?
när man googlar står det att ÄL sker ca 14 dagar innan mens men idag när jag träffade en gynekolog sa han att ÄL sker 14 efter mensens första dag, att den fasen är väldigt exakt. Vad stämmer egentligen?
när man googlar står det att ÄL sker ca 14 dagar innan mens men idag när jag träffade en gynekolog sa han att ÄL sker 14 efter mensens första dag, att den fasen är väldigt exakt. Vad stämmer egentligen?
Kan tillägga att min cykel är 24-26 dagar därav undrar jag när jag jag ÄL
Båda kan ju i princip vara rätt om du har 28 dagar cykel och det är fastställt att din ÄL sker exakt 14 dagar innan. Då blir det ju 14 dagar både före och efter.
Men ungefär.
I sak spelar det inte så stor roll, har man regelbundet sex så kommer man pricka ÄL förr eller senare.
Ägglossning sker ca 12-16 dagar innan mens (kan ske tidigare också om man har kort lutealfas, alltså period mellan ägglossning och mens). Vården utgår från en enligt böckerna perfekt cykel på 28 dagar men en lutealfas på 14 dagar, då hamnar äl 14 dagar från mens från båda håll (14 dagar från mensens första dag och 14 dagar innan nästa mens). Det är ju dock väldigt, väldigt många kvinnor som inte har en sådan cykel och även kvinnor som har det kn ibland få kortare eller förlängd cykel och då är det oftast follikelfasen (från mensens första dag till äl) som blivit kortare eller längre. Den varierar mer än lutealfasen som är mer konstant mellan olika cykler för en och samma kvinna. Det är därför mycket bättre att utgå från att äl sker x antal dagar (man får försöka kolla upp hur lång lutealfas en själv har) FÖRE mens. Äl sker också innan mens och därför kan man ju bli gravid innan man fått sin första mens eller innan man fått tillbaka mensen efter förlossning etc. Då kan det förvirra en del som tror att man inte kan bli gravid eftersom man inte fått mensen än och äl sker efter mens?
Men om man som jag har en cykel på 24 dagar så borde ÄL ske på dag 11 och inte 14?
Men om man som jag har en cykel på 24 dagar så borde ÄL ske på dag 11 och inte 14?
Ja jag tyckte det var konstigt att gynekologen sa att den konstanta tiden är mellan mens och ägglossning alltså 14 dagar efter mens, då det korrekta är mellan ägglossning och mens, alltså 14 dagar innan mens