• Marie8989

Letrozole, följas åt?

Jag är gärna med i tråden. Äter min första kur letrozol nu eftersom jag har oregelbunden mens. Ska kolla med VUL i slutet på nästa vecka om kroppen svarar på tabletterna 

• Marie8989
    Anonym (Junibebis?) skrev 2024-11-08 11:51:41 följande:
    Så spännande håller tummarna för att ultraljudet ser bra ut! Ha dock i åtanke att det inte sällan är senare äl första månaden. Den kan komma senare än vad dom är förväntat! Som sagt så kom min flera dagar senare förra månaden än nu!
    Vad kan det bero på att äl blir senare första månaden tro? Vilken dag brukar ägglossning bli? Glad
  • Marie8989
    Miatheone skrev 2024-11-09 20:15:53 följande:
    Härligt,  då ska vi iväg nästan samtidigt då 😀
    Jag såg det! Jättespännande! SkrattandeSkrattande
  • Marie8989
    Anonym (Junibebis?) skrev 2024-11-09 21:58:06 följande:
    Det kan ha att göra med att kroppen skall förstå vad som händer. Jag har nu haft ägglossning enligt tester 3 dagar innan förra månaden, men jag tempar också för att säkerställa att ägglossning faktiskt sker. Är så glad att jag gör båda delar så jag faktiskt kan konstatera ägglossning och längta efter bim. Så fort jag får konstaterad ägglossning denna månad kommer jag längta efter bim. Just nu vet jag ännu inte. Jag hade dock en temphöjning som indikerar på att ägget släppt. Hoppas den håller I sig så ägglossningen bekräftas ägt rum. 

Jag kan bara säga att för mig är det en skillnad på omgång 1 och 2 med letrozol. Har hört att det vart så även för andra så tror inte det är en slump.

Jag är såååååå tacksam över att cykeln förkortas så jag slipper vänta på bim I veckor. 

Lycka till ni andra!
    Ja just ja så kan det nog vara. Jag är också extremt tacksam för att få hjälp, min senaste cykel var på 65 dagar så det blir ju näst intill omöjligt att pricka rätt om ägglossning ens skett på en så lång cykel... i perioder är cyklerna kortare men bara för vi ville ha syskon så skulle det börja krångla igen Drömmer 

Fick i alla fall konstaterat att mina äggstockar gått från PCO-äggstockar (7 år sen) till multifollikulära, så de ser mer normala ut nu, så det ska tydligen vara bra att bli lite äldre och därmed lättare att stimulera. 
  • Marie8989
    Anonym (Junibebis?) skrev 2024-11-12 21:43:06 följande:

Hur går det för er där ute?
    Jag har nu fått bekräftad ägglossning igen och är idag på äl+4! Flera dagar tidigare bim, om apparna räknat rätt är bim 23/11. Äntligen kan man börja längta, hoppas och om cirka 5 dagar börja småtesta! Cant wait

Åh vad spännande! Vilken dag i cykeln fick du ägglossning? 
    Är alltid så svårt att hålla sig från att testa! Håller tummarna för att det tar sig!! PlusSkrattande

Jag tog sista letrozol-tabletten igår och väntar på att få komma på VUL på fredag, hoppas på att det ska gå bra. Annars får man väl höja dosen antar jag Solig  
  • Marie8989
    Anonym (Junibebis?) skrev 2024-11-13 18:28:36 följande:
    Denna månad hade jag positivt ägglossningstest (vanlig sticka) dag 16 och ägglossningen bekräftades med temp dag 17. Äl+5 nu, satsar på att börja testa om några dagar pga svårt nyfiken 😂

Håller alla tummar inför fredag 😍
    Det låter smart att köra med både test och temp! Tror du borde kunna testa om typ 5 dagar, spännande! Skrattande

Är lite osäker på om jag ska prova med ägglossningstest, är bara rädd att bli stressad. Och temp kanske blir felaktigt när min lilla ettåring väcker mig femtioelva gånger på natten Obestämd får hoppas att letrozol och ovitrelle räcker annars får jag tänka om till nästa försök Skrattande
  • Marie8989
    Miatheone skrev 2024-11-14 17:18:53 följande:
    Ja så det är ju positivt, ska börja testa för ägglossning på tisdag ifall det tar sig. Hoppas det bara är så att den är lite sen nu första gången med letrozol. 
    Kan ju vara som så att kroppen behöver lite tid att vänja sig såhär första gången HjärtaJag har ärligt talat inga större förhoppningar inför mitt vul i morgon,  tror det kan ta lite tid för kroppen. Kanske man behöver se över dosen dessutom Glad
  • Marie8989
    Anonym (Junibebis?) skrev 2024-11-14 20:16:08 följande:

Håller tummarna för er!
    Jag är på äl+6 idag. Helt sjukt. Känner dock 0. Det sägs ju att man kan få symtom såhär dags men not me. Möjligtvis pms. Känslosam och arg typ hela tiden 😂 kan liknas med en pmskossa skulle jag tro.

Kanske smygtestar imorgonbitti just for fun. Såklart att det blir negativt när det är så tidigt men har typ 50 stickor så kan unna mig en om dagen nu tänker jag😂 #crazyperson

Haha klart du ska unna dig ett test, det är ju jättespännande att testa! Skrattande speciellt när man vet att man faktiskt ägglossat och att det finns en chans Nalle

Undrar just hur bra äggkvalitet man har, har läst att när man har PCO eller multifollikulära äggstockar att man har bättre kvalitet. Undrar just HUR mycket bättre chans man egentligen har om man nu lyckas få till en ägglossning Glad
  • Marie8989

Fanns bara små blåsor och ingen större än 10 mm när jag var på VUL idag, så ska kika i början på nästa vecka om någon bestämt sig för att växa mer. Ett ägg verkade dock lite större än de andra och slemhinnan såg bra ut, så det finns ändå möjlighet att den kan växa sa gyn. Fanns nån injektion man kunde ta för att stötta tillväxten sa hon, frågade inte vad det var men är det någon som vet? Har ju redan Ovitrelle på recept så det är inte den.

• Marie8989
    Miatheone skrev 2024-11-15 20:04:42 följande:
    Låter precis som för mig då. Ingen större än 10mm och en som såg ut att vara störst på vänster sida.Hoppqs på att det växer till sig för oss båda. Hmm ingen aning vad det kan vara bara hört om typ "trigger shot"(någon typ av spruta) som hjälper till att få ägget att släppa men ingen aning om det är samma, sett många på tiktok som tagit det i samband med letrozol. 
    Hade också störst på vänster sida, vi får verkligen hålla tummarna för oss! Ska tillbaka på tisdag så hoppas det går bättre då, förhoppningsvis att man slipper ta sprutor men gör det såklart i värsta fall.
    Frågade om man kan få dubbel dos letrozol nästa gång om det inte tar sig, men gyn sa att det kan leda till att man får två eller tre äggblåsor. Skulle verkligen inte vilja ha tvillingar så jag hoppas enkel dos räcker 
  • Marie8989
    Miatheone skrev 2024-11-16 00:30:17 följande:
    Ja jag tänker att läkarna vet bäst och hur man ska gå vidare om det inte tar sig denna gång, kan ju som sagt vara så att dem vill se hur kroppen "vänjer sig " vid letrozolen. Härligt ändå att du ska dit redan på tisdag, jag ska iväg på torsdag och hoppas då på positivt besked. Känner av lite värk på vänster äggstock men behöver ju inte betyda något , haft så innan och inte ens då haft ägglossning så. Men känns som man letar efter minsta lila symptom här nu i väntans tider 🤣😅
    Ja läkarna ser ju trots allt sånt här varje dag och borde veta bäst. Tog en dos pergotime för typ 8 år sen hos samma gynekolog och då var mina äggstockar lite långsamma också med att utveckla äggen, men det blev ju ändå ett barn på första försöket. Så tycker inte man behöver tappa hoppet bara för att det går lite trögt just nu.
    Men ja man känner ju efter rätt mycket FlörtSkrattande 
  • Marie8989
    Anonym (Junibebis?) skrev 2024-11-18 09:02:16 följande:
    Åh vilken väntan. Jag blir lite bitter och känner att jag inte riktigt orkar lägga ner typ 200% av min tankekraft om det inte tar sig snart. Blir heller inte yngre (är 34) och har redan barn att lägga fokus på. Det är bara att jag och maken saknar gemensamt vilket skaver. Samtidigt börjar försöken ta kraft från psyket. Man försöker ju varje månad, men om letrozol inte är tillräcklig för att hjälpa så backar vi nog ur detta. 😭 Då får man istället acceptera ödet. Vi får väl se vart livet tar oss. Hade en bra känsla tidigare i cykeln men idag var testet negativt och då fick jag direkt en dålig känsla. Hoppas det vänder. Bim på lördag och äl+10 idag. 
    Försök hålla ut, det är fortfarande tidigt Hjärta  Vi kommer troligtvis inte heller gå vidare till något annat om Letrozol inte tar sig. Känner att vi inte kan lägga tid, pengar och energi på det om det inte funkar, men klart att det skulle vara en sorg i sig att inte lyckas.
    Men ge inte upp än Glad
  • Marie8989
    Anonym (Junibebis?) skrev 2024-11-19 06:52:40 följande:
    Försöker resoner så..

Mådde SÅ illa när jag vaknade idag. Alltså på den nivån att Man inte kan inbilla sig. Tänkte att nu kommer strecket framträda tydligt på stickan. Om det är hcg så ska det ju ändå vara relativt högt om jag mår kasst Tänkte jag but NOPE. Skulle inte testat om jag inte mått så förbannat dåligt men men. Nya tag imorgon! 

Hur går det för dig? Testar du för äl?
    Gick på VUL idag men det hade hänt absolut ingenting med mina ägg så det blev ingen ägglossning... Fick provera för att framkalla mens istället. Är så besviken 
  • Marie8989
    Anonym (Junibebis?) skrev 2024-11-19 17:58:28 följande:
    Nej men vad fan liksom. Jävla skit. Förstår din besvikelse helt. Kanske behöver din kropp en cykel till att förstå vad som händer med letrozol? Det positiva är väl ändå att du inte behöver vänta på mensen utan istället kan äta tabletterna och börja om igen. Sa dem något mer om letrozol? Antar att det vill testa samma dos en cykel till? Håller alla tummar för att det ska ge resultat nästa gång istället ❤️
    Jag fick välja mellan injektioner eller letrozol, så jag valde letrozol. Blir dubbel dos nu och funkar inte det får det antingen bli trippel dos eller injektioner. Vill helst ge letrozol en chans eftersom nålar inte är min starka sida Drömmer Försöker tänka positivt, så håller med om att det är skönt att slippa gå och vänta på "naturlig" mens i alla fall Hjärta
    Tänker även försöka träna lite mer och försöka skära ner på socker och kaffe. Är väl inte jätteonyttig men det är skönt att påverka det man kan påverka känner jag. Har ni någon speciell kost som funkar bättre för ägglossningen?
  • Marie8989
    Anonym (Junibebis?) skrev 2024-11-19 19:07:43 följande:
    Är 100% säker på att mindre socker och koffein är bra, men också mindre kolhydrater. Jag har knappt gjort någon kostförändring, men vet att det kan vara bra. Dock så har ju jag onekligen ägglossning med normal kost så vet inte vad fan Som krävs för att det ska sätta sig. Hoppas att det gör det nu men tror inte det. Känner mig redan körd.. men dagarna får väl visa det.

Så glad för din skull att de har en så bra plan framöver. Då känns det liksom hoppfullt. Håller alla tummar för nästa cykel ❤️
    Det är bara tisdag idag och du har ju BIM på lördag. Det är nog mer ovanligt än vanligt att plussa så tidigt efter ägglossning så tycker inte du behöver känna att det är kört {#emotions_dlg.flower}
  • Marie8989
    Miatheone skrev 2024-11-19 21:39:36 följande:
    Men vad tråkigt hållde tummarna för dig idag då jag lade på minnet att det va dags för VUL för dig idag. Provera tog jag denna cykel och fick mensen cirka 6 dagar efter avslutad kur. 

Ska själv iväg på torsdag förmiddag på VUL och har börjat testa för ägglosning men inget i sikte än och har inga större förhoppningar då det verkar som vi hade samma utgångsläge sist med äggblåsa på max 10mm.
    Tack vad snällt av dig Hjärta 

Hoppas det går bra för dig idag och äggblåsorna växt till sig Hjärta
  • Marie8989
    Miatheone skrev 2024-11-21 11:02:30 följande:

Nee var som som jag trodde hade inte hänt någonting alls sen förra gången så nu är vi tillbaka på ruta  0 igen. Ska börja med provera om 20 dagar sen blir det dubbeldos letrozol och hoppas verkligen det fungerar nu. 

Vad tråkigt att det inte hänt något! Hjärta 
    Hur kommer det sig att du måste vänta 20 dagar på att få börja med provera? 
  • Marie8989
    Miatheone skrev 2024-11-21 11:20:11 följande:
    Ifall min egna mens kommer igång så vill dem vänta 3 veckor först. Den är ju rätt oregelbunden allt ifrån 30-70 dagar så. Men har svårt att tro att den kommer komma igång med tanke på ingen ägglossning. Denna väntan är så tråkig vill bara ha ägglossning nån gång så man iallafall har en chans att bli gravid. 
    Okej, jag förstår. Ja väntan är absolut värst. Känner som du, önskar att man åtminstone hade ägglossning så man kunde få en chans att bli gravid. Vi håller tummarna för att dubbeldos funkar för oss båda framöver Hjärta Min gyn brukar ta några veckor julledigt så hoppas att åtminstone få en ägglossning innan man måste ta juluppehåll.. 
Svar på tråden Letrozole, följas åt?