• Anonym (TS)

Att vara föräldraledig.

Det är bara två veckor kvar sen börjar jag jobba. Inskolning för mitt andra barn i veckan och sen är det över. 

Men jag mår så dåligt. Jag vill skrika och gråta. Det känns som att jag kan stå mitt i ett rum och vilja avsluta allt och ingen märker något. 

Jag föraktar min man för att han lät det gå så långt. För alla gånger jag bad honom att stanna hemma en dag för att jag inte orkade mer. För alla nätter jag har tagit själv. För att det känns som att jag har gjort allting själv. 

Min man studerar och jobbar en dag i veckan. Jag är alltså hemma med barnen (1 och 3 år) sex av sju dagar i veckan. 

Vi har en skuld som vi betalar av och därför känner han att han inte kan vara hemma. Och jag kanske är självisk som känner att mitt mående är viktigare. Jag tog ett år med båda barnen och han tog 4 respektive 2 månader. Han kommer hem halv fem och sticker vid sju för att träna. Jag är ensam igen. Jag har tagit alla jobbiga nätter de senaste 3 åren. Jag bad hon att ta en natt gråtande vid tre på natten och han svarade ?vad ska jag göra?? Han var sjukskriven då för sin hypoterios men det faktum att jag ville ta mitt liv under min förlossningsdepression förtjänade inte ens en enda natts sömn. 

Jag vet inte om jag är hormonell men dessa känslor kommer oftare än vad jag vill. 

Men jag hatar detta. Jag vill inte mer och hoppas att det blir bättre men ska livet vara såhär? Är det bara stress och ångest livet ut? 

• Svar på tråden Att vara föräldraledig.
  • Anonym (TS)

Ska tillägga att jag inte har tankar på att faktiskt skada mig själv. 

• Anonym (Ö)

Det är mycket stress och ångest med småbarn! Men dina barns pappa låter inte schysst! 

Det blir garanterat bättre om 3-4 år när barnen är större och sover bättre mm. 

Men du ska orka fram till dess också. Förhoppningsvis får du mental paus nu när barnen är på förskolan istället för hemma. Det kan hjälpa litegrann.

Har du någon annan som kan avlasta ibland?

• Anonym (TS)
    Anonym (Ö) skrev 2024-09-18 15:10:31 följande:

Det är mycket stress och ångest med småbarn! Men dina barns pappa låter inte schysst! 

Det blir garanterat bättre om 3-4 år när barnen är större och sover bättre mm. 

Men du ska orka fram till dess också. Förhoppningsvis får du mental paus nu när barnen är på förskolan istället för hemma. Det kan hjälpa litegrann.

Har du någon annan som kan avlasta ibland?

Vi har farmor i närheten men lämnar gärna inte båda där om det inte finns någon annan vuxen. Det Är ju mycket att hålla koll på bara för mig. 

Jag tror att min man bara tror att jag går vidare. Hur tufft allting blir så är det jag som alltid kommer ut det. Men ibland tror jag att han bara säger det för att det gynnar honom. Men det är slut med det. Jag har slutat ge honom sovmorgon och väcker honom när vår äldsta vaknar nu. 

Jag kommer från ett ostabilt hem med våld och har varit alldeles för snäll för att jag vill bli omtyckt. Så det är lite jag som har skapat det själv. Men som sagt. Det får sluta nu. 
Svar på tråden Att vara föräldraledig.