• mothertotwo

Mens ca tre dagar efter ägglossning

Hej! Jag är lite fundersam över min kropp.
    Detta är första menscykeln jag försökt bli gravid. Rent praktiskt taget så vet jag om att oftast krävs det längre tid för att få till en graviditet. Har två barn sen innan. Dock inte planerade!

Jag har kört med ägglossningstest sedan sista menscykeln som startade den 18 augusti. Jag hade då 42 dagar mellan, min mens är oregelbunden. 

Ägglossningstesten har hela tiden visat negativt resultat förutom den 4 sep då var den i nästan samma färg som kontrollsträcket, men inte tillräckligt starkt nog för att räknas som positivt. Dock hade jag äl flytningar från den 31 augusti till 5 sep och den 5 sep kände jag ett hugg från min högra sida samt att ägglossningstestet var mycket svagare. Sedan dess har jag haft menssmärtor, eller i alla fall molvärk. 

Den 12 sep hade jag tid hos gyn, då dem konstaterade att jag hade en dominant follikel på min vänstra sida. Hon sa att ägglossningen håller på att ske. (Konstigt i mina öron). Några dagar senare alltså den 18 sep får jag en blödning. Den var rosa, sen lite mer och dagen efter blev den brun och igår avtog den helt. 
    Jag har inga sjukdomar, dem kollade allt på mig. 
    Gyn sa att min livmodersslemhinna var 6mm och en dominant follikel på vänstra sida. 
    Men rent praktiskt taget ska man få mens ca 2 veckor efter en ägglossning. Dessutom har jag inte ont längre. 
    Finns det någon här med liknande problem? Finns det någon här som vet hur tjock slemhinnan ska vara innan den stöts ut? För jag får inte ihop det med blödningen och ägglossningen överhuvudtaget. 

• Svar på tråden Mens ca tre dagar efter ägglossning
  • Anonym (Qå)

Låter som att blödningen var ägglossningsblödning. Den kan man få i samband med eller strax efter ägglossning. Ägglossningstest kan vara positiva utan att ägglossning sker. Testet visar att kroppen försöker ägglossa snart men det kan misslyckas/avbrytas och då försöker ofta kroppen igen några dagar eller nån vecka senare.

6 mm slemhinna är tunt. Under mensen ska den vara under 5 sen ska den helst vara MINST 7-8 mm vid ägglossning, helst 10+ mm för att öka chansen till graviditet.

• mothertotwo
    Anonym (Qå) skrev 2024-09-21 19:21:45 följande:

Låter som att blödningen var ägglossningsblödning. Den kan man få i samband med eller strax efter ägglossning. Ägglossningstest kan vara positiva utan att ägglossning sker. Testet visar att kroppen försöker ägglossa snart men det kan misslyckas/avbrytas och då försöker ofta kroppen igen några dagar eller nån vecka senare.

6 mm slemhinna är tunt. Under mensen ska den vara under 5 sen ska den helst vara MINST 7-8 mm vid ägglossning, helst 10+ mm för att öka chansen till graviditet.

Tusen tack för ditt svar! :) Låter väldigt rimligt, men tror aldrig att jag upplevt det förut. Jag tyckte också 6 mm lät väldigt lite för att det redan skulle vara dags för mens. Men ägglossningstestet borde väl ha visat full styrka innan själva ägglossningen om det är detta som orsakat blödningen? För jag fortsätter att testa mig, men dem har varit helt blanka sedan den 10 sep men igår fanns det ett svagt sträck på den igen. 
    Vet om att man inte kan förlita sig på testen. 
    Men om detta var en s.k ägglossningsblödning borde jag väl få mens om 2 veckor om det inte blivit graviditet? Kan finnas en minimal chans eftersom jag och sambon var intima dagarna innan. (Sista gång den 17)
Svar på tråden Mens ca tre dagar efter ägglossning