• Anonym (Sala)

Vad tycker ni om namnet Younes och Sofiane?

Hej!

Väntar andra barnet i november (pojke).

Jag är helsvensk och mannen från Algeriet och vi vill ha ett arabiskt namn som ändå är lätt uttalat och fungerar här i Sverige. Vi har en dotter som heter Yasmine.

Jag velar mellan namnen Younes och Sofiane.

- Alla andra namn är uteslutna av olika anledningar så jag är bara nyfiken på vilket av dessa 2 namn som andra tycker är lätt att uttala och har en mjuk klang 😁

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Younes och Sofiane?
  • Anonym (A)

Inget av det, gillar inte arabiska namn. Det låter ju knappt som några namn..

• Anonym (Em)

Sofiane tycker jag låter som ett flicknamn

• Anonym (E)

Younes är lättast att säga och har ett enkelt flyt, jag håller med om att Sofiane låter lite som ett flicknamn och det är svårare att uttala, jag tycker även att Younes är finare, har absolut inget emot det namnet

• Anonym (Håller med)

Föregående. Undrade först varför ni valde mellan ett pojk-och ett flicknamn?
    Younes låter ju även ungefär som Jonas så skulle han lida av att inte ha ett svenskt namn när han blir stor så kan han ju byta till det. (Och det är inte för att vara elak jag säger detta, men det är ju ett faktum att det spelar roll om ens namn klingar svenskt eller ej i många sammanhang).

• Anonym (S)

Gillar inget av dem och har ingen aning hur de uttalas heller.

• trollhona
    Anonym (Sala) skrev 2024-09-23 10:39:42 följande:
    Vad tycker ni om namnet Younes och Sofiane?

Hej!

Väntar andra barnet i november (pojke).

Jag är helsvensk och mannen från Algeriet och vi vill ha ett arabiskt namn som ändå är lätt uttalat och fungerar här i Sverige. Vi har en dotter som heter Yasmine.

Jag velar mellan namnen Younes och Sofiane.

- Alla andra namn är uteslutna av olika anledningar så jag är bara nyfiken på vilket av dessa 2 namn som andra tycker är lätt att uttala och har en mjuk klang 😁

Om du vill ha ett namn som är lätt att uttala så går bägge de namnen bort. Bara att läsa dem ger ingen riktig indikation om uttal, betoning eller ens om de är pojknamn.

Kan rekommendera namnet Khalil som har en mjuk klang och där uttalet är tydligt även för svenskar.

• Anonya

Jag trodde också Sofiane var ett flicknamn. Det är inte kul för en kille. Hellre alltså Younes. Hur det ska uttalas vet jag inte, men jag tänker som Jones, alltså som Jonas förutom att det är e istället för a. Inte lätt att ha ett namn som man alltid får upprepa och alltid bokstavera och antagligen blir det ändå ofta fel. 
    Men hellre det än bli tagen för flicka.

• Anonym (Umma)

Hade det varit en flicka hade jag genast sagt Aisha. För det är riktigt fint.

Av dom två namnen måste jag säga Younes, men det uttalas Jones?

Amir är finare dock, och lätt att uttala.

• Anonym (Jenny)

Younes är bättre. Sofiane hade jag utgått från var en flicka. 

• Gullvivor

Gillar inte namnet Sufyan och särskilt inte med stavningen Sofiane. Ser och låter som ett flicknamn. 

Younes är helt okej namn men enklare att underlätta iom att det finns en svensk variant (Jonas). Eller Yones om man inte vill ha Jonas. 

Så jag röstar på Younes men med en mindre krånglig stavning. 

• Anonym (Hilda)

Inga svenska namn går pga att dom är kristna eller?
    Om ni nu ska bo och leva i Sverige, varför inte ge barnen ett svenskt namn? Det kommer göra livet betydligt lättare för era barn. Men ni kanske bor i en förort och tänker att ungarna kommer stanna i förorten livet ut? 

• Anonym (Lis)

Sofiane ser ut som ett tjejnamn. 

Osäker på hur younes ska uttalas, men påminner om Younis som jag vet en som heter, så tänker att det liknar det(det uttalas som jonis, smeknamn till Jonatan)

• Anonym (Y)

Om ni bor i Sverige och inte Algeriet, och ni tänker att barnen ska växa upp i Sverige och inte Algeriet.. varför i hela namnhavet ger ni inte era barn svenska namn?? Varför gör man det medvetet extra krånligt för sina barn med namn som ingen kan uttala eller stava?

Döp barnet till Jonas eller Simon och ge dem en bättre chans i landet de bor i.

• Blue Waffle

Men snälla, "lätta att uttala" de därn är ju inte lätta att uttala alls. Om detta inte är en trollråd så borde du tänka om era namnval.

• Anonym (Umma)

TS tänk på att en Jonas på cv:t  har större möjlighet att få jobbet än en Younes.

• Anonym (Konstigt)

Ska ni bo i Algeriet? Annars är det ju jättekonstig. Varför inte typ Adam eller liknande som funkar i båda länderna? Om ni bor här är det jättekonstigt.

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Younes och Sofiane?